Laišką, apie kurį anksčiau pranešama nebuvo, šią savaitę „Ryanair“ vadovas Michaelas O’Leary išsiuntė Baltarusijos aviacijos direktoriui. Laiške, kurį peržiūrėjo „The Wall Street Journal“, M. O’Leary incidentą apibūdino kaip „tyčinį ir neteisėtą“ užgrobimą ir „draudžiamą ir smerktiną veiksmą“.


M. O’Leary savo laiške tvirtino, kad Baltarusijos valdžia pateikė melagingus ir netikslius pareiškimus apie tai, kas įvyko, o Minsko oro uosto darbuotojus apibūdino kaip „obstrukcionistus“.

Jis paragino Baltarusijos valdžią paleisti suimtą buvusį vyriausiąjį NEXTA redaktorių Ramaną Pratasevičių ir jo bendražygę bei nustatyti kitų trijų keleivių, Minske išlipusių iš lėktuvo, skridusio iš Atėnų į Vilnių, tapatybę.

Generalinis oro linijų direktorius rašė, kad „Ryanair“ juos laiko valstybės saugumo tarnybų pareigūnais, kurie „veikė vadovaudamiesi jūsų vyriausybės nurodymais organizuojant neteisėtą mūsų lėktuvo užgrobimą“.

Savo laiške M. O’Leary pažymėjo, kad pilotui neliko kito pasirinkimo ir jis turėjo nukrypti nuo skrydžio maršruto bei nusileisti Minske remdamasis informacija, kurią pateikė vietinis skrydžių vadovas, palaikęs ryšį su lėktuvu, kai šis skrido Baltarusijos oro erdve.

Laiške teigiama, kad skrydžių vadovai atsisakė orlaivio vado prašymu susisiekti su „Ryanair“ po to, kai jis buvo įspėtas apie sprogimo grėsmę. Baltarusijos valdžia tvirtino esą šalies aviacijos pareigūnai bandė susisiekti su oro bendrovės centrine valdymo tarnyba.

Kaip rašo forbes.ru, generalinis „Ryanair“ direktorius laiške skundėsi dėl to, kaip Minske buvo elgiamasi su keleiviais ir įgula, bei pažymėjo, kad antžeminio aptarnavimo tarnybų darbuotojai trukdė lėktuvui kuo greičiau tęsti skrydį.

Nusileidus įgulą ir keleivius lydėjo ginkluoti sargybiniai, o po to jie buvo sulaikyti „daugiau nei šešias valandas be jokio paaiškinimo“.

Oro uostas negalėjo suteikti vertėjo į anglų kalbą paslaugų, todėl įgula negalėjo bendrauti su oro uosto darbuotojais, kol galiausiai „Ryanair“ telefonu suteikė vertėjo į rusų kalbą paslaugas.

Keleivių bagažas buvo tikrinamas pasitelkiant tarnybinius šunis, tačiau prieš sugrąžinant bagažą į lėktuvą jam nebuvo taikomos įprastinės patikrinimo rentgeno spindulių įrenginiu procedūros, laiške pažymi M. O’Leary.

„Ryanair“ vadovo teigimu, oro uosto darbuotojai atsisakė pripilti į lėktuvą degalų, o paskui atsisakė priimti mokėjimą už degalus kreditine kortele. Vėliau darbuotojai nesutiko leisti keleiviams lipti į pakilti pasirengusį lėktuvą.

Pirmadienį M. O'Leary sakė, kad Baltarusijos pareigūnų sprendimas priverstinai Minske nutupdyti iš Atėnų į Vilnių skridusį airių oro bendrovės „Ryanair“ keleivinį lėktuvą ir sulaikyti jame buvusį ieškomą baltarusių opozicijos aktyvistą Ramaną Pratasevičių buvo „valstybės remiamas užgrobimas“.

Jį citavo airių valstybinis transliuotojas RTE ir radijas „Newstalk“.

„Tai buvo valstybės remiamo užgrobimo – valstybės remiamo piratavimo – atvejis“, – pareiškė M. O'Leary.

„Atrodo, kad pareigūnų tikslas buvo pašalinti žurnalistą ir jo kelionės draugę. Manome, kad oro uoste [iš lėktuvo] taip pat išlipo keli KGB (Baltarusijos valstybinio saugumo komiteto) agentai“, – sakė jis.

„Ryanair“, kurios būstinė įsikūrusi Dubline, garsėja itin pigiais, trumpų nuotolių skrydžiais Europoje.

„Manau, kad tai yra pirmas kartas, kai tai nutinka Europos aviakompanijai“, – sakė M. O'Leary.

Airijos užsienio reikalų ministras Simonas Coveney kiek anksčiau pavadino šį sekmadienio incidentą „valstybės remiamu aviacijos piratavimu“.


„Negalime leisti, kad šis incidentas praeitų su įspėjimais ar griežtais pranešimais spaudai. Manau, kad čia turi būti pritaikytos realios sankcijos“, – sakė jis, pridūręs, kad Baltarusijos valdžia neturi demokratinio legitimumo.

„Tai buvo airių oro linijos, Lenkijoje regsitruotas lėktuvas buvo pilnas ES piliečių, keliavusių tarp dviejų ES sostinių“, – kalbėjo S. Coveney.

„Tai gali būti pavadinta tik aviacijos piratavimu“, – pridūrė jis.

„Jei šiuo atveju ES pademonstruos neryžtingumą arba silpnumą, tai sustiprins Baltarusijos sprendimų priėmėjų mintį, kad jie viską padarė gerai“, – kalbėjo airių diplomatijos vadovas.


„Taigi, manau, kad atsakas turi būti aiškus, tvirtas, ir jis turi įvykti greitai“, – pridūrė jis.

„Ryanair“ lėktuvu sekmadienį skridęs Baltarusijos opozicijos aktyvistas ir blogeris, informacinio kanalo „Nexta“ įkūrėjas R. Pratasevičius lėktuvui nusileidus Minske buvo sulaikytas. Taip pat buvo sulaikyta ir jo draugė.

Lėktuvui nusileidus Minske, Lietuvos oro uostai teigė, kad laineris buvo priverstas keisti kursą dėl konflikto tarp įgulos ir keleivių, tuo metu Minsko oro uostas viešumoje buvo pateikęs kitokią versiją – laineris buvo nukreiptas dėl pranešimo apie sprogmenis. Nė viena iš šių versijų nepasitvirtino.

Civiliniam orlaiviui nutupdyti Baltarusija pasitelkė naikintuvą ir karinį sraigtasparnį.

Penktadienį Lietuvos kriminalinės policijos biuro vadovas Rolandas Kiškis informavo, kad priverstinį lėktuvo nutupdymą Minske tiria Lietuvos, Lenkijos teisėsauga, taip pat Jungtinių Valstijų Federalinis tyrimų biuras (FTB).

„Šalia Lenkijos Respublikos pradėto ikiteisminio tyrimo turime informaciją iš kolegų iš Jungtinių Amerikos Valstijų, kad savo tyrimą pradėjo Federalinis tyrimų biuras. Taip pat turime intensyvų bendradarbiavimą kartu su kolegomis iš Airijos, su kolegomis iš Graikijos – tai vyksta kasdien, 24/7“, – žurnalistams penktadienį sakė R. Kiškis.

Anot jo, apklausti visi „Ryanair“ lėktuvo įgulos nariai, taip pat „apie 90 procentų viso lėktuvo keleivių“.

Generalinės prokurorės pavaduotojas Gintas Ivanauskas sakė, kad Airijos bendrovės „Ryanair“ lėktuvas dar yra Vilniaus oro uoste, kadangi neatlikti visi tyrime suplanuoti veiksmai. Juos atlikus jis galės palikti Lietuvą“. Per artimiausias dienas planuojama atlikti papildomą orlaivio apžiūrą.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (398)