Kaip skelbia BBC, tyrimas vis dar vyksta. 26-erių vilkiko vairuotojas Maurice Robinson ilgą laiką neigė žinojęs, kokį krovinį gabena, tačiau teisme paviešinta iš gaujos tinklo gauta žinutė: „Duok jiems oro, bet neišleisk į lauką“. Vairuotojas krovinį persikėlė Esekso uoste, sulaukęs jo tiesiogiai iš Belgijos.

Iki šiol buvo skelbiama, kad šaldymo kameroje vežti 39 Vietnamo piliečiai mirtinai sušalo, tačiau dabar teisme pateikiama kardinaliai priešinga versija.

Tvirtinama, kad vilkiko priekaba išties buvo pritaikyta vežti šaldytiems produktams, tačiau kamera nebuvo įjungta. 39 nelegalūs imigrantai joje be pertraukos praleido apie 12 valandų. Oficialiai skelbiama, kad priekabos viduje oras buvo įkaitęs iki apytikriai 38,5 laipsnių ir žmonės tiesiog nebeturėjo kuo kvėpuoti, todėl pradėjo dusti.

Old Bailey teisme, kuriame dažniausiai nagrinėjami sunkūs kriminaliniai nusikaltimai, susirinkusi prisiekusių narių komisija išgirdo šiurpius istorijos elementus. Tvirtinama, kad priekaboje nebuvo pasiekiamas mobilus ryšys, tačiau įkalinti žmonės vis tiek visomis išgalėmis bandė susisiekti su artimaisiais.

28-erių Pham Thi Ngoc Oanh neišsiųstoje žinutėje rašė: „Turbūt šiame konteineryje ir mirsiu, mieloji, aš nebegaliu kvėpuoti“.

Prokuroras Billas Emlynas Jonesas teisme kalbėjo, kad tai, ką jis rado toje priekaboje, iki šiol jį persekioja. Vaizdas. 39 žmonėms priekaba tapo jų kapu. Joje buvo 28 vyrai, 8 moterys ir trys vaikai, kurių jauniausiems dviem – vos 15 metų. Priekaboje jie praleido apytikriai daugiau nei 11 valandų.

„Priekaba buvo šaldoma, tačiau oficialiai patvirtinta, kad per visą kelionę šaldymas nebuvo įjungtas. Šaldytuvuose įmontuoti termometrai rodė, kad priekaboje oras įkaito iki organizmui sunkiai pakeliamo 38,5 laipsnių karščio, nebuvo jokio gryno oro.

Pomirtinė ekspertizė parodė, kad visi žmonės mirė dėl padidėjusio anglies dioksido ir oro trūkumo. Jie užduso. Deja, nebuvo nei vieno, kuris būtų išgyvenęs. Jų mirtis buvo skausminga, kankinanti ir ilga“, – kalbėjo jis.

Jo manymu, tokie žmonių gabenimo tinklai ima apie 10 000 svarų sterlingų už žmogų, kad šie galėtų kirsti Anglijos sieną.

23-ejų Eamonnas Harrisonas, kuris taip pat laukia teismo sprendimo, krovinį paėmė Šiaurės Europoje. Tuomet Belgijoje, Zeebrugge uoste priekaba buvo atkabinta nuo sunkvežimio ir pakrauta plukdyti. Spalio 23 d. paryčiais priekabą Esekse, Purfleet uoste paėmė M. Robinsonas.

Prokurorų tvirtinimu, vos paėmęs krovinį ir šiek tiek pavažiavęs, jis netruko sustoti ir atidaryti priekabos duris. Supratęs, kad nei vienas imigrantas neišgyveno, jis skubiai paskambino bendrininkams ir, sulaukęs jų nurodymų, paskambino Anglijos policijai ir medikams.

Tyrimas toliau tęsiasi, manoma, kad galutinis sprendimas bus priimtas po penkių savaičių.

Atsisveikinimo įrašai

Paskutinis posėdis buvo vienas įtempčiausių – per jį paviešintos neišsiųstos žinutės, garso įrašai ir filmuota medžiaga iš paskutinių vilkiko priekaboje įkalintų žmonių gyvenimo akimirkų.

Old Bailey teisme susirinkę prisiekusieji neslėpė emocijų, kai buvo skelbiami atsisveikinimo įrašai ir žinutės. Iš viso rasta apie 50 telefonų, kurių daugumoje užfiksuoti atsisveikinimo įrašai.

Nelaimės išvakarėse, spalio 22 d., prieš pat 19 val. užfiksuota keletas bandymų skambinti Vietnamo pagalbos telefonu 113, kuris atitinka angliškąjį 999. Deja, nei vienas tų skambučių nebuvo sėkmingi.

25-erių Nguyen Tho Tuan atsisveikinimo žinutę paliko žmonai, mamai ir vaikui. Įrašas užfiksuotas 19 val. 37 min., netrukus po to ryšys dingo.

„Tai Tuan. Aš labai atsiprašau. Aš nesugebėsiu jumis pasirūpinti. Aš atsiprašau. Atsiprašau. Aš nebegaliu kvėpuoti. Noriu atgal pas savo šeimą. Gyvenkite gražų gyvenimą“, - šis atsisveikinimo įrašas skambėjo ir teismo salėje.

Kitame paviešintame garso įraše girdisi panašūs atsisveikinimo žodžiai: „Aš negaliu kvėpuoti, aš dūstu. Labai atsiprašau. Turiu eiti jau. Viskas tik per mane, aš dėl visko kaltas“. Balsui nutilus, po akimirkos pasigirdo kitas balsas, kuris sakė „jis nebegyvas“.

Teisme paviešintos ir Pham Thi Tra My nuotraukos iš paskutinių gyvenimo akimirkų. Moteris bandė susisiekti pagalbos skambučiais, tačiau jai nepavyko, todėl paskutines akimirkas ji įamžino nuotraukose. Jos viešai nėra prieinamos.

20 val. 02 min. buvo įrašytas vaizdo įrašas, kuriame dėl tamsos sunku įžiūrėti, kas vyko vilkiko priekaboje. Vaizdo įraše girdisi garsios dejonės ir balsai, raudos, frazės „aš nebegaliu kvėpuoti“. Vaizdo įrašą įrašęs asmuo paskelbė asmeninius savo duomenis, fone buvo girdėti, kaip kiti stengiasi daryti tą patį.

Kaip teisme kalbėjo prokuroras Williamas Emlynas Jonesas, užfiksuota, kad nelaimės išvakarėse, apie 18 val. 25 min. temperatūra vilkiko priekaboje jau buvo pasiekusi 35 laipsnius karščio. Apie 18 val. 59 min. užfiksuota keletas bandymų skambinti pagalbos numeriais, deja, dėl ryšio stokos prisiskambinti nepavyko. Apie 21 val. 02 min. karštis priekaboje jau siekė 38 laipsnius.

Skelbiama, kad apytikriai 22 – 22.30 val. deguonis vilkiko priekaboje tapo nuodingu ir įkalinti vietnamiečiai pradėjo vienas po kito dusti. Jų mirtis buvo lėta, skausminga ir kankinanti.

„Laura Martin, medicinos, profesinės saugos bei sveikatos ekspertė apskaičiavo, kiek laiko 39 asmenys galėjo praleisti sandarioje vilkiko priekaboje, kol atmosfera tapo toksiška. Jos skaičiavimais, kai paskutinį kartą buvo uždaromos priekabos durys, turėjo praeiti nuo aštuonių su puse iki devynių valandų, kol nebebuvo kuo kvėpuoti. Vadinasi, tai prilygsta apie 22 – 22.30 val. vakaro.

Uosto darbuotojas, kuris 18 min. po vidurnakčio prišvartavo konteinerius, tvirtino, kad sklido keistas kvapas, tarsi būtų vežamos pašvinkusios atliekos. Spalio 23 d., 1 val. 07 min. naktį, krovinį perėmė vairuotojas Maurice Ribinson“, - teisme buvo pateiktas įvykių eiliškumas.

Kol kas savo kaltę pripažino tik jau Esekse, Anglijoje krovinį perėmęs vairuotojas iš Šiaurės Airijos, 26-erių Maurice Robinson. 23-ejų Eamonnas Harrisonas ir 43-ejų Gheorghe Nica savo kaltę neigia. Jie kaltinami suorganizavę nelegalų imigrantų gabenimą. Vis dėlto, jiems gresia ilgi metai kalėjime.

Atsirado liudininkų, kurie matė, kaip taksi automobiliais atvažiavę Azijos šalių piliečiai sulipo į vilkiko priekabą Šiaurės Prancūzijoje, netoliese Bierne miesto. Vėliau šis krovinys buvo paliktas Belgijoje, Zeebrugge uoste, kur galutinė stotelė jau turėjo būti Anglija.