Kaip ir prieš savaitę, balandžio 19 d. Lietuvos kino teatruose įvyko trijų naujų filmų premjeros. Kaip ir reikėjo tikėtis, geriausiai iš jų pasisekė rusų režisieriaus Aleksejaus Balabanovo karinei dramai "Karas", tačiau šio kontraversiško filmo starto negalima pavadinti labai geru arba įspūdingu (14,7 tūkst.Lt). Ankstesnis to paties režisieriaus darbas "Brolis 2" per pirmą savaitgalį surinko 19,4 tūkst. Lt ir bendrame rezultate pasiekė 105 tūkst. Lt pajamas. Tačiau dabartinėje situacijoje sunku įsivaizduoti, kad "Karas" pakartotų tą patį žygį. Naująjį filmą ypatingai blogais pažymiais įvertino ir negailestingai iškoneveikė Lietuvos kino kritikų gvardija, kurių dauguma netgi nepatingėjo persikvalifikuoti į politikos apžvalgininkus. Galbūt šie kino cenzūros šaukliai, o galbūt lietuvių aktorės Ingeborgos Dapkūnaitės vienadienis vizitas į Vilnių sudomino retai kino teatruose sutinkamą LR Seimo pirmininką Artūrą Paulauską, kuris į oficialią "Karo" premjerą atvyko su žmona Jolanta.
Vien tik Ingeborgos Dapkūnaitės dalyvavimas kino filmo pristatyme yra didžiulis įvykis lietuviškoje kino padangėje. Didžiojoje Britanijoje ir Rusijoje dažniausiai dirbanti mūsų tautietė tikrai nepasišiukšlino ir pradžiugino ne vieną kino mylėtoją. Linksmai nusiteikusi Ingeborga Dapkūnaitė ilgiau nei valandą spaudos konferencijoje bendravo su žurnalistais. Ji papasakojo apie savo trumpą pasirodymą "Kare", filmavimo proceso užkulisius, naujus vaidmenis kituose filmuose, darbą naujame spektaklyje drastišku pavadinimu "Vaginos monologai" kartu su ex "Spice Girls" Mel B. ir komike Rhona Cameron, santykius su režisieriumi Aleksejumi Balabanovu ir aktoriumi Johnu Malkovichium, savo laisvalaikį, asmeninį gyvenimą, neapsakomą potraukį televizoriui, iškirptą vaidmenį filme "Vampyro šešėlis", labiausiai patikusį filmą (tai 2001 m. Kanų kino festivalyje "Auksine kamera" už geriausią debiutą apdovanota Zachariaso Kunuko dokumentinio stiliaus drama "Greitas bėgikas Atanarjuatas") ir kitus įdomius dalykus. Ingeborga Dapkūnaitė stengėsi nebūti nuobodi ir jai tai puikiai pasisekė. Aktorės atsakymai buvo įdomūs, šmaikštūs, nuotaikingi, o kartais net paslaptingi (pvz. apie honorarus ir tikimybę vaidinti naujame režisieriaus Nikitos Michalkovo filme "Nualinti saulės 2"). Gaila tik, kad kino teatre "Vingis" bilieto kaina į premjerinį seansą nepagrįstai pakilo iki neįsivaizduojamai didelių sumų (20 ir 22 Lt), kurios greičiausiai turėjo lemiamos įtakos, kad salėje liko daug tuščių vietų.
Kitos savaitgalio premjeros nieko gero neparodė. Metus pavėlavusi ir pavadinimą pakeitusi komedija "Velniška mergiotė" (JAV teritorijoje šis filmas buvo pakrikštytas "Gelbstint Silvermaną") trijuose kino teatruose surinko tik kuklius 9,2 tūkst.Lt, o originalaus siužeto ispaniška romantinė komedija "Iš Dievo - nieko naujo" patyrė visišką fiasko - vos 3,7 tūkst.Lt dviejuose kino teatruose. Blogiau 2002 m. Lietuvoje startavo tik karinis trileris "Enigma" (3,5 tūkst.Lt, bet tik su viena kopija) ir lietuviškoji drama "Nuomos sutartis" (2,5 tūkst.Lt).
Stabiliausiai dešimtuke laikosi Davido Lyncho dramatiškas trileris "Malholando kelias", kuris trečią savaitgalį per kiekvieną seansą suvilioja ne mažiau 120-ties Vilniaus kinomanų. Labai gerai yra lankomas 4-erių "Oscaro" premijų laureatas "Nuostabus protas", kuris yra rodomas penkiuose šalies miestuose, jau trečią savaitgalį išsilaikė pirmojoje topo vietoje ir greičiausiai taps pelningiausiu kino platinimo kompanijos "Bombos filmai" šių metų filmu.
Festivalį "Kino pavasaris" uždaręs lietuviškas filmas "Nuomos sutartis" per 10 dienų sugebėjo savo kasą papildyti vos 7,5 tūkst.Lt (į šią sumą įskaičiuotos ir festivalio seansų pajamos), o toks rezultatas jo kūrėjams turėtų būti daugiau nei tragiškas. Greičiausiai neišsipildys režisieriaus Kristijono Vildžiūno svajonės, kad "Nuomos sutartis" bus rodoma ištisus metus mažose kino salėse, nes jau per antrą savaitgalį filmas iškrito iš pelningiausiųjų dešimtuko. Žinant, kad ilgus metus gimdytos "Nuomos sutarties" biudžetas viršijo 1 mln.Lt, norisi atvirai paklausti žmonių, kurie sėdi kažkokioje mistinėje komisijoje ir skirsto pinigus naujiems lietuviškiems filmams, kam reikalingas toks išlaidavimas ir kokie yra vertinimo kriterijai? Kino kritikas Skirmantas Valiulis interviu LRT laidai "Labas rytas" teigė, kad visa esmė pateikiamuose scenarijuose. Bet ar nevertėtų pradėti kreipti dėmesį į bent jau dalinį filmo atsipirkimo faktorių? Tokiu atveju kiekvienas režisierius galbūt pradės suprasti, kad filmas kuriamas ne tik sau pačiam, o ir plačiai žiūrovų publikai, kurią reikia sudominti kažkuo nauju. Dabar gi komisija paskyrė nepagrįstai didelę 450 tūkst.Lt sumą filmui "Getas", kuris pelną pradėtų skaičiuoti tik surinkęs mažiausiai 900 tūkst.Lt pajamas, o tai yra tiesiog nerealu. Labai abejotina, kad planuojamo filmo tema bus aktuali šiuolaikiniam kino žiūrovui, todėl vėl sulauksime eilinio lietuviško filmo keliems festivalio seansams. Ar gi neprotingiau būtų išskaidyti šią sumą į mažesnes dalis ir paremti jaunų kino režisierių darbus?
Filmas | Balandžio 19 - 21 d. pajamos (Lt) | Bendros pajamos (Lt) | Bendras žiūrovų sk. | |
---|---|---|---|---|
1 | Nuostabus protas (A Beautiful Mind) | 28.802 | 314.461 | 26.517 |
2 | Karas (Voina; War) | 14.678 | 14.678 | 1.122 |
3 | Velniška mergiotė (Evil Woman; Saving Silverman) | 9.253 | 9.253 | 794 |
4 | Malholando kelias (Mulholland Drive) | 8.856 | 51.982 | 4.711 |
5 | Monstrų biuras (Monsters Inc.) | 5.750 | 197.117 | 21.497 |
6 | Išbandymų diena (Training Day) | 3.942 | 18.896 | 1.852 |
7 | Iš Dievo - nieko naujo (No News From God) | 3.731 | 3.731 | 329 |
8 | Už įstatymo ribų (American Outlaws) | 2.811 | 23.050 | 2.305 |
9 | Kryžkėlė (Crossroads) | 2.426 | 141.399 | 15.324 |
10 | Kerštas (Collateral Damage) | 2.300 | 139.415 | 12.220 |
VISO (top10): | 82.549 |