Apie tai, kaip tėvai gali prisidėti prie vaikų kalbos lavinimo ir turtinimo pasakoja Šakių rajono savivaldybės Pedagoginės psichologinės tarnybos logopedė Diana Jazukevičienė.

„Dažnai į mane kreipiasi susirūpinę tėvai, nes jų sūnus ar dukra nekalba sakiniais ar į klausimus atsako vienu žodžiu. Tėvus visada nuraminu, sakydama, kad jie gali labai daug prisidėti prie savo vaiko kalbos lavinimo namuose“, – teigia logopedė. Ji pabrėžia, kad tai nėra sudėtinga, tik reikia tai daryti kasdien. Pasak logopedės, tėvai turėtų pasinaudoti bent keliomis rekomendacijomis kiekvieną dieną ir vaiko kalba sparčiai lavės, bus pasiekta džiuginančių rezultatų.

Kaip lavinti vaiko kalbinius įgūdžius

  • Vaikščiodami su vaiku, aptarkite tai, ką matote, girdite, užuodžiate, liečiate ir pan.
  • Skatinkite vaiką papasakoti apie tai, ką jis mato ir jaučia.
  • Apibūdindami daiktą, visada nurodykite jo spalvą.
  • Paprašykite vaiko smulkiai ir nuosekliai papasakoti apie kokią nors laidą, matytą per televiziją.
  • Kiekvieną dieną skaitykite vaikui ir paprašykite papasakoti tai, ką jis išgirdo (pvz.: „Ar tau patiko pasakojimas? Kodėl? Kas tau labiausiai patiko? Kodėl?“ ir t. t.).
  • Žaiskite žaidimus, kurie lavina mąstymą ir turtina žodyną (pvz.: „Kas aš toks?“ – apibūdinkite gyvūną: „Aš murkiu, kai esu patenkintas. Tu gali laikyti mane ant kelių. Aš mėgstu šiltą pieną ir moku kniaukti.“).
  • Rodykite vaikui gražios ir taisyklingos kalbos modelį. Stenkitės, kad jūsų kalba būtų vaizdi, sklandi ir turtinga.
  • Pasistenkite surasti kuo daugiau panašios reikšmės žodžių, paverskite tai žaidimu. (pvz.: eiti, sėlinti, sliūkinti, vėžlinti (pabandykite parodyti vaikui šiuos veiksmus, po to tegul jis pabando).
  • Deklamuokite eilėraščius arba dainuokite dainas kartu su vaiku.
  • Pasirinkite vaikui įdomią temą, pvz. motociklo remontas, sulūžusių durų taisymas, pyrago kepimas, pasakykite vaikui, kad jūs tiksliai nežinote, kaip tai daroma, ir paprašykite, kad vaikas nuosekliai papasakotų jums, kaip jis tai darytų.
Priemonės žaidimams/ Nuotrauka Inga Matulevičiūtė-Rutkauskienė
  • Paprašykite vaiko apibūdinti kokį nors žmogų (pvz.: klasės draugą). Jis turi pakankamai išsamiai papasakoti apie ką nors, neminėdamas vardo (kaip atrodo, kuo apsirengęs, ką veikia, mėgsta). Jūs arba kiti vaikai turi atspėti, apie ką kalbama.
  • Skatinkite vaiką kuo nors domėtis (rinkti pašto ženklus, lėles, mašinų paveikslėlius ir pan.).
  • Kalbėdami su vaiku, vartokite įvairių laikų veiksmažodžius.
  • Perskaitykite trumpą ištrauką iš kokio nors teksto. Tegul vaikas papasakoja, ką įsiminė.
  • Pažaiskite žaidimą „Ką tu darytum, jeigu...“ Jūs galite pasakyti keletą variantų, pvz., „Ką tu darytum, jeigu pabudęs pamatytum, kad dangus žalias...“ arba „Ką tu darytum, jeigu atėjęs maudytis pamatytum, kad vanduo raudonas...“ ir pan.
  • Paprašykite vaiko surūšiuoti įvairių paveikslėlių rinkinį (mašinas sudėti į vieną krūvą, daiktus, kurie naudojami buityje, – į kitą ir t. t.).
  • Skatinkite vaiką vartoti daugiau būdvardžių. Paimkite bet kokį paveikslėlį ir paprašykite vaiko apibūdinti nupieštą daiktą.
Logopedė Diana Jazukevičienė/ Nuotrauka Darius Pavalkis
Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją