Vidaus reikalų ministerija nurodė, kad pietinio Taganrogo policija gavo informacijos apie maždaug 1 mln. rublių (112,6 tūkst. eurų) vertės įrangos vagystę iš aerodrome stovėjusio lėktuvo „Iljušin Il-80“.

Prezidento Vladimiro Putino atstovas Dmitrijus Peskovas trečiadienį žurnalistams sakė, kad susiklosčius šiai „nepaprastajai situacijai“ bus „imtasi priemonių, kad tai nepasikartotų ateityje“.

VRM konkrečiai nenurodė, kas buvo pavogta, bet pažymėjo į incidento vietą išsiųsti tyrėjai.

Taganrogo uostamiestyje, esančiame daugiau kaip už 1,1 tūkst. km į pietus nuo Maskvos, įsikūręs Berijevo aviacijos mokslo ir technikos kompleksas – nelengvus laikus išgyvenanti valstybinė įmonė.

Vidaus reikalų ministerija ir „Berijev“ nesutiko pateikti komentarų, naujienų agentūros AFP paprašius pakomentuoti padėtį.

Tačiau televizija „REN TV“ anksčiau šią savaitę pranešė, kad iš Taganroge remontuojamo Il-80 buvo pavogta radijo įrangos.

Pranešime sakoma, kad vagys į lėktuvą pateko atidarę krovinių liuką. Viduje buvo rasta įtariamųjų pirštų ir batų atspaudų, pridūrė „REN TV“ ir pažymėjo, kad „Berijev“ apie incidentą policijai pranešė praeitą savaitę.

Televizija nurodė, kad tiriant incidentą buvo apklausta 12 žmonių.

Pranešime cituojamas vienas šaltinis, sakęs, kad už šią didelio dėmesio sulaukusią vagystę gali būti atsakingi pareigūnai, turintys teisę lankytis aerodrome.

Naujienų portalas „Otkrytye media“ išsiaiškino, kad Taganrogo Berijevo aviacijos mokslinis-techninis kompleksas (TANKT) 2020 m. skyrė aerodromo apsaugai 24 mln. rublių (270 379 EUR).

Pagal susitarimą, rangovas turėjo organizuoti aerodromo teritorijoje penkis stacionarius ir tris kilnojamuosius visą parą veikiančius postus. Sargybiniai turėjo saugoti orlaivius, patruliuoti teritorijoje ir saugoti, kad niekas nepavogtų komplekso nuosavybės.

[Paslaugos] įsigijimo dokumentuose buvo publikuotas detalus oro uosto planas, visų apsaugos punktų vietos, kontrolės punktai, greitojo reagavimo grupės ir netgi saugumo kamerų apžvalgos sektoriai.

Buvęs lėktuvų techninio eksploaavimo inžinierius Dmitrijus Andrejanovas interviu leidiniui „Novaja gazeta“ pabrėžė, kad „Il-80“ krovininio liuko neįmanoma paprastai atidaryti. Norint tai padaryti, reikalingas elektros tiekimas į lėktuvą, reikia patekti į kabiną, rasti borto inžinieriaus pulte atitinkamus jungiklius.

„Reikia puikiai išmanyti slaptą įrangą, žinoti, kur yra tie patys elektroniniai blokai. Be to, vagims reikia ne mažiau nei 5–6 valandų, kad ramiai atliktų savo darbą“, – aiškino ekspertas.

Leidinio šaltinis TANKT pavadino šį įvykį „labai keistu“.

Vagystės taikiniu tapęs lėktuvas yra viena iš keturių griežtai įslaptintų skraidančių vadaviečių, skirtų evakuoti prezidentą ir kitus aukšto rango pareigūnus branduolinio sprogimo atveju.

Manoma, kad pirmasis tokio tipo lėktuvas pirmojo skrydžio pakilo 1985 metais.

„Įslaptintų duomenų nutekėjimas“

Skraidanti vadavietė pritaikyta atlaikyti branduolinių sprogimų sukeliamus stiprius elektromagnetinius impulsus, galinčius sugadinti šiuolaikines elektronines sistemas. Jame taip pat beveik nėra iliuminatorių, kad įgula ir keleiviai nebūtų apakinti branduolinio sprogimo blyksnio.

Karybos ekspertai sakė, kad ši vagystė nebuvo įprastas incidentas ir kad itin įslaptinta įranga nebuvo tinkamai saugoma.

Garsus buvęs rusų lakūnas bandytojas Magomedas Tolbojevas sakė, kad incidentas Taganroge neturi precedentų.

„Tai sunku įsivaizduoti net baisiausiame sapne, – trečiadienį jis sakė naujienų agentūrai „Interfax“. – Esmė ne tame, už kokią sumą padaryta žalos, o tame, kad pavogta įranga – ir į kieno rankas ji pateko. Pavogė už milijoną, o žala gynybos pajėgumams gali būti skaičiuojama milijardais.“

Visgi karybos ekspertas Michailas Chodarionokas sakė, kad vagys į Sovietų Sąjungos laikais sukurtą radijo įrangą tikriausiai nusitaikė tikėdamiesi ją parduoti kaip metalo laužą. Tokių incidentų Rusijoje neretai pasitaiko.

Naujienų portale Gazeta.ru M. Chodarionokas rašo, kad vagystė Taganroge yra reikšmingas incidentas kaip potencialus „griežtai įslaptintų duomenų nutekėjimas“.

„Nusiris galvų“, – prognozavo Maskvos ekonomikos aukštosios mokyklos karybos ekspertas Vasilijus Kašinas.

Vis dėlto jis perspėjo, kad „seno sovietinio metalo laužo vagystės“ žalos nacionaliniam saugumui neverta pernelyg sureikšminti.

„Nežinome, kokia to lėktuvo būklė“, – AFP sakė V. Kašinas.

Kitas karybos ekspertas, Pavelas Felgenchaueris, sakė, kad praradus sovietinę įrangą lėktuvas tikriausiai tapo nebetinkamas naudoti.

Praeitais metais gynybos viceministras Aleksejus Krivoručka sakė, kad dedamos pastangos modernizuoti Il-80.

Jungtinės Valstijos turi panašių skraidančių vadaviečių „E-4B Nightwatch“, sukurtų keleivinio lainerio „Boeing 747“ pagrindu.