Baltarusijos skrydžių kontrolieriai iš Atėnų į Vilnių skridusio „Ryanair“ lainerio pilotui pasakė, kad lėktuve yra bomba, ir patarė nukreipti lėktuvą į Minską, rodo antradienį paskelbta stenograma.

Priverstinis Europos keleivinio lėktuvo nutupdymas Minske sukėlė pasipiktinimą visame pasaulyje. Europos Sąjungos oro bendrovės nutraukė skrydžius į Baltarusiją, o bloko lyderiai įspėjo dėl naujų sankcijų Minskui.

Baltarusijos transporto ministerijos Aviacijos departamentas paskelbė, kaip tvirtina, per sekmadienio incidentą įvykusio Minsko oro uosto ir lainerio piloto pokalbio stenogramą.

„Turime informacijos iš specialiųjų tarnybų, kad jūsų lėktuve yra bomba ir kad ji gali būti susprogdinta virš Vilniaus“, – pasakė skrydžių kontrolierius Minske. Tada jis rekomendavo lėktuvui nutūpti.

Pilotas ėmė klausinėti, iš kur gautas grasinimas, o Minskas atsakė, kad oro uosto apsaugos tarnyba jį gavo elektroniniu paštu.

Baltarusija kelis kartus patarė lėktuvui nutūpti Minske ir nurodė: „[Tai] mūsų rekomendacija.“

Tačiau pirmadienį Baltarusijos pareigūnai sakė, kad sprendimą nutūpti Minske nepriklausomai priėmė pilotas ir kad jis dar turėjo galimybę skristi į Lenkiją arba Ukrainą.

Baltarusių pareigūnai taip pat pareiškė, kad grasinimą elektroniniu paštu Minsko oro uostui atsiuntė palestiniečių islamistų grupuotė „Hamas“. Tai buvo pakartota ir antradienio pareiškime.

Transporto ministerija antradienį taip pat nurodė, kad tarptautinių agentūrų atstovai buvo pakviesti toliau aiškintis incidento aplinkybių. Pakviestos organizacijos yra Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO), Tarptautinė oro transporto asociacija (IATA), Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūra (EASA) ir ES bei JAV aviacijos administracijos.

Dispečeris: RYR 1TZ, informuojame, kad turime specialiųjų tarnybų informacijos, jog pas jus lėktuve yra sprogmuo, kurį grasinama susprogdinti virš Vilniaus.
<…>

Pilotas:
Supratau.

Dispečeris:
Dėl saugumo rekomenduojame leistis UMMS [Nacionaliniame Minsko oro uoste – taip jis vadinamas pagal ICAO terminologiją].

Pilotas:
Gerai... tai... suprantama... Prašau nurodyti naują kursą.

Pilotas:
Tas pranešimas apie sprogmenį... iš kur jis? Iš kur jūs turite tokią informaciją?

Dispečeris:
Pranešė oro uosto saugumo tarnyba, jie gavo elektroninį laišką.

Pilotas:
Viską supratome, Vilniaus oro uosto saugumo tarnyba ar Graikijos?

Dispečeris:
Laiškas siųstas keliems oro uostams.

Pilotas:
Jus supratome.
<…>
Pilotas: Vėlgi, iš kur ta rekomendacija skristi į Minską? Kas ją davė? Bendrovė? Ji iš oro uosto, iš kurio pakilome, vadovybės ar iš nusileidimo oro uosto?
Dispečeris: Čia mūsų rekomendacija.
<…>
Dispečeris: Praneškime keleiviams apie pavojingą krovinį.

Pilotas:
Pavojingų krovinių nėra. <...>. Lėktuve 133 žmonės.

Valstybinis TV kanalas sumaišė žodžius

Televizijos kanalas ONT gegužės 24-ąją parodė siužetą, kuriame buvo panaudota „Ryanair“ lėktuvo piloto ir Minsko oro uosto dispečerio pokalbio ištrauka. Reportaže girdimas balsas tvirtina, kad „pilotas konkrečiai ir aiškiai duoda suprasti, jog iniciatyva leistis Baltarusijoje – lėktuvo ekipažo“.

„Tai jo sprendimas“, – teigia ONT pašnekovas.

Tokią tiesą esą patvirtina ir paties pokalbio fragmentas, pateikiamas su titrais.

Dispečeris: Ta rekomendacija leistis Minske – kas ją davė? Skrydžių bendrovė? Ji iš oro uosto, iš kurio pakilome, vadovybės ar iš nusileidimo oro uosto?

Ekipažas: Tai mūsų rekomendacija.

Kaip paaiškėjo iš transkripcijos, kurią paviešino aviacijos departamentas, klausimą dėl „rekomendacijos leistis Minske“ uždavė lėktuvo pilotas, o ne dispečeris. Fragmentas, rodytas per ONT, taip pat paskelbtas ir televizijos kanale „Belarus-1“.

Minskas: pranešimas apie bombą „Ryanair“ lėktuve gautas iš „Hamas“ karių“

Pranešimas apie bombą iš Atėnų į Vilnių skridusiame airių oro bendrovės „Ryanair“ lėktuve buvo pasirašytas palestiniečių judėjimo „Hamas“ karių“, pirmadienį spaudos konferencijoje Minske pareiškė Baltarusijos transporto ir ryšių ministerijos Aviacijos departamento direktorius Arciomas Sikorskis.

Jis pacitavo esą gautą pranešimą: „Mes, „Hamas“ kariai, reikalaujame, kad Izraelis nutrauktų ugnį Gazos Ruože. Mes reikalaujame, kad Europos Sąjunga nebepalaikytų Izraelio šiame kare. Žinoma, kad [ne pelno organizacijos] „Delphi Economic Forum“ [renginio] dalyviai namo grįžta reisu FR-4978. Šiame lėktuve padėta bomba. Jei neįvykdysite mūsų reikalavimų, bomba sprogs gegužės 23 dieną virš Vilniaus.“

Pasak A. Sikorskio, laiškas anglų kalba atėjo į Minsko oro uosto elektroninio pašto dėžutę iš elektroninio pašto paslaugų tiekėjo „ProtonMail“.

Kodėl su lėktuvu, skridusiu į Vilnių, susijęs laiškas buvo išsiųstas Minsko oro uostui, pareigūnas nepaaiškino.

Jo teigimu, informacija iškart buvo perduota lėktuvo įgulai ir „ji galėjo grįžti į Lvovą, Kijevą, nutūpti Varšuvoje arba skristi į Vilnių, bet pati priėmė sprendimą nutūpti Minske“.

A. Sikorskis tvirtino, kad lėktuvo įgulos vadas priėmė teisingą ir drąsų sprendimą. „Mes šiandien pareiškėme padėką kompanijai „Ryanair“ už teisingus veiksmus šioje situacijoje“, – pridūrė Baltarusijos pareigūnas.

Sekmadienį iš Atėnų į Vilnių skridęs bendrovės „Ryanair“ keleivinis lėktuvas buvo priverstinai nutupdytas Minske, ten sulaikytas lėktuvu skridęs Aliaksandro Lukašenkos režimo ieškomas baltarusių opozicijos aktyvistas.

„Ryanair“ lėktuvas, būdamas Baltarusijos oro erdvėje ir priartėjęs prie Lietuvos sienos, netikėtai pasuko Minsko link ir ten nusileido.

Bendrovė nurodė, kad laineris nusileido, nes Baltarusijos oro dispečeriai informavo apie potencialią saugumo grėsmę lėktuve. Atlikus lėktuvo patikrą ši informacija nepatvirtinta.

Baltarusijos opozicija sako, jog lėktuvas buvo priverstinai nutupdytas siekiant sulaikyti šiuo lėktuvu skridusį aktyvistą ir tinklaraštininką, informacinio kanalo „Nexta“ vieną įkūrėjų Ramaną Pratasevičių. Drauge su juo Minske buvo sulaikyta jo draugė, Rusijos pilietė ir Vilniuje veikiančio Europos humanitarinio universiteto (EHU) teisės studentė Sofija Sapega.

A. Lukašenkos spaudos tarnyba savo „Telegram“ kanale nurodė, kad jis davė nurodymą nukreipti skrydį ir įsakė keleivinį lėktuvą lydėti naikintuvui „MiG-29“.

Europos Sąjunga ir JAV pasmerkė priverstinį lainerio nutupdymą Minske ir pareikalavo paleisti R. Pratasevičių.

„Ryanair“ vykdomasis direktorius Michaelas O'Leary incidentą pavadino „valstybės remiamu užgrobimu“.

„Atrodo, kad pareigūnų tikslas buvo pašalinti žurnalistą ir jo kelionės draugę. Manome, kad oro uoste [iš lėktuvo] taip pat išlipo keli KGB (Baltarusijos valstybinio saugumo komiteto) agentai“, – sakė jis.

R. Pratasevičius, kuris aktyvisto veiklą internete pradėjo dar būdamas paauglys, iš Baltarusijos išvyko 2019-aisiais, pradėjęs dirbti įtakingam, opoziciją remiančiam susirašinėjimo programėlės „Telegram“ kanalui „Nexta“. Vėliau R. Pratasevičius tapo kanalo, šiuo metu turinčio per 1,2 mln. prenumeratorių, vyriausiuoju redaktoriumi.

Šis kanalas labai padėjo mobilizuoti protestuotojus per beprecedentes demonstracijas, krėtusias Baltarusiją po pernai rugpjūtį įvykusių ginčijamų prezidento rinkimų. Juose nuo 1994 metų Baltarusijai vadovaujantis A. Lukašenka užsitikrino šeštą kadenciją. Opozicija ir Vakarų demokratijos rinkimus laiko suklastotais.

Gyvendamas tarp Lenkijos ir Lietuvos, kur yra didelės baltarusių išeivių bendruomenės, R. Pratasevičius tapo „Telegram“ kanalo BGM, turinčio 260 tūkst. prenumeratorių, redaktoriumi.

Baltarusijos valdžia R. Pratasevičių kaltina pagal baudžiamojo kodekso 293 straipsnio 1 dalį (masinių neramumų organizavimas), 342 straipsnio 1 dalį (grupinių veiksmų, kuriais šiurkščiai pažeista viešoji tvarka, organizavimas ar aktyvus dalyvavimas juose).

Lapkritį Baltarusijos pareigūnai išdavė R. Pratasevičiaus arešto orderį dėl jo darbo kanale „Nexta“ ir pareiškė, kad jis „dalyvavo teroristinėje veikloje“. Taip pat buvo paskelbta jo tarptautinė paieška, Lenkijai nusiųstas jo ekstradicijos prašymas, nurodo teisių gynėjai.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (589)