Sueco kanalas – vienas svarbiausių, bet ir nepatikimiausių vandens kelių planetoje – liko neuždarytas. Pakilus gūsiams laivai buvo pradėję formuoti savo kasdienį karavaną. Prie jų prisijungė ir vienas didžiausių pasaulyje konteinerinių laivų – „Ever Given“.

Šis sprendimas po kelių valandų nuaidės toli ir plačiai.

7.40 val. vietos laiku laivas-milžinas – plukdantis viską nuo šaldytos žuvies iki baldų ir prikrautas konteinerių, kuriuos sudėjus vieną šalia kito ilgis siektų daugiau nei 120 kilometrų – įstrigo seklumoje. Avarija atskleidė keletą dalykų: ne tik sunkumus, kylančius mėginant išnaviguoti Eifelio bokšto dydžio laivą žmogaus sukurta vandens tranšėja, bet ir pasaulinio rinkų ir ekonomikų tinklo, kuris nenutrūkstamą prekių srautą priima kaip savaime suprantamą dalyką, pažeidžiamumą.

Remiantis laivo kelionės stebėjimo duomenimis ir keliais tuzinais interviu su pramonės atstovais, šiuo metu yra žinoma tai, kad „Ever Given“ pradėjo plaukti 300 metrų pločio kanalu tuo metu, kai mažiausiai keletas laivų dėl stipraus vėjo nusprendė kelionės atsisakyti.

Pasak dviejų žmonių, žinančių situacijos detales, „Ever Given“ nepasitelkė į pagalbą vilkikų, tuo tarpu du priekyje plaukę šiek tiek mažesni konteineriniai laivai tuojau pat juos išsikvietė.

Tada kyla klausimas, kaip greitai milžinas plaukė. Pradėjęs judėti smėlio link, laivas, regis, padidino greitį, tikriausiai mėgindamas sugrįžti į kursą, tačiau buvo jau per vėlu ir jis galiausiai atsitrenkė į krantą.

Didesnis greitis tik padėjo plieniniam korpusui giliai įstrigti smėlyje. Smėlio gūsiai taip pat apsunkino plaukimą vandens perėja, kurią kapitonai laiko viena sudėtingiausių pasaulyje.

„Jūsų laukia rimtas išbandymas, – pasakojo Andrew Kinsey, buvęs kapitonas, kadaisę 300 metrų ilgio krovininiu laivu plaukiojęs per Suecą, o dabar dirbantis „Allianz Global Corporate & Specialty“ vyresniuoju jūrų rizikos konsultantu. – Tai labai siauras kanalas, vėjai čia negailestingi, paklaidos riba labai siaura, o pasekmės įvykus klaidai – didžiulės.“

Tai nebuvo ta situacija, kai plaukti negalėtum, nors vėjas buvo pakankamai stiprus, kad netoliese esantys uostai užsidarytų. Kai kurie laivai pasitelkė vilkikus ar kitą pagalbą, kiti tiesiog praplaukė be incidentų.

Vis dėlto mažiausiai vienas laivas nusprendė kelionę kanalu atidėti. Dieną prieš įstringant „Ever Given“, „Rasheeda“ buvo vienas iš laivų, artėjusių prie kanalo iš pietų pusės. Pasak dviejų situaciją žinančių žmonių, atsižvelgdamas į artėjančios smėlio audros pavojus, kapitonas (iš Kataro gabenęs suskystintas gamtines dujas) po diskusijų su kitais laivą valdančios „Royal Dutch Shell Plc“ pareigūnais nusprendė per kanalą neplaukti.

Sueco kanalo direkcija pareiškė, kad dėl blogo matomumo ir nepalankių oro sąlygų „Ever Given“ prarado kontrolę ir nudreifavo. Daugiau komentarų ji nepateikė. Taivane įsikūrusi „Evergreen Line“, kuriai priklauso laivas, elektroniniu paštu pranešė, kad „Ever Given“ „atsitiktinai įplaukė į sausumą, dėl įtariamo staigaus smarkaus vėjo nukrypęs nuo kurso“.

Laivą prižiūrintis „Benhard Schulte Shipmanagement“ teigė, kad pirminiai tyrimai rodo, jog avarija įvyko dėl vėjo. Šiuo metu vyksta nuodugnus tyrimas, kuriame dalyvauja kelios institucijos ir suinteresuotosios šalys. Jis apims interviu su laivo vairininkais, visais kapitono tiltelio darbuotojais ir likusia įgula, sakė kompanijos atstovas.

Kovo 29 d. laivas galutinai išlaisvintas, Sueco kanalu atnaujintas eismas.

Sueco kanalu vyksta apie 12 proc. visos pasaulinės prekybos: vidutiniškai per jį kasdien praplaukia 50 laivų karavanas, pajudantis anksti ryte.

„Ever Given“ savo kelionę pradėjo vos išaušus ir pakeliui paėmė du vietinius vairininkus iš Sueco kanalo administracijos. Šie vairininkai prižiūri laivų, plaukiančių Sueco kanalu, keliones, kurios gali užtrukti iki 12 valandų.

Tačiau kanalo direkcijos navigacijos taisyklėse aiškiai parašyta, kad už avarijas atsakingi lieka kapitonai, laivų savininkai ir eksploatuotojai.

Pasak vieno buvusio įgulos nario, „Ever Given“ kapitonas, prižiūrintis kapitono tiltelį, daug kartų yra plaukęs per Sueco kanalą ir suvaldęs laivą pučiant gūsingam vėjui. Laivybos kompanijos teigia, kad plaukti Sueco kanalu dėl sudėtingo kelionės pobūdžio jie siunčia tik pačius geriausius savo kapitonus.

Tačiau tai, kas įvyko vėliau, sukėlė pasaulinį ažiotažą: 10 milijardų dolerių vertės prekės ir daugiau nei 300 laivų, gabenančių produktus įvairioms pramonės šakoms, liko įstrigę susidariusiame kamštyje.

Praplaukęs kanalo žiotis, už 8 kilometrų „Ever Given“ prarado pusiausvyrą ir ėmė svirti į dešiniojo borto pusę. Tada 200 000 tonų sveriantis laivas ėmė rūpintis kairiuoju bortu ir netrukus pavirto į šoną ir užplaukė ant seklumos, o jo išgaubtas raudonas pirmgalis, skirtas efektyviai skrosti vandenis, nepajudinamai įsirėžė į smėlio pylimą.

„Kaip matome, užteko vienam laivui nukrypti nuo vėžių, ir avarijos įtaką jaučia visa laivyba bei pasaulinė ekonomika, – pažymėjo Ianas Ralby, „I.R. Consilium“, jūrų įstatymų ir saugumo konsultavimo firmos, bendradarbiaujančios su vyriausybėmis, generalinis direktorius. – Šis laivas, gabenantis būtent tokius produktus, kurių mums reikia kasdien, liudija, jog tiekimo grandinės, kuriomis kliaunamės, yra labai integruotos, o galima paklaida labai maža.“

Tie, kurie bandys iš detalių sudėlioti atsakymą, kodėl įvyko avarija, neabejotinai žiūrės į greitį. Paskutinis žinomas laivo greitis buvo 13,5 mazgų: apie jį buvo pranešta 7.58 val., likus 12 minučių iki avarijos, rodo „Bloomberg“ surinkti duomenys.

Tai reikštų, kad buvo viršytas greičio apribojimas nuo maždaug 7,6 mazgų (14 km/val.) iki 8,6 mazgų: toks yra nurodytas didžiausias greitis, kuriuo laivams „leidžiama kirsti“ kanalą, remiantis Sueco kanalo direkcijos navigacijos taisyklėmis, skelbiamomis jos interneto svetainėje.

„Bloomberg“ kalbinti kapitonai pripažino, kad pučiant stipriam vėjui padidinti greitį gali būti naudinga, nes laivas tada lengviau manevruojamas.

„Padidinti greitį iki tam tikros ribos gali būti efektyvu, – sakė Chrisas Gillardas, kuris iki 2019 m. beveik dešimtmetį dirbo 300 metrų ilgio konteinerinio laivo, kas mėnesį kirsdavusio Sueco kanalą, kapitonu. – Bet padidinus per daug, greitis atsisuks prieš tave, nes pirmgalis bus įsiurbtas giliai į vandenį. Tokiu atveju tolesnis greičio didinimas tik paaštrins problemą.“

„Bloomberg“ duomenys rodo, kad 300 metrų ilgio „Maersk Denver“, plaukęs už „Ever Given“, 7.28 val. taip pat pranešė apie maksimalų greitį – 10,6 mazgų. Danijos „Maersk“ atstovai komentuoti atsisakė.

Laivų kapitonai ir vietiniai vairininkai teigė, kad keliauti kanalu šitokiu greičiu nėra neįprasta, nepaisant leidžiamos apatinės ribos.

Konteinerinis laivas „Cosco Galaxy“, vos šiek tiek mažesnis už „Ever Given“, plaukė iš karto priekyje ir, regis, judėjo panašiu greičiu, tačiau buvo tempiamas vilkiko.

Laivas, plaukęs „Cosco“ priekyje, „Al Nasriyah“, taip pat turėjo palydą. Pagal Sueco kanalo direkcijos taisykles palyda nėra privaloma, nors valdžia, jei mano esant reikalinga, gali nurodyti laivui išsikviesti į pagalbą vilkiką.

„Didžiausi laivai dažnai keliauja su šalia plaukiančiu vilkiku, eskortiniu laivu, nes tai palengvina kanalo kirtimą“, – sakė kapitonas Theologosas Gampierakis iš prekybos namų „Trafigura Group“ Atėnuose.

Krovininį laivą su vienas ant kito sukrautais konteineriais, kaip antai „Ever Given“, gali būti ypatingai sunku naviguoti, nes laivo korpusas ir konteinerių siena gali veikti kaip didžiulė burė, teigė buvęs kapitonas A. Kinsey, paskutinį kartą Suezo kanalu plaukęs 2006 m.

„Gali nutikti taip, kad laivą pakreipėte viena kryptimi, o jis iš tikrųjų juda priešinga kryptimi, – pasakojo A. Kinsey. – Tarp pakankamos erdvės manevruoti ir nepakankamos, kai negali išvystyti per didelio greičio, nes hidrodinamika taptų nestabili, yra labai plona riba. Bet koks nukrypimas gali labai greitai tapti didele problema, kadangi leidžiama paklaidos riba itin siaura.“

Praėjus maždaug 20 minučių po avarijos, pirmasis iš dviejų vilkikų, lydėjusių „Ever Given“ priešakyje plaukusius laivus, sugrįžo išstumti kairiojo borto, bandydamas išjudinti laivą, rodo „Bloomberg“ surinkti duomenys.

Vėliau net aštuoni vilkikai buvo dislokuoti abipus konteinerinio laivo, tačiau jų bandymai išvilkti buvo nesėkmingi.

Į krantinę buvo pasiųsti keli pareigūnai ir tyrėjai. Ekskavatoriai bandė laivą iškasti, išlaisvindami jį iš smėlio pylimo.

Kaime, esančiame už 100 metrų nuo įstrigusio laivo, „Ever Given“ horizonte stūkso tarytum milžiniškas paminklas. Kiekvieną dieną jį vis sunkiau ištraukti – dėl nuosėdų, kurias suneša povandeninės srovės, besiplakančios aplink laivą, sakė A. Kinsey.

Ši avarija bus veltui praleista galimybė, jei pramonė nesureaguos ir atitinkamai neprisitaikys, pažymėjo jis. „Bus didesnių laivų nei šis, kurie plauks per Suecą, – sakė A. Kinsey. – Kita avarija bus dar sudėtingesnė.“