Vos tik 45-erių metų senumo orlaivis pakilo į suplanuotą 24 minučių kelionę, sugedo vienas iš jo variklių. Santykinai įprastas gedimas komplikavosi, kai „Transair“ 810-ojo reiso lėktuvas ėmė prarasti aukštį, nors įgulos nariai mėgino grįžti leistis į Honolulu oro uostą, skelbė „LiveATC.net“ remdamasis per oro eismui naudojamą radijo ryšį gauta informacija.

„Mes prarasime ir antrąjį variklį. Jis labai kaista, – pranešė pilotas. – Mūsų greitis silpsta. Situacija neatrodo gera.“

Tada dispečeris iš Daniel K. Inouye tarptautinio oro uosto pranešė įgulai, kad oro uosto priešgaisrinis departamentas įspėtas apie incidentą.

„Turite pranešti Pakrančių sargybai“, – atsakė pilotas.

Po kelių minučių dispečeris pranešė: „Atrodo, jie nutupdė lėktuvą ant vandens.“

Ir tada prasidėjo dramatiška gelbėjimo operacija netoli Havajų salos Oahu, kurios metu buvo dėtos visos pastangos išgelbėti pilotus, greičiausiai susidūrusiems su itin retu abiejų variklių gedimu.

JAV pakrančių sargyba aptiko orlaivį 737 katastrofos vietoje apie 2.30 val. paryčiais, praėjus maždaug 50 minučių po pirminio įspėjimo.

„Iš pradžių pamatėme žmogų, mojuojantį nuo lėktuvo uodegos, – interviu naujienų tinklalapiui „Hawaii News Now“ pasakojo leitenantas Glebas Borovokas, Pakrančių sargybos įgulos narys, atvykęs į nelaimės vietą tarnybos sraigtasparniu „MH-65 Dolphin“. – O vėliau pamatėme dar vieną žmogų, plūduriuojantį ant krovininės platformos.“

Gelbėtojai pirmiausia ėmėsi gelbėti pilotą, kuris mėgino išsilaikyti įsitvėręs į krovinę platformą, pasakojo G. Borovokas ir leitenantas Alexas Meadas, pilotavęs sraigtasparnį. Bet tada lėktuvo uodega ėmė skęsti, ir ant jos buvęs vyras buvo nusviestas į vandenį. Sraigtasparnis tuomet ėmėsi gelbėti vandenyje atsidūrusį „Transair“ pilotą ir sėkmingai jį iš ten iškėlė.

Kitą „Transair“ pilotą, kuris laikėsi įsikabinęs į krovininę platformą, išgelbėjo priešgaisrinio departamento nusiųstas avarinio gelbėjimo kateris. Abu pilotai patyrė sužalojimų ir buvo nugabenti į Honolulu „Queens“ medicinos centrą. Kaip pranešė „Hawaii News Now“, vienas iš jų, 58 metų pilotas, kritinės būklės gydomas intensyviosios terapijos skyriuje.

Kito, 50-ies metų piloto, būklė sunki, vyras patyrė „sunkią galvos traumą ir daugybę plėštinių žaizdų“.

Nesėkmę patyręs orlaivis „Boeing 737-200“ savo komercines keliones pradėjo 1975 metais, gabenęs „Pacific Western Airlines“ keleivius, dar gerokai prieš naująjį „Max“ keleivinį modelį, kurio eksploatacija buvo sustabdyta dvidešimčiai mėnesių po dviejų mirtinų katastrofų.

Po tokio avarinio lėktuvo nutupdymo ant vandens prie Havajų krantų tai jau antras kartas šiais metais, kai senesnės gamybos 737 orlaivis patiria katastrofą. Sausio mėnesį „Sriwijaya Air“ bendrovės keleivinis lėktuvas sudužo prie Indonezijos krantų, tąsyk žuvo visi orlaiviu skridę keleiviai.

JAV Nacionalinė transporto saugos valdyba pranešė siunčianti į katastrofos vietą Havajuose dešimties tyrėjų grupę. „Transair“ teigė bendradarbiaujanti su federaline valdžia avarijos priežasčių tyrime, nors pabrėžė, kad „svarbiausias jos šiuo metu rūpestis – kad mūsų kolegomis būtų pasirūpinta ir kad jie kuo greičiau pasiveiktų.“

„Boeing“ bendrovė teigė susisiekusi su už saugų eismą atsakingais pareigūnais, kaip ir „Pratt & Whitney“, korporacijos „Raytheon Technologies Corp.“ padalinys, tiekęs 737-200 eksploatuojamus JT8D variklius.

„Boeing“ akcijų vertė Niujorko akcijų prekybos pabaigoje nukrito 1,3 proc. iki 236,68 JAV dolerio. „Raytheon“ akcijos brangtelėjo mažiau nei 1 proc. iki 86,780 JAV dolerio.

„Ar sugebėsite pakilti?“

Havajuose įsikūrusios krovinių skraidinimo bendrovės „Transair“ 810-ojo reiso lėktuvas, kontroliuojamas operatorės „Rhoades Aviation Inc.“, pakilo iš Honolulu į Kahulujį – pagrindinį oro uostą Maujo saloje, kiek po 1.3 val. vietos laiku ir pakilo iki maždaug 2 100 pėdų (640 metrų) aukščio, rodo skrydžių stebėsenos tinklalapio „FlightAware“ informacija.

Orlaivis pasuko dešinėn virš vandenyno ir bandė grįžti atgal link oro uosto, bet jau po maždaug vienuolikos minučių buvo pilotų avariniu būdu nutupdytas ant vandens paviršiaus.

Internetinio portalo „FlightRadar24“ pateikti duomenys nerodo vienodo aukščio ir greičio, būdingo įprastam skrydžiui, ir tai leido manyti, kad pilotai greičiausiai visomis išgalėmis bandė suvaldyti lėktuvą.

Kaip rodo oro eismo tarnybų turimas įrašas, dispečeris iš pradžių nurodė lėktuvui „išlaikyti 2 000 pėdų aukštį, jeigu jums tinka toks aukštis“ ir prašė pateikti daugiau informacijos apie susidariusią avarinę situaciją.

Pilotas atsakė, kad „viskas gerai“, ir pažadėjo „netrukus“ pateikti daugiau informacijos.

Tačiau situacija staigiai pablogėjo. Greičiausiai reaguodamas į gautą įspėjimą iš valdymo centro, esą skrydžio aukštis pernelyg žemas, dispečeris paklausė: „Ar jūs apskritai sugebėsite pakilti?“

„Ne, nesugebėsim“, – atsakė pilotas.

Iš pradžių pataręs jiems grįžti į Honolulu, vėliau dispečeris pranešė jiems, kad Kalaeloa oro uostas yra arčiau.

„Mums reikalingas artimiausio oro uosto leidimosi takas“, – atsakė vienas iš pilotų.

Vėlesni du skambučiai iš oro eismo valdymo sistemos įgulos nariams liko neatsakyti.

Sullio skrydis

Variklio gedimai, nulemiantys lėktuvo katastrofą, yra nepaprastai reti. 737 orlaivis, kaip ir visi dviejų variklių lėktuvai, yra suprojektuoti taip, kad galėtų skristi su vienu turboventiliatoriniu varikliu, jeigu kitas sugenda; be to, techninio aptarnavimo programos sukurtos atitinkamai, kad abu varikliai nesugestų dėl tos pačios problemos tuo pačiu metu.

Nors nėra iki galo aišku, kas nutiko „Transair“ lėktuvui, manoma, kad abiejų variklių gedimus galėjo sukelti visa eilė veiksnių, nuo lėktuvo techninio aptarnavimo klaidos iki degalų problemų ar netinkamos pilotų reakcijos į pirminę avarinę situaciją.

Iki šiol nėra aišku, kodėl galėjo perkaisti antrasis variklis. Skrydis vienu varikliu neturėjo apsunkinti propelerio-motoro funkcionavimo, sakė Jeffrey Guzzettis, buvęs Federalinės aviacijos administracijos (FAA) avarijų tyrimų vadovas.

Kadangi abiejų variklių gedimai yra tokie reti, tyrėjai nusiteikę paieškoti kokios nors bendros problemos, galėjusios suvaidinti lemiamą vaidmenį kiekvienu atveju, sakė J. Guzzettis.

Remiantis federaliniais teisės aktais, lėktuvai sukonstruoti taip, kad galėtų nutūpti ant vandens paviršiaus ir kurį laiką plūduriuoti. 2009 metų „US Airways“ bendrovės lėktuvas tuojau po pakilimo susidūrė su pulku paukščių Niujorke, abu jo varikliai buvo smarkiai apgadinti, ir lėktuvas, pilotuojamas piloto Chesley „Sullio“ Sullenbergerio, nusileido ant vandens Hadsono upėje.

„Pratt“ nuo 1964 metų pagamino per 14 000 savo JT8D variklių, skelbiama variklių gamintojos tinklalapyje. Apie 2 400 iki šiol yra eksploatuojami.

„Transair“ pradėjo savo veiklą 1982 metais ir, anot jos pačios, ilgiausiai teikia visų krovinių vežimo paslaugas Havajuose. Bendrovė specializuojasi krovinių transportavimo tarp salų srityje, gabendama produkciją svarbiausiomis Havajų kryptimis, skelbiama jos tinklalapyje.