Deja, tokia privilegija džiaugiasi tik labai menka dalis žmonių – nebent karališkosios šeimos, prakutę verslininkai, nežinantys, kur dėti pinigus, ir oligarchai. Tai, kaip privačiame lėktuve jaučiasi išrinktieji, priklauso ir nuo kruopščiai atrinkto personalo. Vienos iš svarbiausių – skrydžių palydovės, iš visos širdies besirūpinančios tuo, kad privačių lėktuvų keleiviai gautų aukščiausios klasės aptarnavimą ir kiekvieną skrydžio sekundę jaustų nuoširdų rūpestį ir globą.

Nors privačių lėktuvų palydovės darbo metu ir daug keliauja po pasaulį (tai įvardijama kaip vienas iš esminių tokio darbo pliusų), jų darbas neretai kupinas įtampos ir streso. Jos rūpinasi visais keleivių įgeidžiais, o keliami reikalavimai žymiai didesni nei gali pasirodyti – turi mokėti ir plakti kokteilius, ir valyti, ir būti asmenine asistente, ir virėja, ir netgi aukle šunims.

Skrydžių palydovė Kimberley Benton šioje srityje dirba jau devynerius metus. Moteris teigia, kad į šį pasaulį ją atviliojo meilė kelionėms. Per tą laiką ji pasaulį apkeliavo 14 kartų. Iš viso ji aplankė daugiau nei 130 valstybių, teko skristi 27 skirtingais verslo klasės orlaiviais.

Jai darbas privačiame tik ypatingos svarbos asmenis skraidinančiame lėktuve – ne tik rūpestis klientais, bet ir siekis jų kelionę paversti „nuostabia patirtimi“.

„Tokie žmonės tikisi asmeninio santykio, ne tik pačios aukščiausios kokybės paslaugos, bet ir patirties, išgyvenimų. Tokia mūsų pagrindinė užduotis. Jie nori bičiuliško bendravimo, neretai viliasi, kad atspėsime, ko jie nori, pajusime, jog kažko pageidauja. Ir tai gali būti patys paprasčiausi norai – vos įlipus į lėktuvą, gurkšnis geros kavos, pakyla nuvargusioms kojoms ir mėgstamas laikraštis“, – pasakoja moteris.

Jai ne kartą teko danguje ruošti gimtadienio šventes, dūzges popmuzikos žvaigždėms gastrolių įkarštyje ir netgi savo svečiams rengti tikrų tikriausia banketą. Tai darbas, reikalaujantis lankstumo ir mokėjimo prisitaikyti bet kurioje situacijoje, išspręsti bet kokią problemą.

„Popmuzikos grupės, milijonieriai, milijardieriai, paveldėtojai. Esu skridusi su daugybe jūsų tik televizoriaus ekranuose matomų žmonių. Žinoma, iš pradžių kiek nejauku, tačiau labai greitai paaiškėja, kad visgi jie tik žmonės – ir dažniausiai nori labai paprastų dalykų, kaip ir visi mes“, – sako stiuardesė.

Kalbant apie vakarėlius, svarbiausi pasirūpinti, kad jie netaptų „nekontroliuojami“.

„Nevalia nė akimirkai atsipalaiduoti, reikia rūpintis daugybe dalykų – stebėti, kad žmonės per daug neišgertų, nepridarytų kvailysčių, tačiau tuo pat metu savo kišimusi negadinti linksmybių. Kartais tikrai nelengva rasti reikiamą pusiausvyrą“,– atvirauja K. Benton.

„Danguje organizavau ne vieną vakarėlį. Kartais iš anksto nežinau, kad keleiviai turės svečių, ir štai visi nori šampano ir ledukų. Mano darbas pasirūpinti, kad jie gautų, ko nori – pavyzdžiui, mėgstamiausio viskio“, – teigia K. Benton.

Egzotiškos papūgos, ginklai ir lavonai

Mary Kalymnou skrydžių palydove dirbo 13 metų, danguje jai teko rūpintis tiek karališkomis šeimomis, tiek prezidentais, tiek turtuoliais, tiek garsenybėmis.

Moteris teigia dirbusi įvairiuose lėktuvuose, tarp kurių – ilgų nuotolių privatus lėktuvas „Gulfstream G550“ ir „Embraer Legacy“, kuriame gali keliauti 14 žmonių.

Į lėktuvą žmonės, kaip pasakoja buvusi stiuardesė, pasiima egzotiškų papūgų, brangenybių, dešimtis pirkinių krepšių ir net ginklų. Lėktuve yra buvę ir lavonų.

„Per mano karjerą buvo trys atvejai, kai lėktuve buvo negyvas žmogus – karstas krovinių skyriuje. Tik aukso ir prabangiausios medienos karstai. Tai buvo visiems labai gerai žinomi asmenys, ir paskutinį kartą gyvenime keliavę itin prabangiai“, – priduria pašnekovė.

Jos teigimu, labai ypatingų asmenų skrydžių palydovių darbas – sunkus ir reikalaujantis pasiaukojimo.

„Būtina geležinė kantrybė, lankstumas ir, žinoma – pasitikėjimas savimi. Klientai tikisi tik geriausio, skrydžių operatoriai kelia aukščiausius reikalavimus, taigi reikia norėti ir mokėti pademonstruoti savo geriausias savybes“, – apie savo darbo subtilybes pasakoja moteris.

Priešingu atveju jūsų vietą užims kas nors kitas, sako ji.

„Šio darbo gali išmokti kiekviena mergina, tačiau iš kitų išsiskiria vos kelios. Būti savo srities profesionale nepakanka – privalai būti išskirtinė“, – sako M. Kalymnou.

„Tavo vietą labai greitai gali užimti kita – jaunesnė, gražesnė, iškalbingesnė. Taigi, nuo pat pirmosios darbo dienos žinojau: jeigu noriu šiame darbe išsilaikyti, privalau kaip kempinė gerti naujas žinias, nuolat tobulėti, būti geriausia“, – savo strategija dalijasi moteris.

M. Kalymnou teigia: norint tapti aukščiausios klasės skrydžių palydove, reikia „daug nusimanyti apie maistą ir gėrimus, reikia kūrybinio mąstymo, puikių manierų, elegancijos, vidinės kultūros, mokėjimo bendrauti“.

Galiausiai moteris pasuko į verslą ir šiuo metu užsiima prabangių kelionių organizavimu, rašo gyvenimo būdo tinklaraštį ir aktyviai veikia „Instagram“, kur jos paskyrą seka per 23 tūkst. žmonių. M. Kalymnou ne tik padeda norintiems siekti karjeros aviacijoje, bet ir konsultuoja aptarnavimo kokybės klausimais.

Kelionė už 119 tūkst. dolerių

K. Benton šiuo metu dirba laisvai samdoma skrydžių palydove „TAG Aviation“ ir kitiems skrydžių operatoriams, teikiantiems tiek privačias, tiek verslo aviacijos paslaugas.

Anksčiau K. Benton dirbo itin moderniame „Four Seasons“ bendrovei priklausančiame privačiame lėktuve. Toronte veikianti bendrovė teikia neeilinę paslaugą: ji nuomoja (maksimalus keleivių skaičius – 52) savo „Boeing 757“ ir siūlo ekskursiją po pasaulį. Už 119 tūkst. dolerių per 24 dienas aplankomos devynios šalys.

„Tai praktiškai skrydžio privačiu lėktuvu patirtis, nes tas keturias ar penkias savaites tas lėktuvas priklauso juo skrendantiems žmonėms ir tik jiems. Lėktuve neatsidurs joks prašalaitis“, – paaiškina K. Benton.

„Į kelionės kainą įeina skrydžiai, ekskursijos, maistas, gėrimai, apgyvendinimas. Daugybė svečių – nuolatiniai klientai, kartais jie iš anksto užsisako ir tą pačią įgulą“, – pasakoja K. Benton ir paaiškina, kad įprastai lėktuve dirba aštuoni skrydžių palydovai.

Kai dirba mažesniuose privačiuose lėktuvuose, moteriai keleiviais neretai tenka rūpintis vienai.

Kiekvieną kartą prieš skrydį, kaip teigia K. Benton ir M. Kalymnou, tenka pasirūpinti maistu ir gėrimais, o neretai tai labai sudėtinga užduotis.

„Kartais kliento norai labai paprasti, jie nereikalauja nieko ypatingo – pakanka troškintų pupelių ir skrudintos duonos, o kiti pageidauja tikros puotos, šeimos pietų ir penkių žvaigždučių aptarnavimo“, – sako Benton.

M. Kalymnou prisimena, kaip kartą gavo paskutinės minutės pageidavimą – klientas iš Londono pageidavo skrydžio metu galimybės paskanauti ryklio pelekų sriubos. Egzotišks patiekalas, kurį reikia užsisakyti prieš 48 valandas, privertė kaip reikiant pasukti galvą.

„Tai buvo nemenkas iššūkis, juo labiau, kad Jungtinėje Karalystėje šis patiekalas iš esmės draudžiamas, tik sertifikuoti tiekėjai ir restoranai turi teisę priimti tokį užsakymą“, – prisimena moteris.

„Laimei, Jungtinėje Karalystėje turėjau ryšių, man pavyko užsakymą į lėktuvą pristatyti likus kelioms minutėms iki keleivių atvykimo“, – sako M. Kalymnou. Apmaudžiausia tai, kad po viso to didžiulio streso, lėktuvo keleiviai iš jiems pasiūlyto meniu nieko neišsirinko – valgė iš oro uosto atsineštų mėsainių.

„Tai chrestomatinis pavyzdys iš itin svarbių asmenų skrydžių palydovų gyvenimo. Visada siekiama geriausio, nors to ne visada ir reikia“, – paaiškino ji.

„Fendi“ klozeto dangčiai ir šilko kilimai

Kartą, kaip prisimena K. Benton, ji dirbo lėktuve, kurio salonas buvo išklotas šilko kilimais, o klozeto dangčius gamino Italijos mados namai „Fendi“.

„Ten buvo gryno šilko kilimai, todėl teko juos labai saugoti nuo techninio personalo batų. Laksčiau aplinkui ir prašiau nusiauti batus, nieko neliesti“, – juokiasi moteris.

Dar buvo vienas „Formula 1“ lenktynininkas, kurio privačiame lėktuve praktiškai viskas buvo pagaminta iš anglies pluošto.

„Jis buvo siaubingai brangus, visur juoda oda“, – prisimena pašnekovė.

K. Benton teigimu, nors kai kurios didžiosios komercinės oro linijos savo klientams gali užtikrinti tikrą komfortą, jos nė iš tolo negali lygintis su prabanga, kurią siūlo privatūs lėktuvai.

„Kad ir kokį komfortą siūlytų skrydžių bendrovė, galimybės pakeisti skrydžio laiką nėra, tad šiuo klausimu privatiems lėktuvams nėra konkurencijos“, – patikina K. Benton.

Nors standartas privačių lėktuvų palydovių aprangai ir neegzistuoja, K. Benton teigia žinanti, jog kartą buvo reikalaujama avėti specialius aukštakulnius su platforma, kuriuos personalui nupirko lėktuvo savininkas.

„Pažįstu moterų, kurioms lėktuve tenka avėti „Louboutin“ aukštakulnius. Nepaisant to, įprastai savininkai paprasčiausiai pageidauja reprezentatyvios išvaizdos – dieninio lengvo makiažo ir nuosaikios šukuosenos“, – patikslina.

Gyvenimas nuolatinėje parengtyje

Skrydžių palydovės darbas, anot K. Benton – gyvenimas nuolatinėje parengtyje, „juk niekada nežinau, kur atsidursiu po 48 valandų ar net dviejų savaičių“.

„Kartais ilgą laiką nepavyksta gauti nė vienos laisvos dienos“, – priduria moteris.

Moters teigimu, laisvai samdomos skrydžių palydovės per dieną gali uždirbti nuo 150 iki 450 svarų.

Kaina priklauso nuo turimos patirties ir to, kaip pavyks susitarti su skrydžio operatoriumi.

„Nėra jokio nustatyto atlygio. Kiekvienas kovoja už save“, – darbo subtilybėmis dalijasi moteris.

K. Benton teigimu, nors arbatpinigių paprastai ir negauna, sulaukia dovanų, pavyzdžiui, rankinių. Nors ir pripažįsta, kad tai nemenkas pliusas, jos manymu, didžiausias privalumas – pažintys ir naujos vietos.

„Tai vienas iš didžiausių šio darbo privalumų. Keliauti po nematytas vietas ir girtis, kad toks mano darbas. Pragyvenu iš kelionių – darau, kas man labiausiai patinka“, – prisipažįsta.