Spindintis sidabro spalvos lėktuvas nusileido Gudvudo aerodrome netoli Čičesterio, praėjus lygiai keturiems mėnesiams po jo kelionės pradžios rugpjūčio 5-ąją.

Restauruotas prieš 76 metus pagamintas lėktuvas, per karą vykdęs kovines užduotis, savo įspūdingos kelionės į vakarus metu aplankė 24 šalis ir sukorė daugiau kaip 37 500 kilometrų.

Visa ginkluotė nuo „Spitfire“ buvo nuimta, taip pat nuvalyti seni dažai ir atidengtas tviskantis aliuminis korpusas.

Per 74 etapų kelionę prie orlaivio vairalazdės pasikeisdami sėdėjo du britų aviatoriai – 46 metų Mattas Jonesas ir 58 metų Steve'as Brooksas.

M. Jonesas valdė lėktuvą per paskutinįjį 1 val. 57 min. trukusį skrydį iš Lelistado Nyderlanduose atgal į naikintuvo, pavadinto „Silver Spitfire“, namų angarą.

Pasiekęs Anglijos pakrantę lėktuvas, pažymėtas registracijos kodu G-IRTY, apskrido ratą aplink Doverio baltuosius skardžius.

Artėjant prie Gudvudo, esančio netoli Anglijos pietinės pakrantės, naikintuvą lydėjo Karališkųjų oro pajėgų akrobatinio skraidymo komandai „Red Arrows“ priklausantys du lėktuvai, leidę baltų dūmų juostas.

Prieš nusileisdamas M. Jones atliko statinę ir keliskart praskrido virš susirinkusių smalsuolių minios.

Išlipęs iš lėktuvo lakūnas apkabino savo partnerę ir jųdviejų neseniai gimusį sūnelį Arthurą (Arturą). Artėjant gimdymui buvęs bankininkas, tuo metu buvęs Rusijoje, turėjo skubiai sugrįžti namo.

Įspūdingas nuotykis

Per ekspediciją „Ilgiausias skrydis“ (Longest Flight) lėktuvas praskrido virš Laisvės statulos Niujorke ir Egipto piramidžių.

„Silver Spitfire“ perskrido Atlanto vandenyną, sustodamas Farerų salose ir Reikjavike, praskrido skersai Grenlandijos ir nuo šiaurės Kanados atokių tyrų pasuko į pietus

Jungtinėse Valstijose naikintuvas turėjo praleisti dvi dienas vienoje Teksaso rančoje, skrendant sugedus temperatūros matuokliui. Jis taip pat aplankė Las Vegasą, Santa Moniką ir milijardieriaus Richardo Bransono bendrovės „Virgin Galactic“ kosminių skrydžių projektą Mohavių dykumoje.

Skrisdamas palei Amerikos Ramiojo vandenyno pakrante per Kanadą ir Aliaską „Spitfire“ pasiekė Rusiją, o paskui ilgėliau nutūpė Japonijoje dėl neseniai siautusių taifūnų.

Paskui lėktuvas aplankė Taivaną, Honkongą, Vietnamą, Tailandą, Mianmarą ir Indiją, bet aplenkė Delį dėl prasto matomumo tvyrant tirštam smogui.

Po stabtelėjimų Pakistane, Jungtiniuose Arabų Emyratuose ir Bahreine buvo atliktas šios kelionės ilgiausias – 1 300 km – skrydis virš Saudo Arabijos dykumų. Atstumą nuo Kuveito iki Akabos Jordanijoje „Spitfire“ įveikė per pusketvirtos valandos.

Vėliau jis sugrįžo į Britaniją per Egiptą, Graikiją, Italiją, Vokietiją ir Nyderlandus.

Branginama klasika

Iš maždaug 20 tūkst. pagamintų „Spitfire“ iki mūsų dienų yra išlikę mažiau kaip 250, ir tik apie 50 jų tebėra tinkami skraidyti. Šių naikintuvų skrydžiai reti; juos ore dažniausiai galima pamatyti Jungtinėje Karalystėje.

Šiuos klasikinio dizaino naikintuvus elipsiniais sparnais lengva atpažinti.

Šie manevringi trumpo nuotolio perėmėjai 1940 metais atliko gyvybiškai svarbų vaidmenį per mūšį dėl Britanijos, kai Jungtinei Karalystei pavyko atremti nacistinės Vokietijos įsiveržimo grėsmę.

G-IRTY, kurio originalus registracijos numeris – MJ271, buvo pagamintas 1943 metais „Vickers Supermarine“ fabrike.

Šis 9-ojo modelio naikintuvas (Spifire Mk. IX) atliko 51 kovinę misiją lydėdamas bombonešius, patruliuodamas virš Prancūzijos ir bombarduodamas taikinius Prancūzijos pakrantėje.

Anksčiau lėktuvas buvo saugomas viename Olandijos muziejuje, o 2017 metais buvo pradėta jį restauruoti.

Per dvejus metus visos 80 tūkst. kniedžių ir kitų dalių buvo išardytos, patikrintos, nuvalytos ir restauruotos.

Pašalinus senus dažus buvo nutarta aliuminio korpuso neperdažyti – pirmąkart per „Spitfire“ restauravimo istoriją.