Geriausias metų scenaristas Ponas Nulis - Jonas Banys, atsiimdamas Gervę, trenkia padėkos kalbą ir išdidžiai pareiškia, kad filmas, kuriame rodomi papai ir keikiamasi, gali būti naudingas visuomenei. Tikras švietėjas. Iš jo kalbos girdžiu, kad scenaristas oratorystės nelabai įvaldęs, jo intelektas – penki keiksmažodžiai, ištarti, turbūt, tik pamačius didelius, kaip jis sako, papus. Kažkur girdėta leksika – papai, boba, Valinskas. Bet neįtikina. Tokiu atveju „Olialia“ pupos yra tai, ką turime vertingiausio. O gal imkim ir apdovanokim jas nacionaline kultūros ir meno premija už vertingų papų demonstravimą ir dainavimą jais? Ak, matėme mes tų filmų su papais, ir labai gerų, beje. Ne juose esmė. Ir ne keiksmažodžiuose.

Pradžioje truputį optimizmo.

Niekas nenuneigs, kad kino apdovanojimai, kad ir „Sidabrinės gervės“ pavidalu, buvo gera žinia prieš trejus metus. Neturėjome - turime. Čia gera žinia ir baigiasi.

Skaisgirys ir Co, prisimetę kino mesijais, susipainiojo. Iš jau dviejų surengtų Gervių ceremonijų klaidų išvados nepadarytos. O kam jas daryt? Aš nuoru šventę švęst... Vien ko vertas pavadinimas “kinas ir televizijos kinas”. Ar serialai yra kinas? O kas yra “televizinis kinas”? Turbūt tai reikštų – Skaisgirio kinas. O gal imkime nominuoti “Nepriklausomos paieškų tarnybos” reportažus kaip dokumentinį kiną? Kuo TV laida – ne TV kinas? A?

Esminė organizatorių nemokšiškumo klaida – nuo pat pirmųjų Gervių – nesugebėjimas atskirti pelų nuo grūdų. (Teisybės dėlei reikia pasakyti, kad komisijoje - kino žmonės, kurie vis dėlto turėtų informuoti Skaisgirį ir Co, kas ir kaip). Nominacijose viskas persimaišę, eklektika – dokumentinio kino režisieriai maišosi su meninio, trumpametražiai filmai nominuojami pagrindinėse nominacijose kartu su pilno metro ir t.t. O to priežastis? Neturime pakankamai sukurtų filmų.

Na, jei per metus buvo sukurti 5 vaidybiniai filmai (beje, be nominuotų trijų, kas kiti du??), tai išdrįskime tai pripažinti ir rinkime tas Gerves kas dvejus metus. O dabar – nominuojama viskas, kas tiesiog buvo sukurta, su nedidelėm išimtim. Taigi, renkame ne geriausią, o tiesiog kažkurį iš sukurtų filmų.

Ypatingai nesuvokiamas „Profesinės meistrystės“ apdovanojimas. Čia, liaudiškai tariant, varžosi „bile kas“ - pradedant prodiuseriais, dailininkais, baigiant kino centru. Tai tas pats, jei paklaustume, kas geresnis - ar dailininkas Pikaso ar rašytojas Prustas? O kaip tada su ta profesine meistryste kitose nominacijose? Jos ten nėra? Jau nekalbant, kad žodis „meistrystė“ apibrėžia amatą, o ne meistriškumo kategoriją.

Vis dar nesugeba Skaisgirys ir Co įsteigti nominacijos sau. Prodiuserio nominacija niekaip neatsiranda. Jei jau taip lygiuojamės į Oskarus, na, tiksliau pagal renginio režisūrą, veikiau į Rusijos Niką su balerina renginio pradžioje, tai ir lygiuokimės, kad apdovanojimą už geriausią filmą atsiimtų prodiuseris, kūrybinė grupė, ne tik režisierius.

Antrus metus transliuoja šį renginį LRT, tačiau užsispyrusi nenori sukurti profesionalaus reginio ir atmosferos. Ai, bus gerai ir taip - tokia transliacijos komandos pozicija. Nejaugi taip sunku tiesiog nusikopijuoti, jei savo minčių nėra, ir bent jau, pvz., parodyti ekrane visus nominuotuosius, kai jie skelbiami. Nes pamatome tik nugalėtojus, jei juos spėja sugauti kameros. Sunkoka televizijos specialistams ir apšviesti scenoje esančiuosius, pusė jų stovėjo šešėlyje. Nors gal dėl to, kad drapiruotė, dengusi scenos gilumą (suprask, puošmena) buvo tokia skylėta, kad šviesos pluoštai galėjo būti pavojingi. Ir per visą transliaciją tas pats nesikeičiantis kadras, per plojimus, nuolat rodoma aktorė Gabija Ryškuvienė. Graži moteris. Bet, kas per daug, tas nesveika.

Susidaro įspūdis, kad nevertina dar menininkai Gervės, jie tarsi iš anksto žinodami, kad apdovanojimo negaus net nesivargina ateiti į šventę. Ar buvo salėje Dainius Kazlauskas nominuotas geriausio aktoriaus kategorijoje? Visi, kurie gavo, – buvo.

Apie vedėjus net neaušinsiu burnos, nepagarba sau ir profesijai tas skaitymas iš lapo. Tačiau negaliu nepaminėti vienos iš Gervių organizatorių. Agnė Šemberienė, pasidariusi prieš renginį mini šou „Panoramoje“, gyvai kalbindama nominantus niekaip negalėjo sustot. Energijos perteklių liejo scenoje, žiopčiodama į fonogramą, na, pavadinkime dainuodama. Sakyčiau tiesiog neetiška, bet 10 balų už „pijarą“.

Beje, smūgis žemiau juostos yra svečiai, tūnoję Ūkio arenoje ir kūrę taip vadinamą tikrųjų sinefilų atmosferą. Tinka jiems ta Ūkio arena nors tu ką, nes susirinko visi smulkūs ir stambesni ūkininkai, ir jų tręšiami sodinukai kaip Valentaitė, tik va Repčenkaitės nesimatė. Ir Mia. Gal vertėjo jos pasirodymą palikti „Nail Baro“ auditorijai...

Kodėl Gervės - falsifikacija? Todėl, kad ateities pipinytės ir arlickaitės, po 50 metų tyrinėsiančios kino istoriją, išvys iškreiptą vaizdą, filmus patekusius į lietuvių kino apdovanojimų istoriją vien dėl to, kad jie buvo sukurti, o ne todėl, kad buvo verti dėmesio.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją