„Atsikvėpiau, pailsėjau, buvau daug su savimi, su šeima, draugais. Daug mąsčiau ir džiaugiuosi, kad gyvenu ir vis mokausi. Kalbėti, rašyti, galvoti ir jaustis atsakingai. Suprasti, kad nėra vienos tiesos. Nes jų daug. Visų skirtingos... tiesos. Ir kuri iš jų pranašesnė? O kuri turi nusileisti? Ir apskritai – ar turi? Pastaruoju metu supratau aiškiai tik vieną dalyką – bet kokia kaina vengsiu tų, kurie be jokių vidinių įsipareigojimų prie savo vardo deda grotažymę #AŠ PRIEŠ PATYČIAS ar #AŠ PRIEŠ SMURTĄ ir, nė neatvėsus klaviatiūrai, kuria šie žodžiai buvo spausdinti, viešoje erdvėje imasi rašyti įžeidžiančius komentarus, neva juokais, bet iš tiesų skaudžiai pašiepdami įrašinėja podkastus, niekina sutrikusius ar menkina kitaminčius. Aš stengsiuosi elgtis kitaip. Dėsiu visas pastangas, kad mintimis, žodžiais bei darbais išpildyčiau lūkesčius tų, kuriems reikia paramos atsilaikant prieš smurtą. Aš su Jumis. Pabrėšiu, prieš bet kokį smurtą. Ir ne mažiau širdį ar kūną žalojančias patyčias.

Esu senai išmokusi vieną svarbiausią savo gyvenimo pamokų – kiekvienas žodis ar darbas grįžta su kaupu, tad mano sąžinė seniai rami.

Tai, kas mūsų nenužudo, padaro stipresniais, įžvalgesniais, atsakingesniais, tyrinėjančiais, atidžiau besirenkančiais.

Pasirinkau ir aš. Žinau, tikrai, kad kokia buvau, jau niekada nebebūsiu. Kasdien gyvensiu taip, kad rytoj būčiau geresnė pati savęs versija. Dirbsiu daugiau bei ilgiau, bet dirbsiu savo sveikesnei gyvenimo kokybei, tiek aplinkos, tiek kūno ir sielos. Gilinsiuos, klausiu, analizuosiu, tikrinsiu tam, kad būčiau tikra dėl to, ką pati vartoju ir ką jums, savo ištikimiausiems, rekomenduoju arba apie ką pasakoju. Konsultuosiuosi su ekspertais, mokslininkais, turinčiaisiais skirtingas nuomones, kartu rasim bendrą kalbą, savo tiesą.

Pradedam naują bangą be brukalų, kur bus atsakoma už kiekvieną pasakytą žodį ar padarytą veiksmą! Ir gal pabandom nuo šiol bendrauti be vaidybos, be filtrų, be NAUDOS SAU, be kaukių??? Ką manai, ar pats, ko šitaip trokšti, sugebėsi atlaikyti?", – feisbuke rašo Julija Žižė.

Delfi primena, jog prieš kurį laiką buvo paskelbtas analogų Lietuvoje neturintis influencerių konkursas, kuriame socialinių tinklų vartotojai turėjo galimybę laimėti BMW X3 automobilį, plastinę krūtinės operaciją bei daugybę įvairių mažesnių prizų, vos prasidėjęs sukėlė diskusijų audrą.

Instagrame pasekti apie trisdešimt žinomų žmonių bei su jais bendradarbiaujančių įmonių ir stebėti visų jų kasdienybę šio socialinio tinklo „istorijose“ – tiek reikėjo padaryti, kad pretenduotum į prizus.

„Tai – labai pigus triukas, – tuomet kalbėdama su „Delfi“ kritikos negailėjo verslininkė Daina Bosas, kuri irgi sulaukė pasiūlymo prisijungti prie konkurso. – Tik aš, prisipažinsiu, neturiu kantrybės skaityti ilgų sapalionių, todėl vos pamačiusi šį pasiūlymą, neįsigilinau. Vis dėlto, iš to, ką tenka apie tai nugirsti dabar, suprantu, kad tai tėra žmonių kvailinimas. Na, bet, jeigu kažkam reikia tokiu būdu pritrauktų sekėjų... Man tai yra nepriimtina. Aš visada viską dariau natūraliai. Jeigu kažkam atrodo, kad sekėjus galima pirkti – į sveikatą. Labai gaila, kad taip nutiko, nes mes visada esame įvardijami daugiskaitoje kaip „influenceriai“. Aš nesakau, kad reklama yra blogai, tačiau tol, kol nepamini savo principų ir įsitikinimų: deklaruoji viena, darai visai ką kitą. Yra veikėjų, kurios dedasi, jog gyvena tik sveikai, šiukšles rūšiuoja, mėsos nevalgo, o štai šiame žaidime siūlo laimėti vizitą pas plastikos chirurgą“.

Apie pamintus principus „Delfi“ kalbėjo ir socialinių tinklų žvaigždė, fotografas ir šokėjas Naglis Bierancas.

„Jie meluoja. Yra žmonės, kurie dirba puikiai, tačiau yra ir labai užknisančių variantų. Ir mes visi verdame viename katile. Man šiurpu girdėti juos kalbant, kad visą gyvenimą visko daug turėję, jie tokiu būdu tiesiog nori būti geri savo sekėjams. Nieko jūs nenorite! Sąlyga žaidėjams yra sekti visus trisdešimt profilių. Ir ką? Žmonės, patikėję jų nuoširdumu, ima ir paseka. Man koktu darosi žinant, kad jie visi „susimetė“ po 500 eurų ir laukia kol pakils sekėjų skaičius. Internete jie dedasi vienokiais, o iš tiesų tik sau žiūri naudos. Kai kurių ten dalyvaujančių influencerių man net gaila – geri žmonės. Bet kodėl jie ten veliasi...“ – svarstė Naglis.

Pašnekovas atskleidė, kad ir jis buvo kviečiamas prisijungti prie šios akcijos, tačiau šis idėjos autorės, socialinių tinklų veikėjos Julijos Žižės sumanymas iš karto pasirodė įtartinas.

„Aš irgi buvau kviečiamas čia dalyvauti. Tik man buvo pateiktos kitos sąlygos – kadangi tarp visų dalyvių pirmauju sekėjų skaičiumi, man nebūtų reikėję mokėti 500 eurų. Mane erzina, kad mane laiko už durną. Ką jie siekia tuo padaryti? Jie, aišku, tikisi iš manęs sklaidos. Ir faktas, kad mano sekėjai tuomet eitų pas juos. Dabar dar juoką kelia ir tai, kad akcijos sumanytojai patys net nežino, kaip išrinks laimėtoją. Kas, jeigu krūtinės operaciją laimės nepilnametė arba senyvo amžiaus vyras? Juk jokio amžiaus cenzo nėra“, – tąkart kalbėjo N. Bierancas.

Tokią veiklą įvertino kaip baudžiamą „Delfi“ kreipėsi į reklamos agentūros „Influenceriai.lt“ vadovę Laurą Aleksandravičę, patikinusią, kad tokia veikla prasilenkia su instagramo bendruomenės principais, o ją vykdantys influenceriai gali būti ir nubausti.

„Šie konkursą organizuojantys asmenys vaikosi tuščių skaičių – pasididina sekėjų skaičių, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje aukoja pasiekiamumo bei įsitraukimo rodiklius, kurie yra kur kas svarbesni vertinant nuomonės formuotojo efektyvumą. Kaip skelbia instagramo taisyklės, tokia veikla prieštarauja jų bendruomenės gairėms. Instagramas draudžia dirbtinai rinkti sekėjus, siūlyti pinigus ar dovanas mainais už teigiamus įvertinimus, sekėjus, komentarus.

Šios gairės nėra tik žodžiai, instagramo pagrindinės vertybės yra autentiškumas ir skaidrumas. Bandymas apeiti sistemą gali suteikti trumpalaikę naudą, tačiau ilgainiui tai atsilieps šių vartotojų rodikliams. Instagramas turi kompleksinį algoritmą, kuris nuolat mokosi atpažinti besikeičiančius duomenis, identifikuoja tokią informaciją skleidžiančias anketas ir paprastai tariant nubaudžia – sumažina jų pasiekiamumo (angl. reach) rodiklį ir kitaip apriboja veikimą.

Tenka pripažinti, kad šie žmonės ne tik neturi suvokimo apie tai, kaip veikia socialinių tinklų algoritmas, bet ir prisidengdami gerais darbais pamina vertybes, mažina sekėjų pasitikėjimą ir kuria neigiamą nuomonės formuotojų įvaizdį visuomenėje. Tai yra pigus, amoralus ir apgailėtinas triukas. Tik tie nuomonės formuotojai, kurie sugeba savo sekėjus sudominti, įtraukti ir išlaikyti savo asmenybe bei turiniu yra verti nuomonės formuotojo vardo“, – kalbėjo L. Aleksandravičė.

Agentūros direktorė pasakojo, kad iš viso prie konkurso prisidėjusių influencerių sąrašo jai tenka dirbti vos su keliais. Tačiau per šią savaitę įmonė sulaukė jau kelių prekių ženklų kreipimosi su svarstymais, ar toliau tęsti bendradarbiavimą su čia dalyvaujančiais asmenimis.

„Tokie konkursai, kuriuose bet kokia kaina siekiama netikro populiarumo ir netiesiogiai perkami sekėjai, neatitinka daugelio, ypač didžiųjų prekių ženklų vertybių. Tad tikėdamiesi, kad iš didesnio sekėjų skaičiaus šie konkursą organizuojantys asmenys užsidirbs daugiau, iš tiesų jie rizikuoja ne tik prarasti dabartines partnerystes, bet ir nebesulaukti reklamos užsakymų ateityje. Taip pat reikia pažymėti, kad prie visų šių įrašų pagal Reklamos įstatymą ir Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos gaires turėtų būti žymima „Reklama“, todėl šie nuomonės formuotojai pažeidžia įstatymą ir tuo turėtų susirūpinti reguliuojančios institucijos bei dovanas dalijantys prekių ženklai.

Bauda už nežymimą reklamą gresia ne tik nuomonės formuotojui, bet ir prekių ženklui – iki 3% metinių pajamų. Mūsų atstovaujami nuomonės formuotojai taip pat dalinosi, kad planuojama ir daugiau tokių konkursų. Kviečiant prie jų prisijungti neretai be sutikimo pasinaudojama jų vardu, nurodant, kad jie neva prisideda prie konkurso organizavimo. LR Civilinis kodeksas gina fizinio asmens teisę į vardą – fizinis asmuo gali reikalauti iš kitų asmenų nesinaudoti ir neveikti jo vardu be leidimo, o jei teisė į vardą yra pažeidžiama, jis turi teisę kreiptis į teismą ir reikalauti, kad teismas įpareigotų kaltą asmenį nutraukti tokius veiksmus bei atlyginti tokiais neteisėtais veiksmais padarytą turtinę ir neturtinę žalą. Norisi palinkėti, kad šis konkursas padėtų atsirinkti, ką verta sekti ir su kuo dirbti dėl vertingo turinio, o ką dėl pigių triukų“, – sakė L. Aleksandravičė.

Komunikacijos specialistė Justė Gvazdaitytė taip pat plačiau nagrinėjo šiuos klausimus. Ji tokį būdą prisikviesti sekėjų pavadino neetišku.

„Kodėl taip nėra geras sprendimas?

1. Etika ir vertybės. Prie akcijos prisijungė ir natūralumą, ekologiškumą deklaruojantis prekės ženklas, ir šeimos vertybes, tikrumą bei jautrumą komunikuojanti Julija Žižė, ir „viską pasiekiau pati" vėliavą nešanti bei moteris įkvepianti Natalija Bunkė. Kas čia negerai? Vertybės, kurias komunikuoja verslo ar asmeninis prekės ženklas, kokybiškai auditorijai yra svarbios. Tai rodo prekės ženklo autentiškumą, didina pasitikėjimą, stiprina pozicionavimą. Šiame kontekste dalis akcijos kūrėjų ryškiai prašovė pro šalį.

2. Sekėjų pirkimas. Pirkti sekėjus iš „click farm“ yra blogis (čia visi tie atvejai, kai paskyra turi dešimtis tūkstančių sekėjų ir visi jie iš pasaulio krašto), nes jie lyg anketų kapinynas. Sekėjai į paskyras turi ateiti laisva valia, dėl įdomaus ir naudingo turinio. Kas čia negerai? Konkursų skelbimas už paskyros patiktukus yra toks pats sekėjų pirkimas, kaip ir naudojantis trečiųjų šalių paslaugomis. Na, tiksliau, tai legalus sprendimas. Auditorija atėjusi dėl konkursų, ilgalaikėje perspektyvoje nesukurs nei įsitraukimo, nei pardavimų, nei bendruomenės.

3. Auditorijos vienodumas. Influencerių privalumai – skirtingos auditorijos, skirtingas jų tonas ir turinys. Kuo vienodesni nuomonės formuotojai, tuo sunkiau sulaukti pakankamo vartotojų dėmesio, įsitraukimo ir patiktukų. Kas čia negerai? Toks žaidimas jiems sugeneruos nemažą dalį identiškos auditorijos, kuri – žr. punktą nr. 2.

4. Profesionalumo stygius. Kuo skiriasi profesionalus komunikacijos specialistas nuo diletanto? Profesionalai nedaro grubių klaidų. Kas čia negerai? Akcija paskelbiama rinkimų dieną. Platinamas pranešimas spaudai, kuris patenka tik į vieną portalą, nes laikas pradėti tokiai akcijai tikrai nėra geras. Pranešime akcija vadinama „padėka sekėjams“, nors akivaizdu, kad tai toli nuo realybės. Na, ir aukščiau esantys 3 punktai, leidžia daryti prielaidą, kad organizatoriams labai trūksta pagrindinių komunikacijos žinių. Ir pabaigai, o koks viso šio reikalo tikslas? Akivaizdu, kad influenceriai susiduria su mažėjančiu sekėjų įsitraukimu ir nepakankamu fanų prieaugiu. Todėl toks konkursas pasirodė visai patrauklus sprendimas. Deja, jis labai trumpalaikis ir labai neetiškas. Prastėjančius rodiklius reiktų koreguoti ne šaudant sau į kojas, o keičiant strategiją, koreguojant turinį ir reklaminį „eterį“, – mintimis dalijosi J. Gvazdaitytė.

Tiesa, vėliau moteris vis tik atsiprašė savo sekėjų, į socialinius tinklus įkeldama video įrašą.

„Labas vakaras, visiems, – savo instagrame viešai kreipėsi J. Žižė. – Ši savaitė buvo beprotiškai sunki ir mano šeimai, ir man. Bet, aišku, prisiimu visą atsakomybę ir visą kaltę dėl konkurso metu padarytų klaidų. Labiausiai atsiprašau savo kolegų dėl ne iki galo aiškių taisyklių ir, aišku, savo sekėjų dėl neatskleistų ketinimų. Džiaugiuosi bent tiek, kad pavyko išrinkti laimėtojus ir kad prizai keliauja pas juos. Kas liečia prizus, tai dėl krūtinės korekcijos ir didinimo operacijos, aš jokiais būdais nenoriu, kad jūs priimtumėte klaidingai mano nuomonę dėl šio prizo pasirinkimo. Tai nėra „pasigražink savo išvaizdą nemokamai“, tai yra „pagalba moteriai“ prizas.

Ir dėl visų jūsų komentarų man yra be proto sunku. Mano šeimai irgi. Mums be proto sunku. Manau, kad pats geriausias būdas dabar ir geriausias sprendimas šiai akimirkai – tiek mano šeimos, tiek mano sekėjų atžvilgiu – yra mano pasitraukimas iš socialinės medijos veiklos kuriam laikui. Ir apmąstyti viską, kas įvyko su šia situacija ir pabūti, skirti daugiau laiko savo šeimai. Ačiū išties, ačiū visiems, kurie mane palaikėte ir dar kartą visų atsiprašau.“