Boeing 737 Max“ lėktuvas, netrukus po to, kai spalio 29-ąją pakilo iš Džakartos, nukrito į Javos jūrą.

Pirminis tyrimas aptiko techninių problemų, apie kurias buvo pranešta per praėjusius skrydžius.

Ataskaitoje rašoma, kad lėktuvas buvo grąžintas į tarnybą nepaisant to, kad nepavyko pašalinti ankstesniuose skrydžiuose pastebėtų gedimų.

Naujai išanalizuotos juodosios dėžės detalės parodė, kad pilotams galbūt nepavyko suvaldyti orlaivį nuo smukos turinčios apsaugoti sistemos.

Ši sistema įvesta tik naujausiuose lėktuvo modeliuose. Ji skirta tam, kad būnant dideliame aukštyje lėktuvo nosis negalėtų staigiai pakilti į viršų, taip prarandant greitį ir dėl to lėktuvas staiga nesmigtų žemyn.

Kad taip neatsitiktų, sistema tada „pataiso“ kursą ir automatiškai nukreipia lėktuvo priekį žemyn.

Manoma, kad ši sistema ir galėjo suveikti, nors lėktuvas skrido įprastu kampu. Staigus kreipimas žemyn ir galėjo išprovokuoti avariją.

Taip veikiausiai atsitiko dėl sugedusio jutiklio. Ataskaitoje taip pat rašoma, kad pilotas bandė kelti vairalazdę į viršų, tačiau tada sistema vėl lėktuvą nukreipdavo apačion. Skelbiama, kad taip atsitiko apie 20 kartų.

Kol kas vis dar per anksti galutinai tvirtinti, ar tai ir buvo lemiama priežastis, sako tyrėjai. Taip pat neaišku, kodėl pilotai nesiėmė priemonių šią sistemą deaktyvuoti.

Indonezijos transporto saugumo agentūros preliminarioje ataskaitoje taip kritikuojami šių oro linijų žemi saugos standartai, bet neįvardijama spalio 29-ąją įvykusios katastrofos tiksli priežastis.

„737 Max“ yra naujoji originalaus „Boeing 737“ versija. Jis tapo greičiausiai parduodamu kompanijos lėktuvu.

Galutinė ataskaita veikiausiai bus pateikta ne anksčiau kaip kitais metais.

„Boeing 737 MAX 8“ dingo iš radarų ekranų apytiksliai 13 minučių po pakilimo iš Džakartos ir nukrito į Javos jūra. Kelios akimirkos iki nelaimės pilotai prašė leidimo sugrįžti į Indonezijos sostinę.

Anot tyrėjų, „Lion Air“ ir toliau eksploatavo lėktuvą, nors kelis kartus nepavyko pašalinti greičio matuoklio sutrikimų. Šis gedimas nebuvo sutaisytas ir prieš priešpaskutinį skrydį iš Balio į Džakartą.

Tokios tyrėjų išvados neabejotinai padidins susirūpinimą, kad viename naujausių ir pažangiausių komercinių keleivinių lainerių buvo iškilę problemų dėl svarbių sistemų.

„Tačiau dar nežinome, ar ši problema susijusi su „Boeing“, ar su oro bendrove“ – sakė aviacijos konsultantas Gerry Soejatmanas.

Tyrėjai anksčiau teigė, kad sudužusiame orlaivyje buvo iškilę problemų dėl greičio matuoklio ir atakos kampo (AoA) jutiklių, o bendrovė „Boeing“ paskelbė specialiąją atmintinę, kurioje operatoriams sakoma, ką daryti susiklosčius panašiai situacijai.

Ataskaitoje patvirtinamos tos pirminės išvados: anot tyrėjų, lėktuvo juodosios dėžės duomenys liudija, kad skrydžio metu pasireiškė AoA jutiklių sutrikimų.

Dokumente taip pat sakoma, kad vairalazdės signalizatorius, vibracija perspėjantis pilotus apie sistemos gedimus, „buvo aktyvuotas ir veikė beveik visą skrydį“.

AoA jutikliai rodo duomenis apie kampą, kuriuo oras apteka sparnus, ir informuoja pilotus apie lėktuvą veikiančios keliamosios jėgos dydį. Ši informacija gali būti lemtinga norint apsaugoti orlaivį nuo nevaldomo smukimo.

Juodosios dėžės duomenys rodo, kad pilotai kelis kartus mėgino pakelti žemyn nukreiptą lainerio nosį, nes AoA jutikliai galimai perdavė klaidingos informacijos sistemai, kuri automatiškai koreguoja smukti pradėjusį lėktuvą.

Nepaisant abejotinų saugos standartų ir lavinos skundų dėl prasto aptarnavimo pigių sudužusį lėktuvą administravusios skrydžių kompanijos patronuojanti bendrovė „Lion Air Group“ mažiau nei per 20 metų užėmė pusę Indonezijos vidaus rinkos ir tapo Pietryčių Azijos didžiausiomis oro linijomis.

Koks „Boeing“ atsakas?

Savo pranešime orlaivių gamintoja „Boeing“ tvirtino, kad kompanija yra „giliai nuliūdinta“ „Lion Air“ avarijos sukeltos netekties.

„Kadangi mūsų klientai ir jų keleiviai ir toliau kasdien skrenda „737 Max“ į šimtus vietų visame pasaulyje, mes juos užtikriname, kad „737 Max“ yra saugiausias kada nors dangų skrodęs lėktuvas“.

„Boeing“ tvirtina, jog į esamus skrydžio vadovus įtraukta „deramai nurodyta procedūra, skirta nenumatytam horizontalaus stabilizatoriaus judėjimui“.

Kompanija teigia, kad pirminis tyrimas parodė, jog dieną prieš katastrofą vykusio skrydžio iš Denpasaro į Džakartą metu buvo įvykdytos tinkamos procedūros, užkertančios kelią lėktuvo nosies nusvirimui žemyn, rašo BBC.

Visgi lieka neaišku, ar šių procedūrų buvo laikomasi spalio 29-osios skrydžio, pasibaigusio avarija, metu, pridūrė „Boeing“.

Interviu BBC NTSC aviacijos vadovas Nurcahyo Utomo nesutiko su „Boeing“ pasiaiškinimu apie skrydžių vadovus.

„Skrydžių vadove mes neradome informacijos, atitinkančios naująją „737- MAX“ funkciją, susijusią su orlaivį nuo smukos turinčios apsaugoti sistemos ypatybėmis“, – sakė N. Utomo.

Kai kurie pilotai taip pat skundėsi, kad jiems nebuvo suteikta visa reikiama informacija apie naujausios orlaivį nuo smukos turinčios apsaugoti sistemos ir senesnių modelių skirtumus, praneša JAV žiniasklaida.

„Norime žinoti, kas už tai atsakingas“

Avariją patyrusiu lėktuvu skrido Rini Soegiyono sesuo ir jos vyras. Moteris sako, kad sužinojus pirminius tyrimų rezultatus ją apėmė prieštaringi jausmai.

„Liūdesys, gedulas, sielvartas, pyktis ir nusivylimas – visi šie žodžiai apibūdina dabartinę mano savijautą. Tačiau stengiuosi išlikti stipri ir objektyvi“, – pasakojo R. Soegiyono.

Kaip ir dauguma gedinčių šeimų, ji labiausiai nusivylusi dėl to, kad likusių keleivių paieška oficialiai baigta: „Tebėra 64 šeimos, neatpažinusios savo brangių žmonių palaikų. Mums iš tiesų teko spausti „Lion Air“ ir institucijas, kad vėl jų ieškotų. To nepakanka“.

Jie nori, kad avialinijos finansuotų likusių keleivių palaikų ir lakūnų kabinos pokalbių įrašų, kurie nebuvo atkurti, paiešką. R. Soegiyono tvirtinimu, tai būtų raktas, padėsiantis suprasti, kas nutiko.

„Mes stebime ir laukiame, norėdami sužinoti, kas už viską atsakingas. Aš žinau, kad visas pasaulis taip pat stebi. Be to, svarbu žinoti tam, jog tokia nelaimė daugiau neatsitiktų. Mes nenorime, kad kažkas dėl savo artimųjų išgyventų tai, ką patyrėme mes“, – aiškina R. Soegiyono.

Indonezijos skrydžių saugumo duomenys

Žemų kainų avialinijos „Lion Air“ pastaraisiais metais iškilo ir tapo pagrindiniu Pietryčių Azijos žemų kainų avialinijų sektoriaus žaidėju.

Visgi avialinijos, taip pat valdančios „Batik Air“ ir „Wings Air“, pasižymi abejotinais saugumo duomenimis, o jų sąskaitoje – daugiau nelaimių nei kitų šalies avialinijų istorijoje.

Indonezijos skrydžių saugumo duomenys iš esmės smarkiai pagerėjo nuo to laiko, kai netgi nacionalinės šalies avialinijos „Garuda“ dėl saugumo problemų buvo įtrauktos į juodąjį Europos ir JAV oro uostų sąrašą.