„Tai – labai pigus triukas. – kritikos negailėjo verslininkė Daina Bosas, kuri irgi sulaukė pasiūlymo prisijungti prie konkurso. – Tik aš, prisipažinsiu, neturiu kantrybės skaityti ilgų sapalionių, todėl vos pamačiusi šį pasiūlymą, neįsigilinau. Vis dėlto, iš to, ką tenka apie tai nugirsti dabar, suprantu, kad tai tėra žmonių kvailinimas. Na, bet, jeigu kažkam reikia tokiu būdu pritrauktų sekėjų... Man tai yra nepriimtina. Aš visada viską dariau natūraliai. Jeigu kažkam atrodo, kad sekėjus galima pirkti – į sveikatą. Labai gaila, kad taip nutiko, nes mes visada esame įvardijami daugiskaitoje kaip „influenceriai“. Aš nesakau, kad reklama yra blogai, tačiau tol, kol nepamini savo principų ir įsitikinimų: deklaruoji viena, darai visai ką kitą. Yra veikėjų, kurios dedasi, jog gyvena tik sveikai, šiukšles rūšiuoja, mėsos nevalgo, o štai šiame žaidime siūlo laimėti vizitą pas plastikos chirurgą“.

Apie pamintus principus užsimena ir socialinių tinklų žvaigždė, fotografas ir šokėjas Naglis Bierancas.

„Jie meluoja. Yra žmonės, kurie dirba puikiai, tačiau yra ir labai užknisančių variantų. Ir mes visi verdame viename katile. Man šiurpu girdėti juos kalbant, kad visą gyvenimą visko daug turėję, jie tokiu būdu tiesiog nori būti geri savo sekėjams. Nieko jūs nenorite! Sąlyga žaidėjams yra sekti visus trisdešimt profilių. Ir ką? Žmonės, patikėję jų nuoširdumu, ima ir paseka. Man koktu darosi žinant, kad jie visi „susimetė“ po 500 eurų ir laukia kol pakils sekėjų skaičius. Internete jie dedasi vienokiais, o iš tiesų tik sau žiūri naudos. Kai kurių ten dalyvaujančių influencerių man net gaila – geri žmonės. Bet kodėl jie ten veliasi...“ – svarstė Naglis.

Pašnekovas atskleidė, kad ir jis buvo kviečiamas prisijungti prie šios akcijos, tačiau šis idėjos autorės, socialinių tinklų veikėjos Julijos Žižės sumanymas iš karto pasirodė įtartinas.

„Aš irgi buvau kviečiamas čia dalyvauti. Tik man buvo pateiktos kitos sąlygos – kadangi tarp visų dalyvių pirmauju sekėjų skaičiumi, man nebūtų reikėję mokėti 500 eurų. Mane erzina, kad mane laiko už durną. Ką jie siekia tuo padaryti? Jie, aišku, tikisi iš manęs sklaidos. Ir faktas, kad mano sekėjai tuomet eitų pas juos. Dabar dar juoką kelia ir tai, kad akcijos sumanytojai patys net nežino, kaip išrinks laimėtoją. Kas, jeigu krūtinės operaciją laimės nepilnametė arba senyvo amžiaus vyras? Juk jokio amžiaus cenzo nėra“, – kalbėjo N. Bierancas.

Už tokią veiklą baudžiama

„Delfi“ kreipėsi į reklamos agentūros „Influenceriai.lt“ vadovę Laurą Aleksandravičę, patikinusią, kad tokia veikla prasilenkia su instagramo bendruomenės principais, o ją vykdantys influenceriai gali būti ir nubausti.

„Šie konkursą organizuojantys asmenys vaikosi tuščių skaičių – pasididina sekėjų skaičių, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje aukoja pasiekiamumo bei įsitraukimo rodiklius, kurie yra kur kas svarbesni vertinant nuomonės formuotojo efektyvumą.

Kaip skelbia instagramo, tokia veikla prieštarauja jų bendruomenės gairėms. Instagramas draudžia dirbtinai rinkti sekėjus, siūlyti pinigus ar dovanas mainais už teigiamus įvertinimus, sekėjus, komentarus. Šios gairės nėra tik žodžiai, instagramo pagrindinės vertybės yra autentiškumas ir skaidrumas. Bandymas apeiti sistemą gali suteikti trumpalaikę naudą, tačiau ilgainiui tai atsilieps šių vartototojų rodikliams. Instagramas turi kompleksinį algoritmą, kuris nuolat mokosi atpažinti besikeičiančius duomenis, identifikuoja tokią informaciją skleidžiančias anketas ir paprastai tariant nubaudžia – sumažina jų pasiekiamumo (angl. reach) rodiklį ir kitaip apriboja veikimą.

Tenka pripažinti, kad šie žmonės ne tik neturi suvokimo apie tai, kaip veikia socialinių tinklų algoritmas, bet ir prisidengdami gerais darbais pamina vertybes, mažina sekėjų pasitikėjimą ir kuria neigiamą nuomonės formuotojų įvaizdį visuomenėje. Tai yra pigus, amoralus ir apgailėtinas triukas. Tik tie nuomonės formuotojai, kurie sugeba savo sekėjus sudominti, įtraukti ir išlaikyti savo asmenybe bei turiniu yra verti nuomonės formuotojo vardo“, – kalbėjo L. Aleksandravičė.

Agentūros direktorė pasakojo, kad iš viso prie konkurso prisidėjusių influencerių sąrašo jai tenka dirbti vos su keliais. Tačiau per šią savaitę įmonė sulaukė jau kelių prekių ženklų kreipimosi su svarstymais, ar toliau tęsti bendradarbiavimą su čia dalyvaujančiais asmenimis.

„Tokie konkursai, kuriuose bet kokia kaina siekiama netikro populiarumo ir netiesiogiai perkami sekėjai, neatitinka daugelio, ypač didžiųjų prekių ženklų vertybių. Tad tikėdamiesi, kad iš didesnio sekėjų skaičiaus šie konkursą organizuojantys asmenys užsidirbs daugiau, iš tiesų jie rizikuoja ne tik prarasti dabartines partnerystes, bet ir nebesulaukti reklamos užsakymų ateityje.

Taip pat reikia pažymėti, kad prie visų šių įrašų pagal Reklamos įstatymą ir Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos gaires turėtų būti žymima „Reklama“, todėl šie nuomonės formuotojai pažeidžia įstatymą ir tuo turėtų susirūpinti reguliuojančios institucijos bei dovanas dalyjantys prekių ženklai. Bauda už nežymimą reklamą gresia ne tik nuomonės formuotojui, bet ir prekių ženklui - iki 3% metinių pajamų.

Mūsų atstovaujami nuomonės formuotojai taip pat dalinosi, kad planuojama ir daugiau tokių konkursų. Kviečiant prie jų prisijungti neretai be sutikimo pasinaudojama jų vardu, nurodant, kad jie neva prisideda prie konkurso organizavimo. LR Civilinis kodeksas gina fizinio asmens teisę į vardą – fizinis asmuo gali reikalauti iš kitų asmenų nesinaudoti ir neveikti jo vardu be leidimo, o jei teisė į vardą yra pažeidžiama, jis turi teisę kreiptis į teismą ir reikalauti, kad teismas įpareigotų kaltą asmenį nutraukti tokius veiksmus bei atlyginti tokiais neteisėtais veiksmais padarytą turtinę ir neturtinę žalą.

Norisi palinkėti, kad šis konkursas padėtų atsirinkti, ką verta sekti ir su kuo dirbti dėl vertingo turinio, o ką dėl pigių triukų“, – sakė L. Aleksandravičė.

Komunikacijos specialistė Justė Gvazdaitytė taip pat plačiau nagrinėjo šiuos klausimus. Ji tokį būdą prisikviesti sekėjų pavadino neetišku.

„Kodėl taip nėra geras sprendimas? 1. Etika ir vertybės. Prie akcijos prisijungė ir natūralumą, ekologiškumą deklaruojantis prekės ženklas, ir šeimos vertybes, tikrumą bei jautrumą komunikuojanti Julija Žižė, ir „viską pasiekiau pati" vėliavą nešanti bei moteris įkvepianti Natalija Bunkė.

Kas čia negerai? Vertybės, kurias komunikuoja verslo ar asmeninis prekės ženklas, kokybiškai auditorijai yra svarbios. Tai rodo prekės ženklo autentiškumą, didina pasitikėjimą, stiprina pozicionavimą. Šiame kontekste dalis akcijos kūrėjų ryškiai prašovė pro šalį.

2. Sekėjų pirkimas. Pirkti sekėjus iš „click farm“ yra blogis (čia visi tie atvejai, kai paskyra turi dešimtis tūkstančių sekėjų ir visi jie iš pasaulio krašto), nes jie lyg anketų kapinynas. Sekėjai į paskyras turi ateiti laisva valia, dėl įdomaus ir naudingo turinio.

Kas čia negerai? Konkursų skelbimas už paskyros patiktukus yra toks pats sekėjų pirkimas, kaip ir naudojantis trečiųjų šalių paslaugomis. Na, tiksliau, tai legalus sprendimas. Auditorija atėjusi dėl konkursų, ilgalaikėje perspektyvoje nesukurs nei įsitraukimo, nei pardavimų, nei bendruomenės.

3. Auditorijos vienodumas. Influencerių privalumai – skirtingos auditorijos, skirtingas jų tonas ir turinys. Kuo vienodesni nuomonės formuotojai, tuo sunkiau sulaukti pakankamo vartotojų dėmesio, įsitraukimo ir patiktukų.

Kas čia negerai? Toks žaidimas jiems sugeneruos nemažą dalį identiškos auditorijos, kuri - žr. punktą nr. 2.

4. Profesionalumo stygius. Kuo skiriasi profesionalus komunikacijos specialistas nuo diletanto? Profesionalai nedaro grubių klaidų.

Kas čia negerai? Akcija paskelbiama rinkimų dieną. Platinamas pranešimas spaudai, kuris patenka tik į vieną portalą, nes laikas pradėti tokiai akcijai tikrai nėra geras. Pranešime akcija vadinama "padėka sekėjamas", nors akivaizdu, kad tai toli nuo realybės. Na, ir aukščiau esantys 3 punktai, leidžia daryti prielaidą, kad organizatoriams labai trūksta pagrindinių komunikacijos žinių.

Ir pabaigai, o koks viso šio reikalo tikslas? Akivaizdu, kad influenceriai susiduria su mažėjančiu sekėjų įsitraukimu ir nepakankamu fanų prieaugiu. Todėl toks konkursas pasirodė visai patrauklus sprendimas. Deja, jis labai trumpalaikis ir labai neetiškas. Prastėjančius rodiklius reiktų koreguoti ne šaudant sau į kojas, o keičiant strategiją, koreguojant turinį ir reklaminį "eterį“, – mintimis dalijosi J. Gvazdaitytė.

Sieks dažniau rengti tokius konkursus

Tuo tarpu idėjos sumanytoja J. Žižė, sulaukusi neigiamų vertinimų, į sekėjus kreipėsi instagrame.

„Visai pykčio bangai iš manęs – tik vienas komentaras, nes žinau, kad stebite pasislėpę. Atleiskite, kad pavėlavote pirmesni padaryti kažką panašaus. Dabar jums liko tik kopijuoti ir pabandyti padaryti kažką geriau“, – rašė konkurso organizatorė.

Kiek vėliau ji darsyk kreipėsi į sekėjus ir pranešė, kad nuo šiol tokia veikla užsiims dažnai.

„Mano telefonas netyla nuo jūsų žinučių ir skambučių. Jaučiuosi, kaip kokia „išgelbėk draugą“ gerumo akcijos ambasadorė. Žinote, man atėjo suvokimas, kad gal ir teisingai čia viskas vyksta. Nes nuo šiol mano instagramas ir bus štai toks. Pasibaigs šitas konkursas – rengsiu kitą. Ir darysiu kitas mažiau turinčias moteris laimingomis. Taip kad sveiki atvykę į nuolatinį dovanų lietaus instagramo puslapį“, – žadėjo J. Žižė.