Štai didžiausios grilio feisbuko grupės Baltijos šalyse „Lithuania grilling & smoking“ (šiuo metu turinčios beveik 87 tūkst. sekėjų) įkūrėjas Tomas Petryla sako, kad viena svarbi sąlyga, kad kepti norėtųsi kasdien, – tai sėkmingi bandymai. Vasara – geriausias metas eksperimentuoti, mokytis ir atrasti savo grilinimo „stilių“.

Steikas – (ne)paprastas kepsnys

Pasak vieno garsiausių griliaus ekspertų Lietuvoje, pagaminti bet kokį patiekalą gerai bus sudėtinga, jei nežinai, kaip tai daryti teisingai. Kalbant būtent apie steikus, T. Petryla pataria laikytis kelių esminių taisyklių: „Jautienos didkepsnis yra saugus pasirinkimas vasaros išvykoms ar laukiant svečių. O sėkmės paslaptis susideda iš kelių esminių dalykų. Pirmas – teisingai pasirinkti mėsą ir jos tinkamą dalį“.

Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Jei informacijos apie mėsos kepimą pirmiausia pradėjote ieškoti internete, tikėtina, kad susidūrėte su vienu ar keliais mitais. Pirmas – rinktis tik labai liesą mėsą. Tikras steikas – nebūtinai tik raumuo. Dažnu atveju mėsoje būna riebalinės „gyslelės“. Dalis mano, kad kuo mėsa šviesesnė – tuo šviežesnė ir geresnė. Visgi, jautienos didkepsniams ši taisyklė negalioja. Jie būna tamsiai raudoni, tokią spalvą įgavę dėl brandinimo. Žmonės kartais supainioja steikus su karbonadais ar šniceliais, bandydami juos „suploninti“ – tai labai blogas sprendimas. Jautienos nereikėtų nei marinuoti, nei kažkaip iš anksto apdirbti, nei „išmušti“.

Kaip teisingai kepti?

T. Petryla pabrėžia, kad pasirinkus gerą mėsą – reikės ją dar ir teisingai iškepti: „Labai svarbu pasirinkti tinkamą temperatūrą kepimo metu. Iškepti steiką gerai padės kišeninis greito nuskaitymo termometras, kurį pastaruoju metu naudoja visi rimtesni griliuotojai. Kepimo metu su juo matuokite mėsos vidinę temperatūrą. Taip išvengsite perkepimo ir būsite tikri, kad didkepsnis iškeps norimo iškepimo lygio“.

Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Jei norite valgyti vidutiniškai keptą steiką, vidinė mėsos temperatūra turi būtų 55 laipsniai karščio. Jei mėgstate vidutiniškai žalią (medium rare), tada kepkite iki 40 laipsnių vidinės temperatūros.

„Turėkite omenyje, kad dažnu atveju žmonės daro vieną ir tą pačią klaidą – steiką perkepa, tokiu būdu sugadindami mėsą, nes ji praranda sultingumą, minkštumą, gerą skonį. Didkepsnis perkepamas todėl, kad žmonės galvoja, kad jame lieka kraujo, kurio siekia išvengti. Tačiau reikia žinoti, kad, kepant steiką, kraujo mėsoje nebelieka. Skystis, kuris išbėga prapjovus kepsnį, yra mėsos sultys. Jei neturite minėto termometro, steiką galima kepti ir be jo. Tokiu atveju žinokite, kad 2,5 cm storio jautienos didkepsnį vidutiniškai reikėtų kepti 200–220 laipsnių temperatūroje apie 2 minutes iš kiekvienos pusės.

Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Beveik nieko daryti nereikės

Pasak pašnekovo, kuris bene kasdien kepa maistą „kamado“ tipo kepsninėje, labai svarbu susirasti gerą mėsos pardavėją, kuris ne tik tiektų kokybišką produkciją, tačiau ir būtų šios srities specialistas, galėtų patarti.

„Steikui tinkamos jaučio dalys yra nugarinė, kumpis. Rinkdamiesi mėsą, atkreipkite dėmesį, kad ji būtų sausai brandinta, mėsinio gyvulio, riebalinis sluoksnis būtų šviesus, o ne geltonas. Aš dažnu atveju renkuosi mėsą, atvežtą iš Brazilijos, Urugvajaus, Australijos“, – sako T. Petryla.

Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Kalbant apie patį didkepsnio kepimą – nieko ypatingo daryti nereikia. Mėsą būtina nusausinti, patepti su šiek tiek aliejaus ir galite dėti ant grotelių. Pabaigoje apibarstykite druska ir pipirais.

Jei neturite kepsninės – griebkite keptuvę

Pasak grilio specialisto, gerą steiką galima iškepti ir keptuvėje, ir kepsninėje: „Kepant pastarojoje, mėsa įgaus daugiau dūmo skonio. Tačiau kepant jį keptuvėje, taip pat galima gauti puikų rezultatą, naudojant šiek tiek sviesto, česnako ir prieskoninių žolelių, tokių kaip rozmarinas, čiobrelis. Abu kepimo būdai yra geri. Kokią kepimo techniką naudoti – kiekvieno pasirinkimas“.

Gruzdintos bulvytės – tai garnyras, kuris daugeliui būtinas prie steiko. T. Petryla tvirtina, kad nors tai klasika, tačiau galimos ir lieknesnės variacijos:

„Jei norisi sveikiau, ypač vasarą, tiks maži pomidorai, šviežios salotos ar „Cezario“ salotos. Nereikia „prisirišti“ prie garnyro, jį galite keisti bene kasdien ir vis džiaugtis maistingu, sočiu patiekalu.