„Juk ir mėsininkas visą gyvenimą pjausto kūnus, bet tai nereiškia, kad žmona atsisėdusi prie jo bijo valgyti, o jeigu kino aktorius atsigula į karstą, nereiškia, kad jis yra miręs“, - penktadienį Anykščių rajono apylinkės teisme pareiškė M. Mikutavičius.

Šio teismo teisėja Zita Gavėnienė toliau nagrinėjo baudžiamąją bylą dėl nesantaikos kurstymo – prokurorai kaltinimus pateikė Troškūnų miestelio gyventojams Vaidotui ir Mantui Grincevičiui bei jų pusbroliui Giedriui Sasnauskui.

„Kaltinamieji, veikdami bendrininkų grupėje, aktyviais veiksmais, turėdami tikslą platinti medžiagą, kuria tyčiojamasi, skatinama neapykanta ir kurstoma diskriminuoti socialinę žmonių grupę – vaikus – dėl jų amžiaus, socialinės padėties ar pažiūrų, sukūrė, pagamino ir laikė dainą „Šėtone, prašau“, kurios turinys kursto smurtauti, fiziškai susidoroti su vaikais, iš jų tyčiojamasi, niekinama, skatinama neapykanta“, – teigia baudžiamąją bylą teismui perdavę prokurorai.

M. Mikutavičius stebėjosi, kad dainos „Šėtone, prašau“ autoriai atsidūrė kaltinamųjų suole teisme.

„Tai, ką Whydotas daro, galima vertinti vienaip ar kitaip, bet šiame teismo procese matau, kad gali būti labai liūdna pasekmė ir nereikalingas precendentas, užkertantis kelią kurti kitiems kūrėjams, – sakė M. Mikutavičius. – Gyvename laisvoje visuomenėje, kurioje žmonės gali save reikšti visais įmanomais būdais, kaip ir kiti turi galimybę tuo piktintis. Juk laisvo pasaulio didysis laimėjimas – konfliktas, jeigu kažkas kuria ir savo kūrybą demonstruoja, natūralu, kad gali tikėtis neigiamos reakcijos, bet man nesuvokiama, jog mes dabar esame salėje, ant kurios durų yra užrašyta, jog čia yra baudžiamųjų bylų salė.“

Pasak dainininko, kai kam daina „Šėtone, prašau“ gali pasirodyti kvaila ar nevykusi. „Bet niekada neįsivaizdavau, kad daina gali virsti byla, joje neįžvelgiu jokio nusikaltimo, išskyrus tik tai, kad kai kas gali įžiūrėti skonio trūkumą, – teisme sakė M. Mikutavičius. – Atlikėjams įprasta girdėti, kodėl sukūrei taip, juk galėjai kitaip – yra krūva žmonių, kurie gyvenime įsivaizduoja, kad kūryba turi būti apie gėlytes, gerus dalykus, bet juk mūsų visų kultūra yra paremta ir tamsiais, ir blogais dalykais.“

„Šis vaikis (kalbėdamas apie Whydotą – aut. past.) greičiausiai tapo auka, nes neturi galimybės apsiginti ir tokio autoriteto, kaip kiti žinomi kūrėjai“, – M. Mikutavičius pabrėžė, kad pasaulyje yra daugybė žinomų kūrėjų, kurie taip pat rašo apie blogus dalykus, bet jų knygos nėra deginamos. – Mes dabar jaunam žmogui bandome užkrauti baudžiamąją bylą visam gyvenimui.“

Dainininkas patikino, kad dainoje „Šėtone, prašau“ nemato jokio smurto propagandos, o tik keistą išraiškos priemonę, nes kūryba niekada neskatina smurto, kūrėjams viskas yra leidžiama.

„Mano nuomone, dainos žodžiai neturi nieko bendro su skatinimu daryti tai realiame gyvenime, vakar su drauge specialiai pasižiūrėjome šį kūrinį, ji sakė, man tai atrodo neskoninga, kvaila, bet nieko daugiau, – pabrėžė M. Mikutavičius. – Kartais man sako, kad esu dviratis, bet tame neįžvelgiau nieko blogo, žmonės yra keisti, jų fantazija – beribė. Juk savo kūriniais vieni atlikėjai galbūt siekia dėmesio ar atkreipti dėmesį į tam tikras problemas. Tikiu, kad gyvename laisvoje šalyje, galime kurti, net jeigu tai kai kam ir nepatinka.“

Pasak populiaraus Lietuvos atlikėjo, dalis žmonių yra linkę daugybę dalykų hiperbolizuoti. „Juk ir mano leksikoje dažnai būna, kad sakau, jog tave nužudysiu, bet to nepadarau ir net neketinu, tai tik mano išraiškos forma, taip sakydamas noriu pabrėžti, jog mane užknisai, ir tai – tik žodžiai“, – M. Mikutavičius pažymėjo, kad pasaulyje yra daug menininkų, kurie visą gyvenimą piešia nukirstas galvas, nes save taip išreiškia, tačiau nereiškia, kad jie kažką nužudė ar yra psichopatai.

„Scenoje yra pakankamai daug psichų, kurių dorove gyvenime galime suabejoti, bet ir yra žmonių, kurie gyvenime yra atlikę daug keistų dalykų, dainavę apie neįtikėtinus dalykus, bet tai jiems netrukdo tapti lordu ir atsidurti Buckinghamo rūmuose, o jiems ranką spaudžia karalienė“, – pabrėžė jis.

Dainininkas taip pat pabrėžė, kad Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos išvada, kuria buvo konstatuota, jog daina yra kurstoma neapykanta prieš vaikus, yra klaidinga. „Jeigu tarnybos darbuotojai susipažintų su kitais kūrybos pavyzdžiais, jie pakeistų nuomonę“, – M. Mikutavičius pažymėjo, kad priešinsis bet kokiems bandymams apriboti žmogaus teisę kurti, net jeigu jis nori šokiruoti ar tai daryti drastiškai.

Išjuokė degradavusio kaimo žmogaus gyvenimą

Teisme taip pat buvo apklaustas kaltinamųjų gerbėjas,Vilniaus universiteto studentas Irmantas Motiejūnas. Jis taip pat priklauso gausiai „Microsoft“ bendruomenei, todėl puikiai nusimano apie technologijas ir teismui atvyko paaiškinti, kaip į internete paskelbtą kūrinį reagavo jį matę žmonės.

„Pirmą kartą pamatęs vaizdo įrašą jį priėmiau kaip humorą – „YouTube“ turi labai svarbią funkciją, kad kiekvienas klausytojas gali išreikšti savo nuomonę – ar patiko, ar ne. O iš statistikos matome, kad 90 proc. žmonių ši daina patiko“, – pažymėjo jis.

Liudytojas patikino, kad Whydotas yra vienas sėkmingiausių Lietuvos kūrėjų, „visi jį palaiko, nes jis moka linksminti žmones.“

„Dabar atrodo taip, kad jeigu jie būtų sukūrę dainą apie blondines, tai kiekviena blondinė galėtų juos paduoti į teismą“,– I. Motiejūnas pažymėjo, kad „Šėtone, prašau“ išsakytų žodžių nereikia suprasti tiesiogiai, tai tik – juodasis humoras.

Kaltinamųjų draugė Greta Jankauskaitė, kuri su Whydotu Troškūnuose lankė Anykščių rajono kultūros centro teatro studiją, teisme sakė, kad didelio susidomėjimo „YouTube“ sulaukęs juodojo humoro kūrinys nekursto jokios neapykantos prieš vaikus.

„Meno kūrinys yra fiktyvus ir dirbtinis pasaulis, o ne reali tikrovė, tai nėra mokslinis tyrimas ar politinė agitacija, tie žodžiai, kurie yra kūrinyje, negali būti priimami tiesiogiai, o kokia šio kūrinio meninė vertė, čia jau kiekvienam spręsti“, – pabrėžė ji.

Liudytoja patikino, kad kaltinamųjų suole sėdintys jaunuoliai tikrai nėra nusikaltėliai, kaip juos bando pateikti prokurorai.

„Man net nekilo minčių, kad Vaidotas šioje dainoje neišsakė asmeninių minčių, jis vaizdo klipe pasirodė kaip personažas, dainoje yra išjuokiamas šiandieninių vaikų elgesys – yra daug vaikų, kurie per daug įžūlūs“, – G. Jankauskaitė patikino, kad dainą atlikęs Whydotas išjuokė degradavusio kaimo žmogaus gyvenimą.

Baudžiamojoje byloje valstybinį kaltinimą palaikanti prokuratūra, kaltindama dainos „Šėtone, prašau“ autorius, remiasi ekspertų išvada, tačiau kaltinamųjų advokatas Rolandas Jakonis teismo paprašė paskirti naują ekspertizę ir jos metu išsiaiškinti, ar dainą „Šėtone,prašau“ galima vertinti kaip meno kūrinį, o jos atliekamo personažo komunikacijos aktas skatinti smurtą prieš vaikus yra sėkmingas.

Šią ekspertizę advokatas paprašė paskirti atlikti anksčiau jau išvadą pateikusiai Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybai, bet kitam specialistui. Jos skyrimui neprieštaravo ir valstybinį kaltinimą palaikantis prokuroras Ignas Raila. Teismas dėl ekspertizės skyrimo žada pasisakyti jau kitą antradienį.

Kad skandalingos dainos autoriams pateikti kaltinimai prasilenkia su realybe, anksčiau teisme buvo sakęs ir humoristas Paulius Ambrazevičius.

„Atskiriu humorą nuo vulgaraus raginimo susidoroti, o ar ši daina yra meno kūrinys, pasakysiu vienareikšmiškai – tai yra meno kūrinys, nes yra muzikos kūrinys, turi melodiją, yra sukurtas vaizdo klipas, dainuoja Whydoto sukurtas personažas, iš žodžių matyti, kad tai humoristinis tekstas, – sakė P. Ambrazevičius. – Nežinau, kodėl ekspertas mano, kad ši daina nėra kūrinys – jeigu tinkamai vertinsime tokius žodžius, tai apie 90 proc. viso pasaulio kūrinių būtų sumalti, o anekdotų karalius Raimondas Šilanskas jau seniai turėtų sėdėti už grotų.“