Inicijuoja leidėjai

Išradėjo Stevo Jobso, krepšinio legendos Arvydo Sabonio ir „Red Hot Chili Peppers“ lyderio Anthony Kiedžio biografijas bei garsių lietuvių Andriaus Pauliukevičiaus, Ilkos Adams, Andriaus Užkalnio, Pauliaus Ambrazevičiaus, Vytaro Radzevičiaus ir Olesios Žuravliovos kūrinius išleidusios leidyklos „Obuolys“ vadovas Paulius Virbickas įsitikinęs, kad knygoje svarbiausia pasidalinti vertingu ir iki tol dar neskaitytu turiniu.

„Visų šių knygų autoriai rašo apie tai, ką geriausiai išmano - sportą, sveiką mitybą, keliones ar makiažą. Priešingu atveju tai tik popieriaus gadinimas. Nei viena knyga nepadarė įžymybės įžymybe ir nei viena knyga, greičiausiai, nepavertė jos turtuoliu“, - sakė leidyklos savininkas.

Parengti ir išleisti knygą papratai kainuoja nuo 10 000 iki 20 000 eurų, jei leidžiamas įprastu laikomas 2000 – 3000 egzempliorių tiražas. Augant tiražui paprastai didėja ir investicijos. Tačiau net ir sėkmingiausi atvejai Lietuvoje retai uždirba net 2000 eurų per mėnesį.

Jis taip pat išdavė, kad aukščiau minėtų autorių knygos atsidūrė geriausiai parduodamų knygų dešimtuke, o jų tiražai svyruoja nuo 5000 iki 15 000 egzempliorių, todėl uždirbti pavyko ne tik autoriams, bet ir leidėjui.

Ne visos žvaigždės turi ką pasakyti

Leidėjai šiuo metu stebi išaugusį susidomėjimą žinomais lietuvių autoriaus, tačiau vertina tai kaip laikiną tendenciją. „Taip nutinka dėl to, kad knygas ima rašyti bet kas. Knygoje svarbiausia yra turinys, o prasto turinio yra pilnas internetas. Biografijos apie tokių įžymybių kaip Radži ir kt. visiškai nesudomina tautiečių. Juolab, kad tos žvaigždės neturi ir ką pasakyti“.

Žinomo leidėjo pasiteiravus apie neseniai išleistą vos kelis mėnesius Seime praleidusios ir skandalingai iš jo pasitraukusios Gretos Kildišienės autobiografiją „Atvirai", kurią išleido jos pačios vadovaujama įmonė, vyras buvo atviras: „Aš manau, kad tai ne leidybinis, o viešųjų ryšių projektas. Tai, kad visi apie tą knygą šneka, jau byloja šiokią tokią jos sėkmę. Manau, čia yra subtilus informacijos valdymas tikslinei auditorijai - vietoj interviu ar komentarų, autorė kuria savo įvaizdį sąlyginai solidžia forma - knygos pavidalu.

Tam, kad įvertintume tokio projekto sėkmę, pirmiausia reikia suvokti jo tikslus. Aš esu šimtu procentų įsitikinęs, kad tikslai nėra komerciniai. Niekam netgi nerūpi uždirbti iš tos knygos."

Lygina su grybais

„Alma littera“ leidyklos direktorė Danguolė Viliūnienė sako, kad žinomo autoriaus knygą parduoti visada yra lengviau. „Vienos knygos sulaukia daugiau populiarumo, o kitos vis dėlto nugula knygynų lentynose ir sandėliuose. Tačiau rašyti gali visi. Jei tai žmogui įdomu, svarbu, jis turi ką pasakyti, geba rašyti, turi noro, kodėl negalėtų rašyti?“, - klausė leidyklos vadovė.

Kalbėdama apie žinomų autorių knygas pašnekovė nevengė ir pajuokauti: „Kaip grybas turi grybautoją, taip kiekviena knyga savo skaitytoją. Sėkminga knyga yra ta, kuri domina skaitytojus, yra aktuali, perkama. Yra nemažai receptų, kaip parašyti sėkmingą knygą, kas joje turėtų būti, kaip ją reklamuoti.

Tik receptų kūrėjai pamiršta paminėti kažkokį ypatingą prieskonį, kažkokią sudedamąją dalį, kuri suteikia tą sėkmę. Tad leidėjai, autoriai vis tebeieško to paslaptingo ingrediento“.

Ažiotažo nesukelia

Užsukus į Vilniaus centre esantį knygyną pardavėja konsultantė Gintarė stebėjosi, kodėl žinomų žmonių autobiografijas nustelbia grožinės literatūros ir psichologinių knygų populiarumas. Tiesa, prezidento V. Adamkaus knygos „Pareigos, kurios nesibaigia. Prezidento dienoraščiai“ bei „Paskutinė kadencija“ buvo graibstyte graibstomos.

„Vienu metu V. Adamkaus knygų net nebuvo prekyboje, o žmonės vis klausdavo. Taip pat puikiai perkamos aktorės Nijolės Narmontaitės knygos. Tačiau tokios knygos kaip Gretos Kildišienės autobiografija ar apie kitus žinomus Lietuvos žmones nėra labai populiarios. Masinio susidomėjimo nėra. Tik pavieniai žmonės ateina sakydami, kad nori paskaityti dėl įdomumo“, - pasakojo pardavėja.

Skirtumo tarp užsienio ir mūsų šalies garsenybių knygų populiarumo knygyne taip pat nepastebėjo. Retai kada autobiografijos sukelia didelį ažiotažą.