Moteris, kurios tapatybė neatskleidžiama, vietos žiniasklaidai sakė, kad gelbėjo savo mamą. Gudrūs būdai iškviesti pagalbą seniai sklando interneto platybėse, tačiau šis retas atvejis patvirtina, kad jie gali būti veiksmingi.

Pareigūnai yra įspėję, jog tokia strategija negarantuoja pagalbos, nes į skambučius atsiliepiantys žmonės nėra apmokyti suprasti picos užsakymą kaip pagalbos šauksmą.

Skambutį priėmęs Timas Teneyckas vietos naujienų tarnybai „13 ABC“ pasakojo iš pradžių pamanęs, jog moteris surinko klaidingą telefono numerį. Tačiau ji atkakliai tvirtino paskambinusi ten, kur reikia, ir T. Teneyckas galiausiai suprato, kas vyksta. Jis prisipažino apie panašius nutikimus skaitęs socialiniuose tinkluose.

„Žinoma, „Facebook“ galima rasti įvairiausių istorijų, tačiau mūsų niekas nemokė, kaip reaguoti tokiais atvejais, – sakė T. Teneyckas. – Kalbėjau su kitais dispečeriais, jie nebūtų supratę, jog moteriai reikia pagalbos.“

Ką sakė skambinusioji?


BBC pateikia skambučio nuorašą.

T. Teneyckas: „Oregono skubios pagalbos centras.“
Skambintoja: „Norėčiau užsisakyti picą (adresas nerodomas).“
T. Teneyckas: „Paskambinote numeriu 911, kad užsisakytumėte picą?“
Skambintoja: „Aha. Buto numeris (nerodomas).“
T. Teneyckas: „Čia ne picerija. Surinkote klaidingą telefono numerį.“
Skambintoja: „Ne, ne, ne. Jūs nesuprantate.“
T. Teneyckas: „Manau, kad dabar suprantu.“
Vėliau moteris sumaniai atsakinėjo į T. Teneycko klausimus apie pavojaus lygį ir reikalingą pagalbą.
T. Teneyckas: „Ar tas vyras vis dar bute?“
Skambintoja: „Aha. Noriu didelės picos.“
T. Teneyckas: „Supratau. Ar reikalinga medicinos pagalba?“
Skambintoja: „Ne. Su saliamiu.“

Kur atsirado ši idėja „užsisakyti picą“?


Neaišku, kas pirmasis sugalvojo tokią taktiką, tačiau labai panašų scenarijų 2010 m. kampanijoje panaudojo Norvegijos Moterų prieglobsčio asociacija.

Po ketverių metų, 2014 m. gegužės mėnesį, vienas diskusijų portalo „Reddit“ naudotojas nurodė esąs skubios pagalbos tarnybos operatorius ir papasakojo apie smurto šeimoje atvejį, kai auka paskambino „užsisakyti picą“.

Naudotojo teigimu, skambučio pradžia „buvo gana kvaila, tačiau netrukus situacija pasidarė labai rimta“. Jis aprašė pokalbį, panašų į T. Teneycko.

Po kelių mėnesių apie šią „Reddit“ žinutę parašė keletas naujienų portalų, o 2015 m. ji buvo paversta „Super Bowl“ informaciniu filmuku apie smurtą šeimoje.

Vėliau šis scenarijus nepaprastai išpopuliarėjo socialiniuose tinkluose. Vienoje „Facebook“ žinutėje kažkas net primygtinai teigė, jog „dispečeriai yra apmokyti“ atpažinti picos užsakymą kaip pagalbos prašymą ir užduoti konkrečius klausimus.

Šis teiginys buvo demaskuotas kaip klaidingas praėjusiais metais.

Christopheris Carveris, JAV Nacionalinio skubios pagalbos numerio asociacijos dispečerinių centrų operacijų direktorius, „Associated Press“ sakė, kad darbuotojai nėra apmokyti atkreipti dėmesį į konkrečius žodžius ar scenarijus.

„Sukurti slaptų frazių sistemą, kuri galiotų visiems skubios pagalbos centrams, yra labai rizikinga“, – kalbėjo jis ir rekomendavo žmonėms verčiau naudotis 911 trumpųjų žinučių paslauga.

Tiesa, ši paslauga teikiama ne visose JAV vietose ir neveikia Oregone. C. Carveris taip pat pabrėžė, jog skubios pagalbos operatoriai niekada nepadės ragelio.

„Labai svarbu, kad skambintojas nurodytų savo buvimo vietą“, – pridūrė jis.