Šeštadienį policija sulaikė prie šiaurės vakarinio Galisijos regiono 20 metrų ilgio aparatą, kuris, kaip manoma, yra pirmasis tokio tipo laivas, perimtas Europoje.

Pareigūnai sugebėjo nustatyti narkotikų kiekį tik po to, kai po trijų dienų pavyko nuvilkti povandeninį laivą į netoliese esantį uostą.

Jie rado 152 ryšulius, kuriuose buvo trys tonos kokaino, rašoma Ispanijos policijos pranešime.

Nors kontrabandininkai, ypač iš Kolumbijos, anksčiau jau buvo gaudomi dėl to, kad povandeniniais laivais gabeno kokainą į Meksiką ir JAV, ispanų policija pabrėžė, kad šeštadienį įvykdyta operacija buvo „pirmas kartas, kai ši narkotikų gabenimo sistema buvo aptikta Europoje“.

„Tai istorinė operacija, žyminti laikotarpius „prieš“ ir „po“, – žurnalistams sakė vyriausybės pareigūnas Javieras Losada de Azpiazu, patvirtindamas, kad narkotikų vertė juodojoje rinkoje yra 100 mln. eurų.

Ispanijoje sulaikyta legendinė kokaino kontrabandos siunta

Su tyrimo eiga susipažinęs šaltinis kiek anksčiau sakė naujienų agentūrai AFP, kad povandeninis laivas atvyko iš Pietų Amerikos, tačiau J. Losada de Azpiazu atskleidė, kad policija vis dar stengiasi nustatyti tikslią jo kilmę.

Iš viso operacijoje, kuri buvo įvykdyta bendradarbiaujant su Jungtinės Karalystės, Brazilijos, Portugalijos ir JAV policija, dalyvavo 240 agentų, pridūrė pareigūnas.

Ispanijos policija pranešė, kad pradėjo tyrimą gavusi pranešimą, kad „įtartinas laivas“ išvyko Ispanijos link „prikrautas kokaino“.

Tokia informacija buvo gauta iš Lisabonoje įsikūrusio Jūrų analizės ir operacijų centro (MAOC) – kelių Europos Sąjungos valstybių įsteigtos tarptautinės agentūros, atsakingos už kovos su prekyba narkotikais koordinavimą.

„Nešvarios sąlygos“

Pasak Ispanijos pareigūnų, tas povandeninis laivas buvo pajėgus gabenti iki penkių tonų kokaino.

Nusikalstamos gaujos pradėjo dažnai naudoti povandeninius laivus narkotikų kontrabandai 2005 metais, sakė kartelių ekspertas Robertas Bunkeris iš JAV kariuomenės karo koledžo Pensilvanijoje.

Tokie laivai paprastai statomi atokiose upių įlankėlėse Kolumbijos, Ekvadoro ir Gajanos džiunglėse. Jų gamyba atsieina maždaug 1 mln. dolerių, „bet, kalbant apie didesnius ar įmantresnius laivus, ši suma gali siekti kelis milijonus dolerių“, AFP pareiškė ekspertas.

„Jei šio povandeninio laivo kilmė būtų, sakykime, Kolumbija ar Gajana, tai būtų laikoma „šventojo gralio“ kelione“, – sakė jis.

Ispanijoje sulaikyta legendinė kokaino kontrabandos siunta

„Tai būtų pirma tokio tipo tiesioginė narkotikų prikrauto povandeninio laivo kelionė į Europą iš Pietų Amerikos“.

Per policijos operaciją buvo sulaikyti du ekvadoriečiai, mėginę pabėgti iš laivo. Dar vieno įtariamojo tebeieškoma.

„Geriausi kandidatai į tokių povandeninių laivų įgulos narius būtų žvejai, mokantys plaukioti atviroje jūroje ir galintys pataisyti borto variklius bei kitas laivo sistemas, jeigu jie sugestų“, – pažymėjo R. Bunkeris.

„Tokiems asmenims taip pat tektų būti psichologiškai pasiruošusiems išbūti ilgą laiką klaustrofobines sąlygas ir nešvarą“, – teigė jis.

Tūkstantis kartelių laivų

R. Bunkerio skaičiavimais, iki šiol narkotikų karteliai yra pastatę apie 1 000 povandeninių laivų narkotikams gabenti.

Daugelis jų yra tik pusiau panardinami ir negali visiškai panirti kaip tikri povandeniniai aparatai.

Rugsėjo mėnesį JAV pakrančių apsaugos tarnyba, padedama Kolumbijos karinio jūrų laivyno, prie Pietų Amerikos krantų perėmė povandeninį laivą su daugiau kaip 5 tonomis kokaino.

Galisija yra vienas pagrindinių kokaino patekimo į Europą taškų. Galisijos pakrantę raižo užutėkių, olų ir įlankėlių labirintas, todėl ji yra tapusi kontrabandininkų rojumi.

9-e dešimtmetyje grupė Galisijos moterų iškėlė į viešumą į narkotikų kontrabandos problemą regione, rengdamos protesto akcijas prie narkotikų baronų namų.

Ispanija pagal konfiskuojamo kokaino kiekį Europos Sąjungoje pernai atsiliko tik nuo Belgijos, kur buvo konfiskuota 41 tona šio narkotiko.