Oro bendrovės „Malaysia Airlines“ reiso MH17 lėktuvas, 2014 metų liepos 17 dieną skridęs iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą, buvo susprogdintas ore virš prorusiškų separatistų kontroliuotos teritorijos Ukrainos rytuose. Visi 298 jame buvę žmonės žuvo.

Nyderlandų visuomeninis transliuotojas NOS nurodė, kad „Bellingcat“ neįvardijo, kas konkrečiai įsakė paleisti oro erdvės gynybos komplekso „Buk“ raketą arba paspaudė paleidimo mygtuką.

Ataką nagrinėjanti Jungtinė tyrėjų grupė (JIT), sudaryta iš Australijos, Belgijos, Malaizijos, Nyderlandų ir Ukrainos atstovų, pernai paskelbė, kad MH17 lėktuvas buvo numuštas raketa, paleista iš komplekso „Buk“, priklausančio Kurske laikomos 53-osios oro erdvės gynybos brigadai, bet pridūrė, kad įtariamųjų dar nenustatė.

Nepriklausomą ir nesusijusį su JIT grupe tyrimą atlikusios „Bellingcat“ pranešime vienas iš įvardytų asmenų yra Valerijus Stelmachas, prieš paleidžiant raketą pranešęs apie artėjantį lėktuvą.

Pranešime taip pat minimi Olegas Pulatovas ir Sergejus Dubinskis, anot „Bellingcat“, atlikę svarbų vaidmenį pergabenant „Buk“ kompleksą iš Rusijos į Ukrainą, o po MH17 numušimo – sugrąžinantį šį kompleksą atgal į Rusiją.

Dar vienas pranešime minimas asmuo – Leonidas Karčenka, veikiausiai irgi atlikęs svarbų vaidmenį pervežant „Buk“. Pilną „Bellingcat“ ataskaitą galima perskaityti čia.

Ukrainos užsienio reikalų viceministrė Olena Zerkal antradienį sakė naujienų agentūrai „Interfax“, kad JIT, kurios tyrimas nėra tiesiogiai susijęs su „Bellingcat“ tyrimu, trečiadienį dėl MH17 katastrofos paskelbs kaltinimus keturiems asmenims, tarp kurių esama aukšto rango Rusijos kariškių.

„Bus paskelbti vardai. Bus iškelti kaltinimai“, – sakė O. Zerkal ir pridūrė, kad Nyderlandų teismas tuomet „pradės darbą šiai bylai svarstyti“.

O. Zerkal pridūrė, kad tokių ginklų kaip oro erdvės gynybos raketų kompleksas „Buk“ perdavimas „nebūtų įmanomas be [Rusijos] aukščiausių kariuomenės vadų leidimo“. Ji pažymėjo, kad šiame procese neabejotinai dalyvavo daugiau asmenų negu tie, kurių vardai bus paskelbti.

Kaltino separatistus

Malaizijos oro linijų lėktuvas skrido reisu MH-17Amsterdamo į Kvala Lumpūrą ir buvo numuštas. Žuvo visi 298 juo skridę žmonės.

Tyrėjai apkaltino prorusiškus separatistus, kurie, tyrėjų teigimu, numušė lėktuvą Rusijoje pagaminta raketa.

Boeing 777“ sudužo sukilėlių kontroliuojamoje rytinėje Ukrainos dalyje 2014 m. liepos 17 d., kai konfliktas tarp valstybės karių ir Rusijos remiamų separatistų buvo pasiekęs apogėjų.

Rusija neigė prisidėjusi prie katastrofos ir iki šiol teigia, kad raketa buvo paleista iš Ukrainai priklausančios teritorijos.

Olandų tyrėjai trečiadienį 13 val. vietos laiku (ir Lietuvos laiku) surengs spaudos konferenciją, prieš tai informavę aukų artimuosius.

Ką praneš tyrėjai?

Jungtinė tyrimo grupė, siekianti nuteisti kaltininkus pagal Olandijos įstatymus, anksčiau yra sakiusi turinti „ilgą įtariamųjų sąrašą“ ir kreipėsi pagalbos į liudininkus.

Penktadienį prokurorai pranešė apie gautus naujus tyrimo duomenys, o Olandijos žiniasklaidoje pasirodė pranešimų, kad įtariamieji bus įvardyti.

Ukrainos užsienių reikalų ministerijos atstovė Katerina Zelenko antradienį naujienų agentūrai „Unian“ sakė, kad „jau rytoj pasaulis išgirs pirmųjų keturių asmenų, įtariamų numušus lėktuvą, vardus ir pavardes“.

K. Zelenko taip pat sakė, kad Olandijos prokurorai tuomet perduos bylą Olandijos teismui.
„Keturių įtariamųjų kaltė pirmiausia turi būti įrodyta teisme“, – pridūrė ji.

Olandų transliuotojas RTL, remdamasis neįvardytais šaltiniais, pranešė, kad įtariamieji gali būti teisiami už akių, nes Rusija neišduoda teisti savo piliečių.

„Tikiuosi, bus svarbios naujos informacijos. Tai reiškia, kad tyrimas daro pažangą“, – sakė olandų aukų asociacijos pirmininkas Pietas Ploegas (Pitas Plugas), kurio žodžius penktadienį citavo transliuotojas NOS.

„Tai pirmasis žingsnis teismo link“, – pridūrė jis.

Tiriamosios žurnalistikos tinklalapis „Bellingcat“ atskirai pranešė trečiadienį įvardysiantis „asmenis, susijusius su MH17 numušimu“. Pranešime sakoma, kad tai bus padaryta „visiškai nepriklausomai ir atskirai nuo JIT tyrimo“.

Ką žinome apie nelaimę?

Reisu MH17 skridęs lėktuvas iš Amsterdamo Schiphol oro uosto pakilo 2014 m. liepos 17 d. 13.15 val. Lietuvos laiku ir kitą dieną turėjo nusileisti Malaizijoje, Kvala Lumpūre.

Nuo pakilimo praėjus maždaug keturioms valandoms, būdamas maždaug 50 km atstumu nuo Rusijos–Ukrainos sienos, lėktuvas prarado ryšį su skrydžių valdymo centru.

Orlaivis nukrito Donecko srityje, separatistų kontroliuojamoje teritorijoje. Lėktuvo nuolaužos pasklido maždaug 50 kvadratinių kilometrų plote.

2015 m. spalio mėnesį Olandijos saugumo taryba nustatė, kad į lėktuvą pataikė raketa „Buk“ ir jis subyrėjo ore.

2016 m. jungtinė tyrimo grupė, kurią sudaro pareigūnai iš Olandijos, Australijos, Belgijos, Malaizijos ir Ukrainos, priėjo prie panašios išvados.

2018 m. gegužės mėnesį olandų vadovaujama komanda nustatė, kad raketų paleidimo sistema priklausė 53-iajai priešlėktuvinės gynybos raketinei brigadai, įsikūrusiai Rusijos vakarinėje dalyje esančiame Kurske. Grupė teigė turinti įrodymų, kaip raketų paleidimo sistema pasiekė Ukrainą.
Rusija sureagavo teigdama, kad nė viena jos priešlėktuvinė raketinė sistema nebuvo kirtusi Ukrainos sienos. Užsienio reikalų ministerija pareiškė, kad jungtinė tyrimo grupė yra „šališka ir politiškai motyvuota“.

Tyrėjai parodė vaizdo įrašų ir kompiuterinės animacijos vaizdų, vaizduojančių „Buk“ raketų leidimo įrenginio kelionę iš Kursko į Ukrainos rytinį regioną, remiantis socialiniuose tinkluose paskelbtais vaizdo įrašais, sulygintais su platformos „Google Maps“ informacija.

Tyrėjai sakė taip pat nustatę „pirštų atspaudų“ – septynis išskirtinius požymius, būdingus šiam konkrečiam „Buk“ kompleksui, įskaitant įrenginio karinį numerį.

Rusija praeitais metais tvirtino, kad raketa buvo paleista Kijevo pajėgų. Anot Maskvos, ji į Ukrainą pateko dar Sovietų Sąjungos laikais ir nebuvo grąžinta Rusijai.

Nyderlandai sakė išnagrinėsiantys šią informaciją, bet pridūrė, kad ankstesni Rusijos tvirtinimai, pavyzdžiui, apie ukrainiečių karinį lėktuvą, esą fiksuotą radarų netoli „Malaysia Airlines“ lainerio, buvo neteisingi.

Įtampa tarp Maskvos ir Hagos dar labiau padidėjo, olandams išsiuntus keturis numanomus rusų šnipus, esą mėginusius įsilaužti į Cheminio ginklo uždraudimo organizacijos (OPCW) kompiuterines sistemas Nyderlanduose.

Australija ir Olandija oficialiai laiko Rusiją atsakingą už lėktuvo katastrofą.

Sudužus lėktuvui, žuvo 283 žmonės, įskaitant 80 vaikų ir 15 įgulos narių.

Aukų kūnų sugrąžinimo vilkinimas ir sunkumai paskatino didelę tarptautinę kritiką.

Nyderlandai teis keturis įtariamus MH17 katastrofos kaltininkus

Olandų prokurorai pareikš kaltinimus keturiems asmenims, siejamiems su 298 žmonių gyvybių pareikalavusiu oro bendrovės „Malaysia Airlines“ reiso MH17 numušimu virš Rytų Ukrainos, o ši byla turėtų būti pradėta nagrinėti ateinančių metų pradžioje, trečiadienį sakė aukų artimieji.

„2020 metų kovo 9-ąją [bus pradėta nagrinėti] byla keturiems asmenims dėl nužudymo“, – žurnalistams sakė Silene Fredriksz, kurios sūnus ir marti žuvo per minėtą katastrofą.

Šią informaciją aukų artimiesiems pateikė Nyderlandų vadovaujama Jungtinė tyrėjų grupė (JIT), sudaryta iš Australijos, Belgijos, Malaizijos, Nyderlandų ir Ukrainos atstovų, vėliau trečiadienį pristatysianti naujausius savo tyrimo rezultatus per spaudos konferenciją, turinčią prasidėti 13 val. vietos (14 val. Lietuvos) laiku.

„Džiaugiuosi, kad teismas pagaliau prasidės ir kad buvo paskelbti vardai. Tai pradžia. Esu patenkinta“, – sakė S. Fredriksz.

Paklausta, ar asmeniškai ką nors kaltina dėl šios katastrofos, S. Fredriksz atsakė: „Poną (Rusijos prezidentą Vladimirą) Putiną.“

„Nes padarė, kad tai taptų įmanoma. Jis sukūrė šią padėtį. Jis yra pagrindinis atsakingas asmuo“, – kalbėjo moteris.