Japonijos vyriausybė praėjusią savaitę pranešė perkanti negyvenamą Magešimos salą, esančią už 34 kilometrų nuo piečiausios Japonijos Kiušiu salos. Didžioji salos dalis priklauso vienai Tokijo nekilnojamojo turto vystymo kompanijai. Šiuo metu negyvenamoje saloje yra du persikryžiuojantys neasfaltuoti nusileidimo takai, apleisti anksčiau vystyto projekto metu.

Japonijos vyriausybė skelbia, kad nusileidimo takai bus išasfaltuoti ir JAV laivyno ir jūrų pėstininkų naudojami simuliuoti nusileidimus ant lėktuvnešių. Kada planai bus įgyvendinti, Japonijos valdžia neskelbia, nes projekto detalės dar nėra galutinai suderintos.

Tačiau, kai saloje atsiras visa reikalinga infrastruktūra, sala gali tapti nuolatine Japonijos savigynos pajėgų baze, Tokijui siekiant stiprinti savo pozicijas Rytų Kinijos jūroje, kur jis susiduria su Kinijos pretenzijomis į Japonijos valdomas Senkaku salas, Kinijos vadinamomis Diaoju.

„Magešimos salos įsigijimas yra ypatingai svarbus ir atitinka siekį stiprinti Japonijos ir Jungtinių Valstijų aljanso atgrasymo priemones bei Japonijos gynybos pajėgumus“, – pranešdamas apie sandorį sakė Japonijos vyriausybės vyriausiasis sekretorius Yošihide Suga.

JAV kariuomenės atstovai Japonijoje sakė kol kas negalintys komentuoti šio įsigijimo.

Apie Megašimos salos įsigijimą kalbėta jau ne vienerius metus. Tačiau didžiąją salos dalį valdanti kompanija „Tasuton Airport“ sako, kad galutinį susitarimą pavyko pasiekti lapkričio pabaigoje. Sala Jungtinių Valstijų buvo pripažinta tinkama vieta naudoti kaip nuolatinė bazė nusileidimo ant lėktuvnešių pratyboms pagal JAV pajėgų ir Japonijos valdžios 2011 pasirašytą susitarimą.

JAV pajėgų plėtra


146 mln. JAV dolerių vertės susitarimas pasiektas tuo metu, kai JAV pajėgos susilaukia vis daugiau raginimų didinti savo strateginių bazių skaičių Rytų Azijoje (tai būtų atsakas Kinijai, didinančiai savo raketinį arsenalą). Šiuo metu didžioji dalis JAV kovinių oro pajėgų Japonijoje yra sukoncentruota tik šešiose bazėse.

Neseniai atlikti tyrimai, įskaitant ir rugpjūtį paskelbtą Sidnėjaus universitete veikiančio Jungtinių Valstijų studijų centro tyrimą, parodė, kad dėl dabartinių savo išteklių JAV pajėgos konflikto su Kinija pradžioje, jeigu Kinija apšaudytų jas raketomis, būtų pažeidžiamos.

Vienas iš būdų mažinti tokį pažeidžiamumą yra išplėsti JAV karių ir technikos dislokavimą įkuriant daugiau bazių.

„Bėgant laikui, Japonijos ir Amerikos bazių (atskirų ar jungtinių) diversifikacija taps tendencija, – sako Berlyno laisvojo universiteto Azijos reikalų saugumo analitikas Corey Wallace'as. – Toks aljansas būtų atsparesnis, jeigu bazės ir technika būtų išdėstyti plačiau.“

Teoriškai žvelgiant, kuo daugiau bazių turi, tuo daugiau raketų priešui reikėtų paleisti, kad jas likviduotų ir įgytų pranašumą kovos atveju. Nuolatinės antžeminės bazės yra vertinamos labiau nei lėktuvnešiai, nes jos gali atlaikyti didesnį apšaudymą. O lėktuvnešį teoriškai galima paskandinti viena raketa ar torpeda.

Be to, antžeminei bazei padarytą žalą galima daug greičiau likviduoti, lyginant su tokia sudėtinga karo mašina kaip lėktuvnešis.

„Kai nusitaikai ir paskandini lėktuvnešį, žala yra negrįžtama, – sakė Singapūre veikiančios S. Rajaratnamo tarptautinių santykių mokyklos mokslinis bendradarbis Collinas Koh. – Kalbant apie salą? Ji bent jau nenuskęs. ... Tiesiog prireiks laiko viską atstatyti, kad viskas vėl veiktų.“

JAV ir Japonijos gynybos santykių plyšiai


Naujoji bazė taip pat yra geras ženklas kalbant apie JAV ir Japonijos gynybos bendradarbiavimą, kuris pastaraisiais metais buvo įtemptas dviejuose frontuose: vidinės problemos privertė Japonijos vyriausybę perkelti JAV karinę veiklą toliau nuo gyvenamųjų centrų, taip pat JAV prezidentas Donaldas Trumpas spaudžia sąjungininkus (įskaitant ir Japoniją) prisiimti daugiau finansinių įsipareigojimų ir sumažinti naštą JAV mokesčių mokėtojams.

Kalbant apie pastarąjį punktą, anot C. Wallace‘o, Magešima galiausiai galėtų tapti JAV jūrų pėstininkų naudojamų „Osprey“ pasukamų sraigtų vertikalaus pakilimo konvertoplanų bazė, kuri leistų perkelti dalį naštos iš aerodromų pagrindinėse salose ir Okinavoje.

Praėjusį vasarį Okinavos gyventojai neįpareigojančiame referendume didele persvara nubalsavo už tai, kad JAV jūrų pėstininkų Futenmos aviacijos bazė būtų iškelta iš salos. Žmonės taip nusprendė po kelių incidentų, kai iš praskrendančių amerikiečių lėktuvų krito dalys, arba šie nusileisdavo už bazės ribų, įskaitant ir nusileidimo netoli mokyklų atvejus. Taip pat yra kilę nemažai incidentų tarp JAV gynybos personalo ir vietos gyventojų.

Nepaisant referendumo rezultatų, Japonijos vyriausybė nusprendė ir toliau įgyvendinti planus perkelti Futenmos bazę į kitą Okinavos salos dalį.

Lygiai taip pat Japonijos vyriausybė gali susilaukti spaudimo dėl savo planų Magešimos saloje iš arčiausiai jos už 14 kilometrų į rytus esančios Tagešimos salos, iš kurios ir yra administruojama Magešimos sala.

Platesniame tarptautiniame kontekste Japonija eina teisingu keliu, siekdama įtikti savo svarbiausiai sąjungininkei – Amerikai, sako C. Koh.

„D. Trumpas nori, kad Japonija daugiau mokėtų. Šios salos įsigijimas yra žingsnis, esantis dalis viso plano pademonstruoti Japonijos norą prisiimti didesnę naštą“, – sakė analitikas.

Ir nepaisant salos artumo iki Tagešimos salos, joje iš tiesų niekas negyvena, o tokia situacija leidžia „premjero Shinzo Abe vyriausybei mėginti subalansuoti savo įsipareigojimus aljansui bei vietos rinkėjams“, sakė C. Koh.

Kaip pratybų laukas Magešima taip pat bus labai patogi vieta JAV pilotams, kurių dauguma dabar skraido iš JAV jūrų pėstininkų Ivakuni oro bazės Japonijos pagrindinėje Honšiu saloje.

Pilotai dabar treniruojasi leistis ant lėktuvnešio Ivo Džimos saloje, esančioje už 1369 kilometrų. Skrydis iki Magešimos būtų 960 kilometrų trumpesnis.

Galimybė parodyti naujus gebėjimus


Kalbant apie ateitį, C. Wallace'as sako, kad Magešima gali sukurti galimybių naujam JAV ir Japonijos kariuomenių bendradarbiavimui, ypač susijusiam su „nematomais“ F-35 naikintuvais.

Japonija neseniai pranešė atnaujinsianti „Izumo“ klasės eskadrinius minininkus, gabenančius ir sraigtasparnius, kad jie būtų tinkami leistis amerikiečių gamybos F-35B lėktuvams, kurie dabar kyla nuo amerikiečių jūros desanto laivų. Iš esmės jie tarnauja kaip nedideli lėktuvnešiai. Japonija taip pat perka ir dešimtis vertikalaus kilimo ir tūpimo lėktuvų.

„Japonija neturi patyrusių pilotų, gebančių ant lėktuvnešio pasodinti lėktuvą su fiksuotais sparnais. Tačiau ši nauja bazė suteiktų galimybę, laikui bėgant, japonams išmokti tokių operacijų dirbant su amerikiečiais ir ne tik išnaudoti savo lėktuvnešius, bet ir dalintis su Jungtinėmis Valstijomis, – sakė C. Wallace'as. – Japoniški F-35 lėktuvai ant JAV laivų pasiųstų tikrai rimtą signalą.“