Elitiniai ir kultiniai režisieriai, investuoti nebijančios Holivudo studijos ir kuklesniais biudžetais lošiantys nepriklausomi prodiuseriai pasistengė, kad dryžuotiems ir energingiems Tigro metams nepritrūktų komercinių gardėsių ir neišgliaudytų meninių perliukų. Quentinas Tarantino, Wesas Andersonas, Woody Allenas, Christopheris Nolanas, Michaelis Haneke, Peteris Jacksonas, Wong Kar-Wai, Davidas Cronenbergas, Martinas Scorsese, Park Chan-wookas, Abbasas Kiarostami, Terrence’as Malickas, Algimantas Puipa…

Tai tik kruopelytė vardų, kuriuos skaitysime ateinančių metų filmų titruose. Su tokia galinga draugija bus smagu pasiklysti tamsoje.

Patriotiškiau nusiteikę lietuviai sausį rikiuosis prie bilietų kasų ir palaikys trejus metus gludintą nacionalinę premjerą. Didžiai gerbiamo mūsų kino dinozauro A. Puipos drama „Miegančių drugelių karalystė“ patikrins, kaip pasikeitė lietuviško kino vartojimas po filmo „Tadas Blinda. Pradžia“ invazijos už 3,4 mln. litų.

Nuo pat vasarą atšvęsto režisieriaus gimtadienio viešumoje dažnai linksniuojamas filmas bus stiprus konkurentas užsienietiškoms premjeroms ir be svieto lygintojo pagalbos. A. Puipa su prodiusere Uljana Kim logiškai pasirinko antrą kartą vizualizuoti amžinatilsį Jurgos Ivanauskaitės kūrinį. „Miegančių drugelių karalystė“ – netiesioginis solidžius rezultatus užfiksavusio „Nuodėmės užkalbėjimo“ tęsinys. Bet nepamirškime, kad tada reikšmingą impulsą bilietų pardavimui davė užgesusi rašytojos gyvybė. Siekiant vėl prisivilioti 60 tūkst. žiūrovų, reikės juos nustebinti daug brandesniu filmu už „Nuodėmės užkalbėjimą“.

3D déjà vu

Konkrečias premjerų datas lietuviškame repertuare išsidalijo daugiausia pinigų surenkantys Holivudo didikai. Popkorninių ir lengvų pramogų vartotojus džiugins puikiai žinomų filmų tęsiniai ir 3D technologijomis prikelti legendiniai senukai. George’as Lucasas ir Jamesas Cameronas pajuto, kad mintinai išmokti „Žvaigždžių karai“ (premjera ¬– vasarį) ir „Titanikas“ (balandį) dar paliko neišmelžto pieno.

Apmaudu stebėti, kad gudresnės idėjos turtingajam Holivudui nerūpi tol, kol žmonės perka bilietus į pabodusių senienų tęsinius: „Kitas pasaulis 4“ (sausį), „Kelionė į Žemės centrą 2“ (vasarį), „Titanų įniršis“ (Wrath of the Titans; kovą), „Vyrai juodais drabužiais 3“ (gegužę), „Madagaskaras 3“ (birželį), „Nuostabusis Žmogus Voras“ (The Amazing Spider-Man) ir „Ledynmetis 4“ (liepą), „Gatvės šokiai 2“ ir „Šokis hiphopo ritmu 4“ (rugpjūtį), „Absoliutus blogis 5“ (rugsėjį) ir t. t. Būtent šie reginiai kontroliuos ir labiausiai veiks pardavimo vėjo kryptį.

Kino ir gyvybės pradžia

3D įrankius pirmą kartą savo karjeroje išbandė neprilygstamas režisūros profesorius M. Scorsese („Įsiutęs bulius“, „Infiltruoti“) – supynė kino istorijos pagrindus, originalią fantaziją ir patrauklią pramogą. Magiškų nuotykių epe visai šeimai ir kiečiausiai išsilavinusiems kino mėgėjams „Hugo išradimas“ (The Invention of Hugo Cabret; balandį) berniukas iš Paryžiaus traukinių stoties stebuklingai susitiks kino pradininką Georges’ą Méliès. Išankstinėje peržiūroje dalyvavęs J. Cameronas nepaprastą filmą pavadino šedevru ir pagyrė už įspūdingiausiai išnaudotą 3D erdvę. Vadinasi, dar daugiau motyvacijos lankytis 2012 m. repertuaro seansuose gaus analizuoti ir atrasti mėgstantys žiūrovai.

Sero Ridley Scotto kūriniai dažnai išsiskiria didingomis emocijomis ir epiniais pojūčiais („Gladiatorius“, „Dangaus karalystė“, „Juodojo vanago žūtis“). Birželį jis ruošiasi gąsdinti ir šiurpinti 3D fantastiniu veiksmo trileriu „Prometėjas“ (Prometheus), kuriame Michaelo Fassbenderio, Charlize Theron ir Noomi Rapace suvaidinti mokslininkai aiškinsis gyvybės Žemėje paslaptį ir sutiks nedraugiškų padarų. TV serialo „Dingę“ sumanytojo Damono Lindelofo parašytas ir įslaptintas scenarijus pasakoja XX a. klasikos lobynuose įrašyto siaubingojo šedevro „Svetimas“ priešistorę.

3 x Scarlett

Žavingosios Scarlett Johansson talentas atsiskleis net tris kartus labai skirtingais veidais. Vasarį ramioje komiškoje dramoje „Mes nusipirkome zoologijos sodą“ (We Bought a Zoo) ji cementuos šeimą su Mattu Damonu tarp 200 žvėrių ir islandų grupės „Sigur Rós“ muzikos garsų. Gegužę sprogstančiame komiksiniame 3D superherojų trileryje „Keršytojai“ (The Avengers) aktorė pratęs „Geležiniame žmoguje 2“ pradėtą vyrus spardančios Juodosios Našlės vaidmenį. Įdomiausias pasimatymas planuojamas vėlyvam rudeniui, kai erotiškai intriguojančiame fantastiniame trileryje „Po tavo oda“ (Under the Skin) ji pavirs gundančia ateive su intymia misija Žemėje – suvilioti ir suvalgyti kuo daugiau žmonių.

Gaila, kad S. Johansson užimtumas neleido jau atostogauti su W. Allenu. Savanoriškoje tremtyje dirbančiam amerikiečių režisieriui lengviau sekasi gauti pinigų iš Europos investuotojų, todėl niujorkietis sėkmingai gastroliuoja ir kasmet sukuria po filmą. „Vidurnaktis Paryžiuje“ jam pelnė daugiausia žiūrovų sulaukusio kūrinio titulą, tad vasarą nufilmuotas romantiškas nuotykis Romoje laukiamas su didžiuliais lūkesčiais. Jau du kartus pavadinimą pakeitusioje komedijoje (The Bop Decameron, Nero Fiddled) W. Allenas parašė vaidmenį sau po šešerių metų pertraukos, antrą kartą pasikvietė Penélope Cruz ir įkalbino bendradarbiauti italų klouną Roberto Benigni.

Tęsiniai, kurių norisi laukti

2 mln. litų pajamas Lietuvoje sukaupusios trilogijos „Žiedų valdovas“ prisiekę gerbėjai tikriausiai pageidauja, kad gruodžio 14 d. išauštų kuo anksčiau. Kelerius metus dėl finansavimo stygiaus delsęs P. Jacksonas intensyviai filmuoja rašytojo J. R. R. Tolkieno romaną „Hobitas“. Nerealių nuotykių Žemės viduryje su pažįstamais ir nematytais herojais pradžia bus padalyta į dvi dalis ir padabinta privalomais 3D efektais.

Ilgą „Neįtikėtinos kelionės“ laukimą sutrumpins seno bičiulio Betmeno sugrįžimas. Ambicingasis režisierius Ch. Nolanas didvyriškai nepasiduoda Holivudo sistemos vilionėms pereiti į 3D lygą ir liepos 27 d. ketina logiškai sudėlioti taškus sėkmingoje trilogijoje išradingu ir dinamišku veiksmo spektakliu „Tamsos riterio iškilimas“ (The Dark Knight Rises). Ankstesnės dvi serijos ir pribloškianti „Pradžia“ įrodė, ką moka niekada nesikartojantis, kartelę vis aukščiau keliantis ir protinga komercija užsiimantis vizualaus kino genijus.

„Oskaro“ mėnesiai

Festivalinio krikšto siekiantys vardiniai filmai kol kas ramiai tūno ant atsarginių suolelio ir laukia apdovanojimų. Tik medaliai nulems mūsų platintojų sprendimus dėl nepriklausomo kino mugėse įsigytų kūrinių. Jau turime gerą tradiciją, kad sausio ir vasario penktadieniai rezervuojami numatomiems „Oskaro“ nominacijų savininkams.

Tomo Hankso ir Sandros Bullock reputacija pakvies daugiau žmonių į nuotykių, susitaikymų ir atradimų dramą „Nepaprastai garsiai ir neįtikėtinai arti“ (Extremely Loud and Incredibly Close), kai berniukas ieško spynos, kurią įmanoma atrakinti 2001 m. rugsėjo 11 d. žuvusio tėčio paliktu raktu. Tačiau anglų režisieriaus Stepheno Daldry filmas vilioja svarbesne misija – kad „Oskarą“ pagaliau gautų Ingmaro Bergmano ištreniruotas legendinis aktorius Maxas von Sydowas.

Prestižinio apdovanojimo sieks Meryl Streep už Didžiosios Britanijos ministrės pirmininkės Margaret Thatcher vaidmenį biografinėje dramoje „Geležinė ledi“ (The Iron Lady), Leonardo DiCaprio – už kritikų liaupsinamą virtuoziškumą FTB įkūrėjo Johno Edgaro Hooverio kailyje veterano Clinto Eastwoodo režisuotoje biografinėje dramoje „J. Edgaras“ (J. Edgar), George’as Clooney – už galingą pasirodymą Alexandre’o Payne’o dramedijoje „Paveldėtojai“ (The Descendants).

Venecijos kino festivalyje nieko negavusio švedo Tomaso Alfredsono Šaltojo karo trileris „Skardininkas, siuvėjas, kareivis, šnipas“ (Tinker, Taylor, Soldier, Spy) gavo reikalingą JAV kritikų paramą ir susidraugavo su lemiamo balso teisę turinčiais Akademijos nariais, tad ir mes turėsime progą pamatyti puikų filmą su Gary Oldmano benefisu.

Kanų palmės vaisiai

Kol būsimų metų pradžioje akimis ragausime 2011-ųjų pabaigoje nušienautą kino derlių, Berlyno kino festivalis patieks arthauzinio kino naujienų porciją, o Kanų festivalio atrankos šefas Thierry Frémaux dėlios intriguojančią programą, kurioje – daugybė nerealių dovanų.

Barzdotas austrų maestro M. Haneke nespėjo įšokti į jo specialiai laukusį 2011 m. Kanų traukinį ir gavo beveik 12 mėnesių kruopščiam montažui, kad su drama „Meilė“ (Amour) pabandytų nulenkti „Auksinę palmės šakelę“. Prancūzų kino veteranai Emmanuelle Riva ir Jeanas Louis Trintignant’as vaidina klasikinės muzikos dėstytojų porą, kuriai teks išbandyti ilgametės meilės stiprumą, kai po infarkto žmonai paralyžiuoja pusę kūno, o į jų kasdienybę įsimaišo paslaptingoji jaunesnė moteris („Pianistė“ Isabelle Huppert).

Vasarą intensyviai filmavęs bosnis Emiras Kusturica koncertuoti į Vilnių atvyks tikriausiai jau sumontavęs pradinę komiškos dramos „Šaltas vanduo“ (Cool Water) versiją. Prancūziško kalėjimo trilerio „Pranašas“ išgarsintas Taharas Rahimas suvaidino palestinietį, kuris su broliu stengiasi Jeruzalėje mirusio tėvo kūną nelegaliai nugabenti laidotuvėms Ramaloje, tačiau pakeliui jiems trukdo Izraelio policija ir Rusijos gangsteriai. E. Kusturica dar spėjo pabūti aktoriumi ir suvaidinti septynių režisierių – Gasparo Noé, Benicio Del Toro, Julio Medemo, Pablo Trapero, Laurent’o Cantet, Elia Suleimano, Juano Carloso Tabío – dramoje „Savaitė Havanoje“ (7 días en La Habana). Kiekvienas jų stebėjo unikalią Kubos sostinę nuo pirmadienio ir sekmadienio, bet išlaikė skirtingas istorijas į bendrą visumą sujungiantį siužetą.

Festivalinio elito naujienos

Madingajam prancūzui François Ozonui ne visuomet sekasi prasmukti į Kanus, bet jo šviežias trileris „Namuose“ (Dans la Maison) su Kristin Scott Thomas turėtų pagerinti lietuviško rudens repertuarą, kuriame „Aštuonių moterų“ ir „Baseino“ autorius lankosi beveik reguliariai.

„Patvirtintoje kopijoje“ analizavęs moters ir vyro santykius, iranietis A. Kiarostami naujausią dramą „Pabaiga“ (The End) nufilmavo japonų kalba ir pažvelgė į meilės modernumą Japonijoje.

Italų mafiją kamorą apnuoginęs italų režisierius Matteo Garrone („Gomora“) gyvenimiškų realijų komedijoje „Didieji namai“ (Big House) nutarė pasišaipyti iš televizijos manijos, įvairiausių realybės šou ir žinomumo iliuzijos.

„Kino pavasario“ auditorijai pažįstamas ir penkerius metus tylėjęs meksikietis Carlosas Reygadasas („Tyli šviesa“, „Mūšis rojuje“) jau žada baigti lėtai kauptą pusiau autobiografinę dramą „Post tenebras lux“ apie jausmus, prisiminimus, sapnus, baimes, svajones, atradimus klaidžiojant ir gyvenant Meksikoje, Ispanijoje, Belgijoje bei Didžiojoje Britanijoje.

Bet kuris festivalis išskėstomis rankomis priims Holivudo garsenybės Angelinos Jolie kontroversija kvepiantį režisūrinį debiutą „Kraujo ir medaus žemėje“ (In the Land of Blood and Honey), kurio europinę premjerą nori surengti Berlynas. Serbų krikščionio ir bosnės musulmonės meilės drama karinio konflikto fone atvers vis dar kraujuojančias karo Bosnijoje žaizdas. Svarbu ir tai, kad A. Jolie nufilmavo iš karto dvi versijas su tais pačiais nežinomais Balkanų regiono aktoriais: JAV žiūrovai girdės dialogus anglų kalba, o Europos kino teatruose veikėjai bendraus serbų ir kroatų kalba.

Azijos meistrų metamorfozės

Labai įdomią staigmeną ruošia stilingų, originalių ir šiurpių idėjų turintis korėjietis Park Chan-wookas („Senis“, „Užuojauta Keršto poniai“, „Troškulys“). Galop jis ryžosi iškeisti autorinę laisvę į amerikietiškus pinigus ir nufilmuoti ne savo scenarijų anglų kalba su pavydėtina aktorių rinktine. Nicole Kidman ir Mia Wasikowska (iš „Alisos Stebuklų šalyje“ ir „Džeinės Eir“) hičkokiškų motyvų siaubo dramoje „Kūrikas“ (Stoker) vaidina emociškai išskydusias motiną ir dukterį, kurias po vyro ir tėvo žūties avarijoje pradeda guosti niekada nematytas ir apgaulingai žavus dėdė. Įdomu ir tai, kad scenarijų šiam filmui parašė niekuomet to nedaręs sensacingojo TV serialo „Kalėjimo bėgliai“ aktorius Wentworthas Milleris.

Genialusis Honkongo režisierius Wong Kar-Wai („Meilės laukimas“, „Mano vaivorų naktys“, „2046“) slepia akis po tamsintais akiniais, dažniausiai leidžiasi į eksperimentus be scenarijaus ir tobulina kiekvieną savo filmą iki paskutinės minutės. Rytų dvikovos epas „Didieji meistrai“ (The Grandmasters) jau spėjo apaugti gandais apie pagrindinio aktoriaus Tony Leungo traumą ir bankrotą, moters vaidmens atlikėjos pakeitimą ir perfilmavimą, ilgas kūrybines pertraukas ir augantį biudžetą. Wongo Kar-Wai gerbėjai tikisi ir laukia, kad dešimt metų idėjiškai brandinta ir daugiau nei 18 mėnesių filmuota kung fu drama apie legendinį Bruce’o Lee trenerį pagaliau išnirs 2012 m. repertuaruose.

Amerikoje gyvenantis ir dažniausiai kuriantis Taivano režisierius Angas Lee („Jamam Vudstoką“, „Tūnantis tigras ir sėlinantis drakonas“, „Milžinas Halkas“) 3D nuotykių fantazija „Pi gyvenimas“ (Life of Pi) galingai užbaigs 2012-ųjų kino fiestą su garsiais aktoriais (Gérard’as Depardieu, Tobey Maguire’as, Bolivudo žvaigždūnas Irrfanas Khanas), nuožmias atrankas įveikusiu debiutantu (berniukas iš Indijos Surajus Sharma niekada nevaidino kine) ir rašytojo Yanno Martelio romano idėjomis. Tik vieninteliam berniukui pavyksta išsigelbėti iš skęstančio laivo. Likimas jį išstumia į gelbėjimosi valtį su hiena, zebru, orangutanu ir bengaliniu tigru.

Amerikietiškos svajos

Kultinis bambeklis Q. Tarantino sausį dar tik pradeda filmuoti Amerikos istorijos ir politikos vadovėlius stilingai perrašantį vesterną „Išlaisvintasis Džango“ (Django Unchained).

Spartietišku darbo tempu išsiskiriantis režisierius tikriausiai taikys suspėti iki Venecijos kino festivalio, kad raudonu kilimu prajotų niekšingas suteneris ir prostitucijos verslą gvildenantis plantacijos savininkas L. DiCaprio (pirmasis talentingojo aktoriaus blogas vaidmuo), juodžiausiais nusikaltimais rankas susitepęs smogikas Samuelis L. Jacksonas (penktas filmas su Q. Tarantino), vokiečių kilmės lobių medžiotojas Christophas Waltzas, prievartaujamos žmonos gelbėti iš nelaisvės pasprukęs vergas Jamie Foxxas ir jo moterį nusipirkęs lošėjas Sacha Baronas Cohenas.

Penkiems filmams sugaišęs 38 metus maestro T. Malickas („Gyvenimo medis“, „Plona raudona linija“) staiga pajuto kūrybinių jėgų protrūkį. Gerbėjai susekė ir įamžino, kad nuo viešumo besislapstantis ir kuklumu garsėjantis režisierius dabar jau filmuoja dramą su Christianu Bale’u ir Ryanu Goslingu. Tai reiškia, kad belaukiant „Gyvenimo medžio“ premjeros sukurta romantinė drama darbiniu pavadinimu „Laidotuvės“ turėtų būti baigta ir parengta premjerai (labiausiai tikėtina vieta – Kanų festivalis). T. Malickas ne sykį kalbėjo, kad tuo pačiu metu negali dirbti su keliais filmais. Beno Afflecko, Olgos Kurylenko ir Rachel McAdams suvaidintas meilės trikampis, į kurį paslaptingai įsimaišo Javiero Bardemo kunigas, kursto nemenką intrigą.

Kol kas niekas nežino, kada nenuspėjamas režisierius leis sudalyvauti jausmų „Laidotuvėse“, bet ispanų aktorių J. Bardemą 2012 m. lapkritį tikrai pamatysime Samo Mendeso veiksmo trileryje „007. Griūvantis dangus“ (007 Skyfall), kuriame jo suvaidintas maniakas kaip reikiant kaišios pagalius į agento Džeimso Bondo (kultinį personažą trečią kartą vaidina Danielis Craigas) ratus.

Amerikiečių vunderkindas W. Andersonas („Tenenbaumų šeima“, „Kelyje su „Dardžylingu“, „Povandeninis gyvenimas su Styvu Zisu“) mėgsta preciziškai tobulinti scenarijus ir neturi problemų susikviesti pavydėtiną aktorių kolektyvą. Dramoje „Mėnulio karalystė“ (Moonrise Kingdom) jaunų įsimylėjelių porelė pasprunka ir pasislepia, kad spalvingų charakterių nuodėmingi suaugusieji Billas Murray, Bruce’as Willisas, Frances McDormand, Edwardas Nortonas ir Owenas Wilsonas jų ieškotų lyg dingusiųjų be žinios.