Vargu, ar dažnas amerikietis žino, kokie yra septynių grupės narių vardai ir pseudonimai (RM, Jiminas, Suga, J-Hope‘as, Jinas, V ir Jungkookas), tačiau net tie, kurie neypatingai domisi muzika, tikrai yra girdėję apie BTS, rašo nickiswift.com.

Grupės pavadinimas – frazės „bangtan sonyeondan“ (išvertus iš korėjiečių kalbos – „kulkoms atsparūs skautai“) trumpinys. Jis buvo sumanytas ne be pagrindo, tikina grupės reperis ir pagrindinis šokėjas J-Hope‘as.

„Žodis „bangtan“ reiškia „kulkų nepramušamas“. Tai nuoroda į atsparumą stereotipams, kritikai ir lūkesčiams, kurie, tarsi kulkos, paleidžiami į paauglius. Tai taip pat nuoroda į siekį ginti dabartinių paauglių vertybes ir idealus“, – yra sakęs J-Hope‘as.

2017-aisiais grupė pateikė naują pavadinimo interpretaciją. Vaikinai pareiškė, kad BTS galima suprasti ir kaip angliškos frazės „beyond the scene“ (leit. – „anapus scenos“) akronimą.

„Visi pritariame naujam grupės identitetui, – sakė kolektyvo nariai. – Jis labai aiškiai parodo, kad ARMY ir BTS eina išvien.“

ARMY – tai BTS gerbėjai. Remiantis Honkonge anglų kalba leidžiamo laikraščio „South China Morning Post“ publikacija, ARMY visada elgiasi gaivališkai ir balsuoja piniginėmis, t. y. perka tiktai tai, kas jiems išties patinka.

Ir vis dėlto – kaip ir kada šie septyni vaikinai tapo tokie žinomi? Toliau pateikta keletas dėmesio vertų, bet gana retai minimų faktų iš BTS istorijos, galbūt padėsiančių įspėti didžiulio grupės populiarumo paslaptį.

Dirbtiniai stabai

BTS subūrimo idėja kilo Pietų Korėjos pramogų organizavimo įmonės „Bit Hit Entertainment“ generaliniam direktoriui Bang Shi Hyukui (vaikinų draugiškai vadintam Banditu Bangu), ir tai nutiko dar tada, kai „Big Hit“ tebuvo smulki žuvis K-pop stiliaus konstruktus gaminančių bendrovių uzurpuotame vandenyne.

Po pasirodymo televizijos talentų šou „Superstar K“ vienas būsimos grupės narys – Jungkookas – sulaukė skambučių iš kelių populiariosios Korėjos muzikos (trumpiau – K-pop) leidybos agentūrų, tačiau jis ignoravo žymius pavadinimus ir pasirinko mažiau žinomą „Big Hit“.

„RM man pasirodė tikras kietuolis, todėl panorau su juo dainuoti“, – sakė jauniausias BTS narys.

Kaip sakė pats RM (anksčiau figūravęs kaip Rap Monster), tada visi puoselėjo viltį suburti kultinę hiphopo grupę.

„Po manęs prie komandos prisijungė Suga. Trečiuoju nariu tapo J-Hope‘as, jau tada, kaip šokėjas, išpopuliarėjęs gimtajame mieste,– sakė RM leidiniui „Elle“. – Kai prisijungė dar keturi vaikinai, tapome BTS. Tai įvyko 2013-iaisiais.“

Kitais metais BTS nuskrido į Los Andželą filmuotis realybės šou „American Hustle Life“. Pagrindinis šio projekto tikslas – suteikti vaikinams galimybę išsamiau pažinti hiphopo kultūrą darbuojantis su tokiomis šio žanro ir industrijos šakos legendomis kaip Warrenas G. Kol buvo filmuojamas šou, grupė surengė pirmą koncertą Jungtinėse Valstijose. Jis įvyko naktiniame klube „Troubadour“ Los Andželo apygardoje.

Pasaulinė sėkmė, aišku, buvo galutinis viso darbo tikslas, bet tai, kas tuo metu vyko, ne visiškai atitiko Bandito Bango mintyse kirbėjusią idėją. „Nenorėjau, kad jie taptų dirbtiniais stabais, – yra sakęs „Bit Hit“ vadovas. – Norėjau, kad vaikinai iš mano suburtos BTS galėtų atstoti artimus draugus.“

Grupė "BTS"
Foto: Vida Press

Noras sugrįžti į Jungtines Valstijas

Bang Shi Hyukas gerokai prisidėjo prie BTS populiarėjimo socialiniuose tinkluose. Jam davus startą, grupė per tolesnius gyvavimo metus sėkmingai užkariavo šią interneto nišą.

„Gerbėjų būrys sparčiai plėtėsi, kadangi vaizdo įrašai, susiję su BTS, buvo verčiami į daugybę kalbų, be to, realiuoju laiku keliami į „YouTube“, „Twitter“ ir panašias svetaines“, – sakė „Big Hit“ vadovas.

Dominavimas internete buvo viena iš esminių aplinkybių, užtikrinusių BTS proveržį Jungtinių Valstijų rinkoje.

Kai BTS tapo nominantais populiariausio artisto socialiniuose tinkuose kategorijoje per 2017-aisiais vykusius „Billboard“ muzikos apdovanojimus (be to, laimėjo šį titulą, nurungdami tokias žvaigždes kaip Justinas Bieberis, Selena Gomez ir Ariana Grande), amerikiečiai staiga panoro sužinoti viską apie šią grupę.

Vaikinams nusileidus Los Andželo oro uoste, iš kurio turėjo vykti į apdovanojimų ceremoniją, spauda jų jau laukė. Tada, kai buvo filmuojamas „American Hustle Life“, jiems tekdavo gerokai pasistengti, kad į muzikinius klipus patektų bent viena kita atsitiktinė mergina, tačiau dabar jų sutikimas buvo visiškai kitoks. Vaikinams teko gintis nuo paparacų, tačiau „Big Hit“ vadovams šitai nerūpėjo: sukeltas sambrūzdis jiems buvo ypač prie širdies.

„Kelionė į Los Andželą įrodė naujos popkultūros krypties užgimimą – bemaž prilygo „Beatles“ atvykimui į Niujorką“, – rašė tada leidinys „Vogue“. Vaikinai apsilankė keliose vėlai vakare transliuojamose pokalbių laidose, bendravo su įvairiais žurnalais, tačiau svarbiausiu įvykiu jie, aišku, laikė „Billboard“ apdovanojimą.

„Pasijutome taip pagerbti ir susitikome tokią galybę atlikėjų, kad su nekantrumu laukiame kito apsilankymo Jungtinėse Valstijose“, – sakė RM leidiniui „Time“.

Karaliavimas socialiniuose tinkluose

BTS tapo pirmąja K-pop žanro grupe, įgijusia nuosavą „emoji“ ženklą socialiniame tinkle „Twitter“. Praėjus metams, buvo išleistas ir antras: jo pasirodymas sutapo su nauja grupės pavadinimo interpretacija – „Beyond the Scene“. 2017-aisiais BTS sulaukė net 502 mln. teigiamų įvertinimų ir „Twitter“ komentarų. Kad būtų lengviau įsivaizduoti, koks stulbinamai didelis šis skaičius, galima paminėti, jog, tarkim, Justino Bieberio sąskaitoje – 22 mln. analogiškų žinučių, o JAV prezidento D. Trumpo – 213 mln. įvairių (nebūtinai teigiamų) „Twitter“ komentarų.

Tais metais BTS neabejotinai tapo naujaisiais socialinių tinklų karaliais, todėl vargu ar reikia stebėtis, kad antrus metus iš eilės laimėjo populiariausio artisto socialiniuose tinkluose titulą „Billboard“ muzikos apdovanojimuose.

Nors ir nekyla abejonių, kad pelnyti gerbėjų palaikymą buvo labai aiškus grupės vykdytos strategijos tikslas, keli BTS nariai yra prisipažinę, jog dalies žmonių įsitikinimas, esą populiarūs jie tapo tik todėl, kad žino, kaip naudotis socialiniais tinkais, jau ima atsirūgti.

„Labiausiai mane erzinta tai, kad kai kurie žmonės, išanalizavę mūsų veiklą, padarė išvadą, jog mūsų sėkmė – naudojimosi socialiniais tinklais rezultatas“, – sakė Suga.

Šiai nuomonei pritaria ir RM. „Manau, kad BTS sėkmės paslaptį galima suvesti į du žodžius – „nuoširdumas“ ir „gabumai“. Manau, kad publika jaučia mūsų nuoširdumą, – sakė jis. – Deja, kartais žmonės pernelyg sureikšmina faktą, kad daug bendraujame su gerbėjais socialiniuose tinkluose.“

„Kadangi esame dainininkai, svarbiausiais dalykais reikėtų laikyti nepriekaištingą muziką ir kokybišką jos atlikimą“, – pridūrė RM.

Anglų kalbos pradžiamokslis

Prisistatydamas amerikiečių televizijos laidoje „The Ellen DeGeneres Show“, RM paaiškino, kad jis – grupės lyderis ir atstovas spaudai, be to, esą, nesunku suprasti, kodėl taip yra. Šis reperis (tikrasis vardas – Kim Nam Joonas) geriausiai tarptautinei auditorijai pažįstamu BTS nariu tapo todėl, kad yra dvikalbis ir laisviau nei kiti šneka angliškai. Taigi, šiuo atžvilgiu vaikinas nuo pat pradžių buvo pranašesnis už likusius grupės narius. Dėl to jis turi dėkoti motinai, padariusiai tai, ką tuo metu darė bene visos kaimynystėje gyvenusius motinos, – nupirkusiai sūnui visų filmo „Draugai“ („Friends“) serijų rinkinį.

„Leisti vaikams žiūrėti „Draugus“ buvo tarsi mada, kuria sekė beveik visi vaikus auginantys žmonės mano gimtajame mieste, – sakė RM laikraščiui „South China Morning Post“. – Iš pradžių filmas manęs visiškai nedomino, nes nesupratau nė žodžio iš to, kas ten kalbama. Tačiau mama, laimei, leido žiūrėti jį korėjietiškai su subtitrais. Taigi, pamažu įsitraukiau – man ėmė patikti personažai ir jų istorijos. Man buvo nupirkti visi DVD diskai ir aš juos peržiūrėjau ne mažiau kaip dešimt kartų. Manau, todėl taip gerai išmokau anglų kalbą. Filmo kalba – aiški ir lengvai suprantama.“

Kiti BTS nariai kartkartėmis patiria sunkumų, kai tenka bendrauti angliškai be RM pagalbos. Tačiau nuo pirmojo skrydžio į Jungtines Valstijas 2014-aisiais jie nemažai patobulėjo, nes deda visas pastangas, kad anglų kalbos įgūdžiai pagerėtų (tarkim, kelionėse bendrauja vien tik angliškai). 2018-ųjų sausį Suga atskleidė savo metų iššūkį – prisipažino pasiryžęs pagerinti turimas anglų ir japonų kalbų žinias.

Prezervatyvo sukeltas skandalas

Jinas yra BTS maisto guru. Kiti grupės nariai yra minėję, jog būtent jis rūpinasi, kad komanda nebadautų ilgomis kelionėse praleistomis dienomis. Savo aistros virtuvei Jinas nė nemėgina slėpti nuo gerbėjų. Jis – internetinių laidų ciklo „Eat Jin“ kūrėjas.

Nufilmuotuose epizoduose atlikėjas gamina maistą, valgo ir dalija patarimus. Visgi net tokia visai nekalta veikla tapo skandalo priežastimi 2014-aisiais. Vienoje iš laidų buvo pastebėtas toks dalykas, kuris sukėlė šoką visai ARMY bendruomenei. Su maistu jis neturėjo nieko bendro, bet vis dėlto pateko į kadrą. Kas tai buvo? Ogi prezervatyvas, kurį vienas akylas BTS gerbėjas sugebėjo įžiūrėti numestą ant grindų už Jino nugaros.

Pietų Korėjoje įžymybėms primygtinai patariama nesileisti į romanus (kai kada net pasirašomos sutartys, numatančios įpareigojimą artimai su niekuo nesisaistyti), kadangi agentūros būgštauja dėl neigiamos priešingos lyties gerbėjų reakcijos. BTS vaikinų meilės nuotykiai ilgai kėlė daug diskusijų, tačiau per interviu grupės nariai šia tema kalba ypač vangiai. Jie net akivaizdžiai sutriko, kai laidos vedėja Ellen DeGeneres atvirai paklausė, ar su kuo nors susitikinėja.

„Big Hit Entertainment“ nesistengė paneigti, kad kulinarijos laidoje matytas daiktas – prezervatyvas, tačiau pateikė labai paprastą paaiškinimą. „Į kadrą patekęs daiktas – prezervatyvas, – konstatavo kompanija išplatintame pranešime. – Tai – viena iš gerbėjų atsiųstų dovanų.“

Šią versiją patvirtino aplinkybė, kad tos firmos prezervatyvais Korėjoje neprekiaujama, tačiau gerbėjai vis tiek nesiliovė įtarinėję, kad Jinas gali būti kaip nors susijęs su komike Lee Gook Joo.

Grupė "BTS"
Foto: Vida Press

Ar dainų tekstai mizoginiški?

Aršiausiai tabu laužančiais Korėjos popscenos atstovais žurnale „Rolling Stone“ pavadinti vaikinai nevengia delikačių temų dainų tekstuose. Korėjoje nepriimta viešai aptarinėti tokių problemų kaip psichinė sveikata ir LGBTQ bendruomenės teisės. Kontroversiškų klausimų šalinasi ir popmuzkos kūrėjai.

„Laviruodami ant ribos, skiriančios padorų įvaizdį ir dainų tekstuose aiškėjantį kritišką požiūrį, BTS davė akstiną pakeisti negatyvią nuomonę apie Korėjos popindustrijos mašiną“, – rašoma „Rolling Stone“ publikacijoje.

Vis dėlto kartais tenka abejoti, ar visos BTS siunčiamos žinutės yra sveikintinos ir pažangios.

2016-aisiais viena susirūpinusi fanė pareikalavo, kad BTS paaiškintų, kaip turi būti suprastos vienos dainos eilutės, kurios, jos nuomone, dvelkė mizoginija – liguista neapykanta moterims. Kai kurie gerbėjai stengėsi apginti tuos klausimų sukėlusius dainų žodžius (būtent – „moteris – geriausia dovana“ iš BTS dainos „War of Hormones“ ir „niekada nebuvai bosas; užuot sakęs „bosas“, aš pasakyčiau „gonorėja“ iš RM dainos „Joke“). Vis dėlto nemenkas gerbėjų būrys taip paprastai nenurimo. Iš pradžių „Big Hit Entertainment“ vadovai laikėsi tylos politikos, tačiau temai ėmus rutuliotis, buvo priversti pateikti komentarą.

„Agentūra ir visi BTS nariai nuoširdžiai atsiprašo visų fanų, galėjusių nusivilti kokių nors dainų žodžiais arba komentarais socialiniuose tinkluose. Ruošdami būsimus projektus, mes būtinai atsižvelgsime į išsakytą kritiką“, – nurodoma „Big Hit Entertainment“ pranešime.

RM neatsiliepė į raginimą paaiškinti dainos žodžius, tačiau jo bičiulis, muzikos atlikėjas eAeonas prisipažino kalbėjęsis šia tema su reperiu asmeniškai. „Namjoonas jaučia gėdą ir kaltę dėl tokios kontroversijos. Jis prisipažino, kad yra toks sukrėstas, jog sunkiai sugeba užmigti“, – pasakė eAeonas.

Beprotiškai alinantis darbas

Žvelgiant iš šalies, kultinės Korėjos popgrupės gyvenimas gali atrodyti pavydėtinas, tačiau tiesa ta, kad norint išlikti nesibaigiančioje konkurencinėje kovoje, tenka kas dieną ir be paliovos sunkiai dirbti.

Kontraktą pasirašę atlikėjai tuoj pat išsiunčiami į intensyvių mokymų stovyklą. Bendravimas su artimaisiais bei draugais griežtai ribojamas, o romantiški pasimatymai (taip pat bet kokie reputacijai kenkiantys veiksmai) – draudžiami. Kad perspektyvūs atlikėjai neprarastų formos, atidžiai reguliuojama jų mityba. Jaunuoliai taip pat turi intensyviai treniruotis. Jiems daromas spaudimas – tiesiog pragaištingas. Pasitaiko, kad atlikėjams tenka ryžtis badui, todėl ne vienas yra nualpęs scenoje dėl išsekimo.

„Mes nuolatos treniruojamės, – sakė BTS nariai, dalyvaudami BBC radijo laidoje. – Nemažai laiko praleidžiame koncertuodami. Kai ruošiamės išleisti albumą, mėnesiui galime pamiršti koncertų grafiką, tačiau visas jėgas skiriame albumui, repeticijoms. Nekoncertuoti ištisą mėnesį – didžiulis įvykis.“

Vaikinai prisiminė, kad tais laikais, kai vis dar jautėsi debiutantai, jų repeticijos trukdavo 15 valandų per parą.

Minėtina, kad jie niekada nesiskundė dėl to, kaip kitados buvo verčiami aukotis. Kad iš tiesų nesijautė laimingi ir patenkinti, tapo aišku iš 2015-aisiais išplatinto atsitiktinai nufilmuoto vaizdo įrašo, kuriame tuometinis grupės vadybininkas akivaizdžiai grasina Jungkookui, mėgina pakelti prieš jį ranką ir šaukia: „Nesusitvardai, nors aš vis dar kalbu draugiškai.“ Agentūra „Big Hit“ iš pradžių mėgino ignoruoti incidentą, tačiau vėliau nusprendė atleisti agresiją pademonstravusį asmenį.

Grasinimai mirtimi

2015-aisiais, gastroliuodama su turu „Episode II: The Red Bullet“, BTS apsilankė ir Jungtinėse Valstijose. Deja, Niujorke surengtą koncertą teko staiga nutraukti, nes grupės nariams kažkas pagrasino mirtimi. Kaip buvo rašyta žurnale „Billboard“, kažkas internetu išplatino apsiginklavusių žmonių atvaizdą ir jį papildė oficialia koncerto nuoroda. Šio įvykio agentūrai „Big Hit“ pakako, kad sustabdytų renginį. Susitikimas su gerbėjais irgi buvo atšauktas. „Žmonės mano, kad stengiuosi tuščiai patraukti dėmesį, – buvo rašoma prie pistoleto atvaizdo paliktoje žinutėje. – Bet aš nejuokauju, o kalbu taip rimtai, kaip tik galiu. Lik sveikas, RM.“

Pagrindo grasinimams, kaip manoma, galėjo rastis po interviu su RM. Kai grupė lankėsi Australijoje, šis BTS narys, esą, išsakė tokių minčių, kurias žmonės galėjo palaikyti rasistinėmis. Paklaustas, kokį pirmą įspūdį susidarė, kai buvo supažindintas su grupės nariais, RM pasakė, kad bent V ir J-Hope‘o jam nepavyko įžiūrėti, kadangi buvo pernelyg juodi.

RM nėra vienintelis BTS narys, sulaukęs grasinimų mirtimi per socialinius tinklus. 2018-ųjų liepą vienas „Instagram“ naudotojas pareiškė nušausiąs Jiminą per rugsėjį nusimatantį BTS koncertą Los Andžele. Vis dėlto to koncerto „Big Hit“ neatšaukė.

„Ketiname labai pasistengti ir imtis visų būtinųjų priemonių, reaguodami į veiksmus, galinčius kelti grėsmę grupės nariams“, – nurodė agentūra paviešintame pranešime.

Karas su EXO gerbėjais

Pavadinimas ARMY iššifravus reiškia „Gerbtini jaunimo atstovai“ (pagal anglišką frazę „Adorable Representative M.C for Youth“). Bet žodis „gerbtinas“ vargu ar pasirodys tinkamas, turint omenyje agresiją, kurią BTS gerbėjai nuolatos patiria iš EXO-L – dar vienos korėjiečių grupės EXO fanų.

2016-aisiais EXO (devynių narių kolektyvas) buvo pramintas didžiausios sudėties vaikinų grupe pasaulyje. Tada atrodė, kad kaip tik jam ir lemta tapti Jungtinėse Valstijose labiausiai išgarsėsiančiu Korėjos popkultūros reiškiniu. Vis dėlto taip nutiko grupei BTS. Tokia konkurencijos baigtis įžiebė konfliktą tarp šių grupių fanų, kuris gana dažnai įgyja ypač nemalonų pobūdį.

EXO-L apkaltino priešininkų dievaičius plagijavimu, be to, pareiškė, kad BTS šefuojanti agentūra masiškai supirkinėja grupės įrašus, mėgindama pakoreguoti populiariausių dainų sąrašus. Bet kurios kitos korėjiečių grupės nariai, komentuodami konfliktą tarp BTS ir EXO, rizikuoja užsitraukti nemalonę.

Vienintelis buvusio U-KISS nario Alexanderio BTS paminėjimas, komentuojant 2018-ųjų Pjongčango olimpinių žaidynių uždarymo ceremoniją, sukėlė tokią gerbėjų neapykantos audrą, kad dainininkui teko maldauti atleidimo.

Tikėtina, kad agentūrai „Big Hit“ labai patiktų paliaubos. Tai rodo kai kurios gudrybės, kurių kompanija imasi, norėdama suartinti besipykstančias puses.

Kad ir kaip būtų, BTS gerbėjai nėra linkę lieti tulžį. ARMY garsėja kaip susitelkti gebanti bendruomenė, operatyviai reaguojanti į grupės vaikinų iniciatyvas. BTS fanai grupės vardu dažnai aukoja labdarai ir stengiasi pasitarnauti prasmingiems ir doriems tikslams.