Autobuse nuo Gdynios centro iki festivalio zonos, mergina apsivėmė – čia buvo per daug plaučių ir per mažai oro. Festivalio organizatoriai dar pateiks tikslius skaičius, tačiau tokios minios, kokia judėjo link didžiosios scenos prieš „The Weeknd“ koncertą, festivalyje neteko matyti nei prieš „Radiohead“, nei prieš „Foo Fighters“ šiemet.

Dauguma klausytojų – jauni žmonės, kaip ir pats 27-erių Abelis Tesfaye. Nors kaip „The Weeknd“ kuria tik nuo 2010-ųjų, Toronte užaugęs ritmenbliuzo dainininkas ir prodiuseris šiandien yra vienas pasaulinės popscenos lyderių. Jo dainas „The Hills“, „I Feel It Coming“ ar „Starboy“ (pastarąsias dvi sukūrė kartu su legendiniais prancūzais „Daft Punk“) slapta mėgsta ir tie, kurie neprisipažins. Nes joms atsispirti neišeina.

Į Kanadą emigravusių etiopiečių tėvų užaugintas muzikantas turėjo nepavydėtiną paauglystę: užaugo skurdžiai, buvo išmestas iš mokyklos ir pabėgęs iš namų. Šiandien Abelio gyvenimas tapo sėkmės istorija. Jo dainos „Spotify“ perklausytos virš 3 mln. kartų, jo turtas vertinamas 92 mln., jo mergina yra dainininkė, aktorė ir populiariausias žmogus „Instagram“Selena Gomez. Jeigu šiandieninėje popscenoje kažkas gali prilygti Michaelui Jacksonui ar Prince’ui savo kūryba ir įtaka, „The Weeknd“ yra realus kandidatas.

"The Weeknd" (Edvino Greičiaus ir organizatorių nuotraukos)

Tačiau iki pastarųjų gebėjimo valdyti sceną koncertuose, „The Weeknd“ dar reikia užaugti. Įspūdingai parašyti jo hitai Gdynioje prarado savo didybę. Milžiniškoje festivalio scenoje „The Weeknd“ atrodė vienišas, su grupe muzikantų toli fone. Jo saldus balsas skambėjo žavingai, tačiau kūnas ir siela atrodė sustingę – šokių žingsnelį publika išvydo tik per „Can’t Feel My Face“.

Prieš koncertą žiūrovus pasitiko pranešimas: „Dėmesio! Pasirodyme bus pirotechnikos, tikrų ginklų šūvių ir sprogstančių garso efektų.“ Sulaukta visko, tačiau tai nekompensavo paties Abelio pasimetimo scenoje. Atrodė, kad dainininkas nesitikėjo, kad jo populiarumo banga tokiu masto atplaukė iki Lenkijos – ir neturėdamas reikiamų priemonių suteikti fanams, ko jie norėjo, jautėsi nesmagiai.

Atlikėjai fanams: Nefilmuokit!

Kita vertus, didelei daliai klausytojų visiškai pakako ir to, kad jie galėjo pasižymėti apsilankę „The Weeknd“ koncerte. Yra priežastis, kodėl Silicio slėnio moksliukai sukonstravo „Yondr“ – įrenginį, renginių metu sukuriantį zonas, kuriose telefonai tiesiog užsirakina, patys. Alicia Keys ir grupė „The Lumineers“ jį jau išbandė, o Adele, Kate Bush ir „Savages“ viešai koncertų metu pasakė gerbėjams jų nefilmuoti. Prince’as, 2011-aisiais „Openeryje“ surengęs įspūdingą, konfeti ir blizgučių pilną šou, buvo nuėjęs toliausiai: jo apsaugos darbuotojai tiesiog atimdavo kameras ir telefonus iš publikoje filmuojančių klausytojų.

„The Weeknd“ vargiai imtųsi tokių priemonių – jis yra „Instagram“ kartos produktas, pats šį tinklą naudojantis, kaip ir dauguma jo bendraamžių ir jaunesnių žmonių. Be 14 milijonų sekėjų ten „The Weeknd“ išpopuliarėjimas nebūtų toks greitas ir masiškas. Tačiau būnant dainininko koncerte jauti kitą reiškinio pusę: kai atlikėjo profilis socialiniame tinkle yra svarbesnis už atlikėją realiame gyvenime, koncertas praranda savo esmę.

Vietoj žmonių susibūrimo, kad čia ir dabar išgirstų mėgstamą muziką, klausytojai susiburia „dabar“, bet ne „čia“. Kai koncerto operatorius vis bandydavo ekranuose filmuoti fanes, užsilipusias ant draugų kaklų, kad geriau matytų sceną, netgi jų dėmesys buvo ne į atlikėją, o į telefono ekraną. „The Weeknd“ greta jų scenoje atrodė dar vienišesnis. Panašiai kaip ankstesnes dienas dainininkės Solange ar M.I.A. jautėsi keistai, kai joms atėjus pas gerbėjus pasitiko ne rankų miškas, o telefonų kameros. Užuot dalyvavę koncerte, fanai renkasi jį stebėti iš šono.

Koncertų filmavimas masiniu reiškiniu tapo išplitus 3G internetui: kai ryšį su savimi gali turėti visada, net ir koncerte atokiame neveikiančiame oro uoste, kur ir vyksta „Open’er“, žmonės šia galimybe naudojasi. „Snapchat“, video žinučių, kurios išsitrina vos gavėjui ją peržiūrėjus, tinklas tapo svarbiu internetiniu įrankiu, kaip ir jo atmaina „Instagram stories“. Koncertų klipai juose turi momentinę išliekamąją vertę, patys juos filmuojantys fanai jų nežiūri, bet pasirūpina, kad jų draugai sužinotų, kad jie šį koncertą patyrė.

Telefonas vietoj žiebtuvėlio

Naujosios Zelandijos dainininkės Lorde, 20-metės muzikos vunderkindės, Davido Bowie pavadintos „muzikos ateitimi“ koncertas „Openeryje“ didesnio telefonų antplūdžio išvengė dėl paprastos priežasties: per koncertą lijo taip, kad daug kam savo telefonų pagailo. Lorde nesijautė blogai matydama viena kitą ekraną prieš savo nosį – ji buvo sužavėta, kad pirmą kartą atvykusi į Lenkiją, grodama per lietų ir po vidurnakčio, sulaukė tokio masiško palaikymo. Skambant „Liability“, įspūdingai jautriai jos naujojo albumo „Melodrama“ baladei, telefonai vėl buvo įjungti, tačiau šįkart – kaip žibintai. Dainininkė šypsojosi šviesų jūrai ir sakė, kad yra „tokia pat nevykėlė, kaip ir mes visi.“

"Open'er" festivalis 2017, Lorde (Edvino Greičiaus ir organizatorių nuotraukos)

Prieš dešimtmetį fanai į viršų būtų kėlę žiebtuvėlius – bet „Lorde“ klausytojai to būtų nesupratę. Juk žiebtuvėliai nuo lietaus užgęsta! Kartų kaita muzikoje vyksta ne tik tarp atlikėjų, bet ir klausytojų. Šių metų „Open’er“, pakvietęs kaip niekada daug į jaunus klausytojus orientuoto hiphopo ir R&B, parodė tai savo gražiausia ir labiausiai erzinančia puse.