„Scanorama 2005“ pristatys ryškiausius pastarųjų metų šiauriečių kino kūrinius, naujus atradimus, įdomias specialiąsias programas (kriminalinių žanrų panoramą „Nusikaltimas ir bausmė“, Šiaurės šalių literatūros ekranizacijų programą „Visatos angelai“), personalines retrospektyvas (Lukasas Moodyssonas, Mika Kaurismäki), primins šiauriečių praeities ir moderniąją klasiką („Scenos iš vedybinio gyvenimo“, „Dogvilis“, „Blogis“ ir kt.).

Šių metų „Scanoramos“ akcentai: „Dogmos“ dešimtmetis, žvilgsnis iš arčiau į Šiaurės šalių grynuosius žanrus, kuriais garsėja šiauriečių literatūra ir kinas, jų turtingą muzikinės kultūros paveldą, ryškiausias personalijas, taip pat 200 metų garsiausio pasaulio pasakų kūrėjo Hanso Christiano Anderseno ir „100 metų Norvegijai“ jubiliejinės datos.

„Scanorama“ pernai priminė žiūrovams garsiausius „Dogmos“ filmus. Šiais metais „Dogma“ švenčia pirmąjį savo dešimtmetį. Todėl visuose trijuose miestuose „Scanoramą 2005“ atveria „Dogmos“ karaliaus Larso von Triero naujausias kūrinys „Manderlay“ (2005 m.). Šalia jo – kito „Dogmos“ ideologo Thomaso Winterbergo naujausia juosta „Brangioji Vendi“ (2005 m.) ir Aku Louhimieso „Sušalusi žemė“ (2005 m.), kurią pats režisierius pristato kaip Levo Tolstojaus inspiruotą suomių „Dogmą“. Taip pat - islandų grandų Fridriko Thoro Fridrikssono, Hilmaro Oddssono naujausi filmai, populiaraus norvegų aktoriaus Akselio Hennie garsusis debiutas „Uno“ (2004 m.), apdovanotas prizais net trylikoje tarptautinių kino festivalių, žiūrimiausia jo kolegos Eriko Poppe juosta „Havajai, Oslas“ (2004 m.), jau apkeliavusi tris dešimtis tarptautinių kino festivalių, bei ryškiausias metų debiutas – jaunos režisierės Saros Johnsen filmas „Žiemos pabučiuoti“ (2005 m.), stilingas, žavus ir nepaprastai juokingas švedų režisieriaus Peterio Dale „Iliuzijų traukinys“ (2003 m.), suteikiantis visai švedų programai naujų spalvų.

Šių metų „Scanoramos“ naujovė – specialioji programa „Nusikaltimas ir bausmė“, kurią pradės politinis trileris „Karališki žaidimai“ (Danija, 2004 m.). Šios programos žanrų amplitudė labai plati – nuo klasikinio detektyvo ir psichologinio trilerio iki juodosios komedijos ir anekdotinio kriminalo. Ši įvairovė labai patraukli ir žiūrovui, ir tyrinėtojui. Programą „Nusikaltimas ir bausmė“ inicijavo ir rėmė Šiaurės ministrų tarybos biuras Lietuvoje. Kriminalinės literatūros žanrams ir jų tradicijai skirtas festivalis „Vilniaus alibi“, kurį rengia biuras, yra savotiška preliudija kinematografinių kriminalinių žanrų pristatymui „Scanoramoje“.

Šių metų „Scanorama“ siūlo dvasios puotą muzikos gerbėjams. Islandų režisieriaus Ari Alexanderio filme „Klykiantis šedevras“ (2005 m.) dainuoja garsioji Bjork, dokumentininkas Thorgeiris Gudmundssonas („Šiaurės Liverpulis“, 2005 m.) pasakoja apie griausmingą roko proveržį Islandijos miestelyje, pramintame Šiaurės Liverpuliu. Neseniai Lietuvoje koncertavusį Goraną Bregovičių „Scanoramos“ žiūrovai galės pamatyti naujame – aktoriaus – amplua norvegės Unni Straume filme „Vestuvių ir laidotuvių muzika“ (2002 m.) ir pasiklausyti jo nepakartojamos muzikos.

„Scanoramos“ klasikos programoje – režisieriai gigantai (Ingmaras Bergmanas) ir filmai gigantai (garsusis „Dogvilis“, Oskarui nominuotas „Blogis“ ir kt.). Mikos Kaurismäki „Cha cha cha“ (1989 m.) ir „Roso“ (1985 m.) kartu su režisieriaus Matti Ijäso „Lėlė ir jos meilužis“ primena nepakartojamo suomių humoro tradiciją.

Specialioji programa „Visatos angelai“ liudija vaisingą ir gyvybingą skandinavų literatūros bei kinematografo ryšį. Tai ir dokumentinės, ir grožinės, ir biografinės literatūros kino versijos. „Jaunasis Andersenas“ (Danija, 2004 m.), Oskarui nominuotas „Elingas“ (Norvegija, 2000 m.), savo šalyje geriausia literatūros ekranizacija laikomas filmas „Visatos angelai“ (Islandija, 1999 m.) puikiai atspindi literatūrinių kūrinių kelio į kiną įvairovę ir savitumą.

„Scanoramos“ baigiamasis akcentas taip pat byloja apie geros literatūros ir gero kino draugystę. Subtilus norvegų kino humoristas Bentas Hameris perkelia į ekraną ne tik garsiojo Charles’o Bukowskio kūrinio siužetą, bet ir liūdnai graudžią, ironiškai šmaikščią to kūrinio dvasią. „Factotum“ (2005 m.), nepaprastai šiltai sutiktas šių metų Kanų kino festivalyje, uždarys „Scanoramą 2005“.

„Scanorama 2005“ tęsia sėkmingą Šiaurės ir Baltijos šalių koprodukcijos forumų tradiciją. Šiais metais forumo svečiai ir jo dalyviai neformalioje aplinkoje aptarinės projektus ir pasiūlymus, dalinsis patirtimi, kontaktais. Ilgametis „Sources“ fondo vadovas Dickas Willemsenas mokys kino profesijų studentus ir absolventus kino dramaturgijos subtilybių, labiausiai žiūrimo metų filmo „Karališki žaidimai“ (Danija) prodiuserė Meta Louise Foldager dalinsis savo patyrimu, kaip buvo sukurtas šiuolaikinėmis aktualijomis pagrįstas politinis trileris, kuris sulaukė nepaprastai aktyvios visuomenės reakcijos tėvynėje ir plataus rezonanso už jos ribų. Jaunas latvių prodiuseris Imantsas Mozersas pirmojo „Scanoramos“ koprodukcijos forumo metu sugebėjo susitarti su tada viešėjusiais Lietuvoje prodiuseriais iš Danijos ir Islandijos dėl bendro filmo gamybos. Jis ketina su savo kolegomis iš Lietuvos pasidalinti šia patirtimi. Laukiama Lukaso Moodyssono ir jo prodiuserio Larso Jönssono (Švedija), šių metų Kanų kino festivalio neoficialaus lyderio Bento Hamerio („Factotum“), „Scanoramos“ „tėvo iš Šiaurės“ Jano Eriko Holsto (Norvegija) ir kitų įdomių svečių.