„KRI Nanggala-402“, dingęs prie Balio salos, per pratybas gabeno 53 įgulos narius, informavo Indonezijos gynybos ministerija. Tačiau šios klasės povandeninis laivas gali gabenti daugiausia 40 įgulos narių, teigia Ridzwanas Rahmatas, pagrindinis „Janes“ gynybos analitikas.

Povandeninio laivo amžius taip pat nežadėjo nieko gero. Jam jau daugiau nei 40 metų, tai Šaltojo karo laikų povandeninis laivas, vienas seniausių eksploatuojamų laivų pasaulyje. Pasak R. Ridzwano, jį statant nebuvo numatyta, kad laivas turi atlaikyti didesnį nei 230 metrų gylio slėgį.

Dėl šių priežasčių gelbėtojai turi itin skubėti – jie lenktyniauja su laiku, bandydami surasti pradingusį povandeninį laivą ir jo įgulą. Paskaičiuota, kad oro kvėpuoti „KRI Nanggala-402“ įgulai pakaks tik iki šeštadienio trečios valandos ryto Džakartos laiku. Paskui deguonies jiems nebeužteks, teigia karinio jūrų laivyno vadas admirolas Yudo Margono.

Paieškos operacija

Povandeninių laivų avarijų, įvykstančių didesniame nei 200 metrų po vandeniu gylyje, aukos išgyvena nedažnai. Mažesniame nei 50 metrų gylyje žmonėms pavyksta evakuotis, tačiau giliau slėgis yra pakankamai didelis, kad suspaustų plieninį korpusą, tvirtina gelbėjimo specialistai. 2000-aisiais branduoline energija varomą Rusijos povandeninį laivą „Kursk“ supurčius sprogimui, šis nuskendo prie Murmansko, nusinešdamas 118 įgulos narių gyvybes. 2017 m. pradingus pasenusiam Argentinos povandeniniam laivui „ARA San Juan“ žuvo 44 įgulos nariai.

Singapūro ir Malaizijos laivynai pasiuntė laivus su giluminės povandeninės paieškos įranga, siekdami tokiu būdu pagelbėti. Kaip penktadienį sakė Indonezijos kariuomenės atstovas spaudai Djawara Whimbo, prie paieškų prisidėjo Jungtinės Valstijos, taip pat du Australijos laivai.

Indonezija dislokavo daugiau nei 20 laivų, šukuojančių vandenis, taip pat atlieka stebėjimą iš oro erdvės po to, kai pradinėje laivo panėrimo vietoje buvo aptikta išsiliejusios naftos.

„Reikia tikėtis, kad laivą pavyks rasti greitai, kol jame dar bus likę deguonies“, – pranešime ketvirtadienį pažymėjo laivyno vadas Y. Margono.

Restauruotas laivas

Indonezijos tarnyboms mėginant nušviesti pirmąjį šalyje povandeninio laivo dingimo atvejį, kyla daug klausimų. Pasak „Janes“ analitiko, incidento buvo galima išvengti, jei povandeninis laivas nebūtų buvęs taip apkrautas ar taip ilgai eksploatuojamas.

Paprastai karinio jūrų laivyno povandeninis laivas tarnauja tik maždaug nuo 30 iki 35 metų, tvirtina R. Ridzwanas. „KRI Nanggala-402“ buvo pastatytas Vokietijoje 1977-aisiais ir prie Indonezijos karinio jūrų laivyno prisijungė 1981-aisiais. Laivo eksploatavimas jau turėjo būti nutrauktas, tačiau dėl riboto finansavimo vyriausybė nutarė jį verčiau restauruoti Pietų Korėjoje, pasakoja analitikas.

„Nelaimė buvo tik laiko klausimas“, – teigia R. Ridzwanas.

Gelbėtojams veikiausiai teks išlaužti povandeninio laivo korpusą ar bokštelį, nes laive nėra gelbėjimo įrangos, aiškina ekspertas. Tačiau viltis išgelbėti įgulą blėsta. „Gali būti, kad žmonės neišgyvens“, – pripažįsta R. Ridzwanas.