Pripažintas, apdovanojimų pelnęs režisierius, Gogolio centro – vieno Maskvos teatrų – vadovas yra kaltinamas daugiau kaip 2 mln. dolerių (1,75 mln. eurų) valstybės lėšų vienam teatro projektui išgrobstymu.

Jis kaltinimus vadina absurdu ir tvirtina, kad pinigai buvo išleisti tinkamai, pastatymams.

Šalininkai tyrimą jo atžvilgiu laiko meninės nepriklausomybės varžymo valdant prezidentui Vladimirui Putinui dalimi. Daug garsių kultūros figūrų iš Rusijos ir užsienio ragino jį paleisti.

Jis buvo areštuotas 2017 metų rugpjūtį, o teismo procesas prasidėjo šių metų spalio 17 dieną uždaru posėdžiu.

Trečiadienio posėdis Maskvos Meščiansko rajono teisme turi prasidėti 9 val. 30 min. vietos (8 val. 30 min. Lietuvos) laiku ir bus atviras visuomenei.

Kaltintojai teigia, kad K. Serebrenikovas ir kiti trys bylos atsakovai, Sofija Apfelbaum, Jurijus Itinas ir Aleksejus Malobrodskis, 2011–2014 metais pavogė dalį lėšų, skirtų tarpdalykiniam modernaus meno projektui „Platforma“.

Jie kaltinami pasirašę fiktyvių kontraktų dėl „tariamų paslaugų“, panaudoję tuos pinigus „savo asmeninėms reikmėms“, o vyriausybei pateikę suklastotas finansines ataskaitas.

K. Serebrenikovo advokatai praėjusį mėnesį paprašė teisėjo liudytojais iškviesti 400 žmonių, dalyvavusių projekte „Platforma“, bet sakė, kad prašymas buvo atmestas.

Namų arešte laikomas 49 metų režisierius nedalyvavo dviejų svarbių savo teatro pastatymų premjerose, bet tęsia darbą, nors jam ir draudžiama naudotis telefonu ar internetu.

K. Serebrenikovo filmas „Vasara“ (Leto), paremtas kultinės sovietų roko grupės istorija, šiemet, jam nedalyvaujant, buvo parodytas konkursinėje Kanų kino festivalio programoje. Juostos filmavimas ir montavimas buvo baigti be jo.

Tačiau jis sugebėjo pastatyti operą „Cosi Fan Tutte“, kurios premjera sekmadienį įvyko Ciuriche. Tai jis padarė įrašydamas vaizdo instrukcijas į atmintukus, kurie tada būdavo siunčiami į Šveicariją, ir gaudamas repeticijų įrašus.

Praėjusią savaitę K. Serebrenikovas buvo nominuotas trijose prestižinių teatro apdovanojimų „Auksinė kaukė“ kategorijose. Į apdovanojimus pretenduoja abi jo praėjusių metų teatro premjeros.

Viena jų yra Aleksandro Puškino trumpų pjesių rinkinio „Mažosios tragedijos“ (Malenkije tragedii) moderni interpretacija Gogolio centre.

Kitas pastatymas yra baletas „Nurejevas“ apie legendinį rusų šokėją Rudolfą Nurejevą Didžiajame teatre.

Pareiškė „nieko niekada nepavogęs“

Garsus rusų režisierius Kirilas Serebrenikovas, kuriam pateiktus kaltinimus grobstymu šalininkai laiko meninės laisvės varžymo apraiška, trečiadienį per pirmą atvirą savo teismo posėdį tvirtino „nieko niekada nepavogęs“.

Režisierius, kuris pastaraisiais metais mesdavo iššūkį socialinėms normoms ir padarė perversmą Rusijos meno scenoje, namų arešto sąlygomis laikomas jau ilgiau kaip metus. Trečiadienį įvyko pirmas atviras jo teismo posėdis.

„Galiu pasakyti, kad nieko nesuprantu. Nieko niekada nepavogiau ir negrobsčiau“, - Maskvos Meščiansko rajono teismui pareiškė Gogolio centro – vieno sostinės teatrų – vadovas ir pavadino kaltinimus absurdu.

Teismo salėje buvo dešimtys jo šalininkų, tarp jų – garsi rašytoja Liudmila Ulickaja ir aktorė Ksenija Rapoport.

Teismo posėdyje taip pat dalyvavo kiti trys K. Serebrenikovo bylos atsakovai Sofija Apfelbaum, Jurijus Itinas ir Aleksejus Malobrodskis.

Pripažintas, apdovanojimų pelnęs režisierius yra kaltinamas daugiau kaip 2 mln. dolerių (1,75 mln. eurų) valstybės lėšų vienam teatro projektui išgrobstymu. Jis tvirtina, kad pinigai buvo išleisti tinkamai, pastatymams.

Šalininkai tyrimą jo atžvilgiu laiko meninės nepriklausomybės varžymo valdant prezidentui Vladimirui Putinui dalimi. Daug garsių kultūros veikėjų iš Rusijos ir užsienio, įskaitant Holivudo aktorę Cate Blanchett (Keit Blanšet), ragino jį paleisti.

Pastaraisiais metais K. Serebrenikovas kritikuodavo intensyvėjančią meno cenzūrą Rusijoje ir perspėdavo, kad „viskas grįžta prie graudžiausios sovietų praktikos“.

Rusijos ir Europos aktoriai surengė daug kampanijų už jo paleidimą. Nuo Avinjono iki Ciuricho jie rodydavosi vilkėdami marškinėlius su užrašu „Paleiskite Kirilą“ (Free Kirill).

K. Serebrenikovas buvo areštuotas 2017 metų rugpjūtį Sankt Peterburge, kur filmavo juostą apie vieną sovietų laikų roko grupę, ir atvežtas į Maskvą. Jo areštas pašiurpino Rusijos menininkų bendruomenę.

„Griauti inteligentiją“

Rusų aktorė Julija Aug sakė, kad ši byla pateks į istoriją.

„Šiuo teismo procesu siekiama griauti kūrybinės inteligentijos autoritetą“, – antradienį socialiniame tinkle „Facebook“ parašė ji.

Kaltintojai teigia, kad K. Serebrenikovas ir kiti bylos atsakovai 2011–2014 metais pavogė dalį lėšų, skirtų tarpdalykiniam modernaus meno projektui „Platforma“.

Jie kaltinami pasirašę fiktyvių kontraktų dėl „tariamų paslaugų“, panaudoję tuos pinigus „savo asmeninėms reikmėms“, o vyriausybei pateikę suklastotas finansines ataskaitas.

Prokuroras Olegas Lavrovas trečiadienį teisme sakė, kad K. Serebrenikovas koordinavo „nusikalstamos grupės“ darbą ir suklaidino kultūros ministeriją pateikdamas „melagingą informaciją“.

Per posėdį ir kiti atsakovai sakė, kad kaltinimai jiems nėra aiškūs.

„Nesuprantu, ką padariau ir kieno pasitikėjimą išdaviau“, – sakė A. Malobrodskis, buvęs Gogolio centro direktorius.

Teismo procesas prasidėjo praėjusį mėnesį už uždarų durų.

Darbas namų arešto sąlygomis

49 metų K. Serebrenikovas Rusijos konservatyviųjų sluoksnių nemalonę užsitraukė drąsiu baletu Maskvos Didžiajame teatre apie į Vakarus pabėgusį žymų šokėją Rudolfą Nurejevą, kuris buvo homoseksualus. Spektaklio metu matoma visiškai nuogo legendinio šokėjo fotografija, padaryta garsaus amerikiečių fotografo Richardo Avedono.

Kremliui artimas įtakingas kino režisierius, „Oskaro“ laureatas Nikita Michalkovas sakė, kad negalima buvo leisti K. Serebrenikovui svarbiausioje šalies teatro scenoje „iškabinti Nurejevo varpos“.

K. Serebrenikovo advokatai praėjusį mėnesį paprašė teisėjo liudytojais iškviesti 400 žmonių, dalyvavusių projekte „Platforma“, bet sakė, kad prašymas buvo atmestas.

Namų arešte laikomas režisierius nedalyvavo dviejų svarbių savo teatro pastatymų premjerose, bet tęsia darbą, nors jam ir draudžiama naudotis telefonu ar internetu.

K. Serebrenikovo filmas „Vasara“ (Leto), paremtas kultinės sovietų roko grupės „Kino“ ir jo lyderio Viktoro Cojaus istorija, šiemet, jam nedalyvaujant, buvo parodytas konkursinėje Kanų kino festivalio programoje. Juostos filmavimas ir montavimas buvo baigti be jo.

Tačiau jis sugebėjo pastatyti operą „Cosi Fan Tutte“, kurios premjera sekmadienį įvyko Ciuriche. Tai jis padarė įrašydamas vaizdo instrukcijas į atmintukus, kurie tada būdavo siunčiami į Šveicariją, ir gaudamas repeticijų įrašus.

Praėjusią savaitę K. Serebrenikovas buvo nominuotas trijose prestižinių rusų teatro apdovanojimų „Auksinė kaukė“ kategorijose. Į apdovanojimus pretenduoja abi jo praėjusių metų teatro premjeros.

Viena jų yra Aleksandro Puškino trumpų pjesių rinkinio „Mažosios tragedijos“ (Malenkije tragedii) moderni interpretacija Gogolio centre, o kitas pastatymas yra baletas „Nurejevas“ (Nurejev).