Negi pradėjus transliuoti muzikinį kanalą MTV Baltic, atsirado poreikis Lietuvos grupėms bei atlikėjams filmuoti, gaminti muzikinius vaizdo klipus? Yra keletas prieštaringų nuomonių. Vieni teigia, kad prieš keletą metų muzikantai, sukūrę vaizdo klipą, nebūtų galėję jo pateikti žiūrovams, nes paprasčiausiai nebūtų radę transliuotojo - pastovios, lietuviškos, muzikinės televizijos mūsų šalyje nebuvo.

Pats Andrius Mamontovas sakė, kad „kurti vaizdo klipo neapsimoka, nes televizijos juos retai rodo.“ (Delfi, ELTA 2004 gruodžio mėn. 9 d.) Taigi atsiradus muzikiniam kanalui suaktyvėjo ir muzikinių klipų gamyba.

Antrieji mano, kad šiuo metu klipų gamyba kaip tik yra sumažėjusi, nes „tiek gamintojai, tiek atlikėjai stengiasi daryti geresnius muzikinius klipus. Lavinasi skonis. Tampa savaime suprantama, jog muzikinis klipas negali būti padarytas „už dyką“, buitiniu formatu, greitai, paprastai“ – sako režisierius Donatas Ulvydas, sukūręs klipus tokiems Lietuvos muzikos „gigantams“ kaip „Foje“ su Andrium Mamontovu, „LT United“, „Sel“, „Skamp“, „Lemon Joy“ ir t.t.

Tretieji yra įsitikinę, kad pačiai klipų gamybai kanalas MTV įtakos visai neturi. Pasak režisieriaus Emilio Vėlyvio, gerai žinomo lietuviško kino pasaulyje, bei sukūrusio muzikinius klipus Erniui, grupei „Gravel“ : „Greičiau naujų technologijų, o ne muzikinio kanalo, atsiradimas skatina muzikinių vaizdo klipų kiekybę ir kartu kokybę“.

Nemaža dalis muzikantų pasakytų, kad daugumą klipų jie pagamino vien „iš idėjos“, o ne dėl to, kad juos kažkas rodys.

Jau praėjo nemažai laiko nuo tų dienų, kai lietuviškų grupių, tokių kaip „Sel“, „Žas“, „Exem“ muzikinius klipus transliavo nestandartinę muziką rėmęs kanalas MCM. O grupei „BIX“ pavyko išplaukti ir į platesnius tarptautinius muzikinių televizijų vandenis. „BIX“ dainos „Pressure“ vaizdo klipą transliavo muzikiniai kanalai MTV bei VIVA, o 1993 metais Kanuose vykusiame pasauliniame muzikinių klipų konkurse apdovanojo klipas gavo MCM apdovanojimą už geriausią scenarijų.

„Bix‘ų“ pėdomis pasekė grupės „G&G Sindikatas“, „Happyendless“ bei dainininkė Jurga. Muzikinis klipas „5th season“ padėjo dainininkei laimėti MTV geriausios Baltijos šalių atlikėjos titulą, o naujai pasirodžiusios Jurgos klipą „Sandman‘s child“ bei „Happyendless“ darbą „Power Forewer“ MTV paprašė pateikti visam Europos tinklui, nes jų manymu, tiek dainos, tiek klipai yra aukšto lygio ir nenusileidžia jokiems europiniams pavyzdžiams.

Abu Jurgos klipai yra savaip gražūs. Vaizdo klipe „5th season“ perteikiama atlikėjos kančia, balansuojama ant ribos tarp skausmo, atšiaurumo ir švelnios estetikos. Režisieriaus Ričardo Matačiaus žodžiais – žmogui yra įdomu tai, kas nematoma, kas lyg ir draudžiama, nekorektiška, kas nėra kasdieniška. O šis vaizdo klipas nors žiūrinčiam kelia šiurpulį, bet kartu yra be galo estetiškas ir gražus.

„Sandman‘s child“, pasirodęs kartu su lietuviška versija „Smėlio žmonės“, buvo filmuoti Afganistano Goro provincijos sostinėje Čagčarane, kas tikrai neįprasta Lietuvos muzikos rinkai. Naujieji lietuviškas ir angliškas Jurgos vaizdo klipai yra labai artimi, tačiau šiek tiek skiriasi ir papildo vienas kitą.

Lietuviškame vaizdo klipe parodyta daugiau Lietuvos kariuomenės vaizdų, o angliškame – Afganistano kasdienybė. Kompanijos „RGB“ režisierius Rimas Lukavičius sujungė muzikos kūrinius su gamtos vaizdais bei šios egzotiškos smėlio šalies žmonių, vaikų portretais. Pasak pačių kūrėjų, šie muzikiniai vaizdo klipai yra labiau dokumentiniai ir atskleidžia šio krašto bei žmonių grožį.

„G&G Sindikato“ vaizdo klipas – „Degantis sniegas“ pelnė režisieriui Justinui Vinevičiui geriausio naujojo talento apdovanojimą Ibizoje vykusiame IBIZA & FORMENTERA tarptautiniame filmų festivalyje bei buvo nominuotas geriausio muzikinio vaizdo klipo apdovanojimui tarptautiniame AFIA filmų ir vaizdo klipų festivalyje.

Pasak Justino Vinevičiaus, pati daina buvo labai stipri ir vaizdinga, tad beliko pamatyti tai, kas joje yra piešiama. „Klipe viskas pasakojama simboliais bei asociacijomis apie tai, ką Svaras vystė savo dainoje: socialinės dilemos, atsirandančios rutinos, elgesio mechanizmai. Visa tai, kas veikia žmoguje ir galėtų būti įvardinti kaip vidinai neapčiuopiami parazitai yra šito klipo tema“ – sakė J. Vinevičius.

Režisierius Donatas Ulvydas pasidalino, kad muzikinius vaizdo klipus daryti malonu, nes tai kūryba, kurioje dažniausiai nėra kliento ir niekas nesikiša. Tuomet rezultatas pats kalba už save. O įvairūs kūrybiniai apribojimai yra „kaip trečias brolis Jonas“.

Gal muzikinių vaizdo klipų Lietuvoje gaminama mažiau. Gal MTV Baltic atsiradimas ir nedaro įtakos jų gamybai, tačiau negalima paneigti, kad muzikiniai klipai tobulėja. Ir ne tik technologijų dėka. Labai svarbu yra užsidegimas, noras, kūrybingumas, kantrybė.

Visa tai Lietuvos muzikantams bei muzikinių klipų kūrėjams padėjo įrodyti, kad jų darbai gali atitikti europinius standartus, pelnyti pripažinimą ir tęsti prieš daugelį metų grupės „BIX“ pradėtą žygį į pasaulį.

Kas kitas paseks jų pėdomis?