Planuojama G-7 iniciatyvos įgyvendinimui surinkti 600 mlrd. JAV dolerių, už kuriuos neturtingose šalyse bus įgyvendintos infrastruktūros programos.

„Kartu su G-7 partnerėmis sieksime iki 2027 metų surinkti 600 mlrd. JAV dolerių investicijoms į pasaulinę infrastruktūrą“, – pareiškė Baltieji rūmai netrukus prieš J. Bideno kalbą, kurioje pristatytas pasiūlymas.

Skirtingai nei didžiulė Kinijos „Viena juosta, vienas kelias“ iniciatyva, siūlomas G-7 finansavimas daugiausia bus pritrauktas iš privačių investuotojų, todėl nėra garantuotas.

Planas, kuriuo atnaujinamas pirmasis bandymas, pristatytas per praėjusių metų G-7 susitikimą, bus nukreiptas į šalis, kurioms labai reikia visko – nuo ​​kelių iki uostų – ir kurios iki šiol dažnai pasikliaudavo Kinija šiuo klausimu.

Įgyvendinant didžiulio masto projektą „Viena juosta, vienas kelias“, kinų infrastruktūros žinios sėkmingai panaudotos paskleisti Pekino ekonominis ir diplomatinius čiuptuvus svarbiuose strateginiuose taškuose visame pasaulyje, konkuruojant su Vakarų šalių įtaka.

J. Bidenas, užsibrėžęs tikslą atkurti JAV lyderystę po Donaldo Trumpo (Donaldo Trampo) izoliacinės politikos, tikina, kad jo siūloma iniciatyva ne tik leis pasivyti Kiniją, bet ir suteiks geresnę alternatyvą.

Skirtingai nuo kinų iniciatyvos, priklausomos nuo valstybės kontroliuojamų fondų ir įmonių, pasak J. Bideno, JAV ir kitų G-7 šalių vyriausybės skirs tik ribotas pinigų sumas, tuo pačiu skatindamos didžiules privataus sektoriaus investicijas.

Pagal šį kapitalistinį scenarijų, skirtingai nuo komunistiškojo, pasak JAV pareigūnų, šalys gavėjos galės išvengti skolų spąstų ir kitos poveikio taktikos, kurią taiko kinai, plečiantys savo fizines investicijas į politiškai ir finansiškai pažeidžiamų šalių rėmimą.

Nuo dabar iki 2027 metų JAV vyriausybė sieks pritraukti 600 mlrd. JAV dolerių „per dotacijas, federalinį finansavimą ir pritraukiant privataus sektoriaus investicijas“, teigia Baltieji rūmai.

„Tai bus tik pradžia: Jungtinės Valstijos ir jos G-7 partnerės taip pat sieks sutelkti šimtus milijardų papildomo kapitalo iš kitų panašiai mąstančių partnerių, daugiašalių plėtros bankų, plėtros finansų institucijų, nepriklausomų turto fondų ir kitų šaltinių“ – sakoma pranešime.

„Ne per vėlu“

Visgi akivaizdu, kad investicijų tikslas kol kas yra tik siekiamybė o vienas aukšto rango JAV pareigūnas pripažino, kad Vakarai šiuo metu yra antroje vietoje, kalbant apie pasaulinės infrastruktūros plėtrą.

Tačiau pareigūnas nemano, kad Kinija turi didelį pranašumą.

„Nėra jokių abejonių, kad iniciatyva „Viena juosta, vienas kelias“ gyvuoja jau kelerius metus ir jau atlikta daug pinigų išmokėjimų bei investicijų – ir kad mes prie šį tikslą keliame po daugelio metų jų investicijų“, – kalbėjo pareigūnas.

„Bet manau, kad tikrai dar ne per vėlu. Ir net nemanau, kad apskritai būtų vėlu“, – pažymėjo jis.

Pareigūnas, pageidavęs likti anonimiškas, teigė, kad „daug šalių“, kurios bendradarbiauja su Kinija, kenčia pirkėjų sąžinės graužatį, ir padarė išvadą, jog Pekinas labiau suinteresuotas įtvirtinti ekonominius ir geostrateginius ramsčius, o ne duoti naudos vietos gyventojams.

„Mes kreipsimės su su pasiūlymu investuoti, kad iš tikrųjų pagerintume šalių padėtį, ekonomiką ir padarytume ilgalaikį poveikį BVP ir bei šalių gyventojams, – kalbėjo pareigūnas. – Manau, kad toks sandoris ir bus siūlomas“.

Nors akivaizdūs JAV vadovaujamos iniciatyvos taikiniai bus Afrikoje, dėmesio sulauks ir Pietų Amerika bei didelė dalis Azijos.

Pražūtingos Rusijos invazijos į Ukrainą sukelta krizė reiškia, kad „net Rytų Europa“ gali būti įtrauktą į iniciatyvą, teigė pareigūnas.