Jungtinė avarijos tyrėjų komanda pateikė Ukrainos ekspertams audioįrašą.

„Ukrainos aviakompanijos lėktuvo avarijos techninė tyrimo komanda [pasielgė] keistai – išpublikavo slaptą audiofailą iš piloto, kuris skrido tuo pat metu, kaip ir Ukrainos lėktuvas,
komunikacijų, – teigė Hassanas Rezaifaras (remiantis pusiau oficialia „Mehr“ naujienų agentūra) – Po šio ukrainiečių veiksmo nutarėme nebesidalinti su jais įrodymais.“

Jo teigimu, Ukrainos žiniasklaidos paviešintas Teherano oro uosto dispečerio pokalbio su kito lėktuvo pilotu įrašas, kuriame pilotas sako matęs raketą, numušusią Ukrainos tarptautinių oro linijų (MAU) lainerį, yra įrodymų iš bendro avarijos tyrimo, kuriuos Irano pusė pateikė Ukrainos ekspertams, dalis.

Ukrainos tarptautinių oro linijų (MAU) keleivinis lėktuvas „Boeing 737-800“, turėjęs skristi į Kijevą, sausio 8-ąją anksti ryte buvo numuštas vos pakilęs iš Teherano tarptautinio oro uosto. Žuvo visi 176 juo skridę žmonės, įskaitant devynis įgulos narius.

Tarp aukų yra 11 ukrainiečių, 82 iraniečiai, 63 kanadiečiai, 10 švedų, keturi afganai, trys vokiečiai ir trys britai.

Iranas kelias dienas neigė Vakarų tvirtinimus, kad „Boeing 737“ numušė jo raketos, bet sausio 11-ąją Irano Revoliucinė gvardija pripažino, kad jos raketų operatorius per klaidą palaikė lainerį raketa ir paleido ugnį.

Nutekėję duomenys rodo, kad valdžia iš karto žinojo, jog raketa numušė Ukrainos lainerį, pakilusį iš Teherano, nors islamo valstybė tai neigia, rašo AP.

Reportaže, kurį sekmadienio vakarą transliavo Ukrainos televizija, Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis pripažino įrašų autentiškumą.

Garso takelio nuoraše, kurį paviešino Ukrainos televizija „1+1“, girdėti skrydžių dispečerio ir piloto pokalbis persų kalba. Pranešama, kad pilotas valdė Irano oro bendrovės „Aseman Airlines“ reaktyvinį lėktuvą „Fokker 100“, skridusį iš Irano pietinio pietinio Širazo miesto į Teheraną.

„Virtinė šviesų, tarsi... Taip, tai raketa, ar kažkas yra?“ – šaukia pilotas skrydžių dispečeriui.

„Ne, kiek mylių? Kur?“ – klausia pastarasis.

Pilotas atsako, kad matė šviesą virš Pajamo oro uosto, esančio netoli vietos, kur Gvardija paleido priešlėktuvinę raketą „Tor M-1“. Skrydžių vadovas teigia, kad jam nebuvo nieko pranešta, tačiau pilotas toliau tvirtina, jog kažką matė.

„Tai raketos šviesa“, – sako jis.

„Ar daugiau nieko nematote?“ – klausia dispečerius.

„Mielas inžinieriau, tai buvo sprogimas. Pamatėme labai didelę šviesą; tikrai nežinau, kas tai buvo“, – atsako pilotas.

Tuomet dispečeris nesėkmingai mėgino susisiekti su Ukrainos lėktuvu.

Viešai prieinama skrydžių sekimo radarais informacija rodo, jog „Aseman Airlines“ 3768-ojo reiso lėktuvas buvo pakankamai arti Teherano, kad iš jo būtų galima pamatyti sprogimą.

Irano civilinės aviacijos agentūros kelias dienas tvirtino, kad lėktuvas nebuvo numuštas – net po to, kai Kanados ministras pirmininkas Justinas Trudeau ir JAV pareigūnai pradėjo teigti, jog į lainerį veikiausiai pataikė raketa.

Iraniečių pareigūnai veikiausiai visuomet turėjo prieigą prie skrydžių valdymo įrašų – taigi, V. Zelenskis pareiškė „1+1“, kad „įrašas iš tikrųjų rodo, kad Iranas nuo pat pradžių žinojo, kad mūsų lėktuvą numušė raketa; jie žinojo apie tai paleidimo metu“.

Ukrainiečių lyderis dar kartą pareikalavo iššifruoti lėktuvo savirašius Kijeve – tokį pažadą šiitiška respublika davė praėjusį mėnesį, bet vėliau persigalvojo. Pirmadienį Ukrainos tyrėjai turėjo išvykti į Teheraną dalyvauti iššifravimo procese, nors V. Zelenskis reikalavo perduoti „juodąsias dėžes“ Kijevui.

„Mums tai labai svarbu“, – pabrėžė jis.

Tačiau Irano valdžia pavadino įrašo paskelbimą „neprofesionalumu“, teigdama, kad jis yra dalis konfidencialios ataskaitos.

„Dėl šio ukrainiečių veiksmo nenorime pateikti jiems daugiau įrodymų“, – pareiškė Irano tyrėjų vadovas H. Rezaifaras, remiantis pusiau oficialios naujienų agentūros „Mehr“ pranešimu.