Brangioji Norvegijos poliarinių ekspedicijų relikvija, laivas „Maud“ („Moda“) buvo ištrauktas 2016-aisiais, praleidęs 85 metus Kanados Arkties vandenyse, kur jis nuskendo 1930-aisiais.

„Kelionė buvo ilga, tačiau praėjo sklandžiai“, – naujienų agentūrai AFP sakė laivo į Norvegiją gražinimo projekto vadovas Janas Wanggaardas.

Trims broliams norvegams verslininkams pasiūlius finansavimą, laivas bus eksponuojamas Askerio pietrytinėje dalyje, netoli Oslo, iš kur jis ir išplaukė 1917 metais.

Roaldas Amundsenas – svarbus istorinis veikėjas Norvegijoje“, – sakė J. Wanggaardas.

R. Amundsenas, pirmasis žmogus, pasiekęs Pietų ašigalį, norėjo „Maud“ tyrinėti Arkties vandenyną, leisdamas laivui užstrigti ledų sangrūdoje, ir apiplaukti Šiaurės ašigalį.

Roaldas Amundsenas su bendražygiais Pietų ašigalyje

„Mes norime papasakoti apie šią ekspediciją Norvegijos žmonėms“, – pridūrė J. Wanggaardas.

1906-aisiais R. Amundsenas tapo pirmuoju europiečiu, plaukusiu šiaurės vakarų jūrų keliu, kad rastų trumpesnį laivybos maršrutą iš Europos į Aziją, kurį tyrinėtojai bandė aptikti ilgus šimtmečius.

R. Amundsenas 1918 metais pradėjo dvejus metus trukusią kelionę su „Maud“ šiaurės vakarų jūrų keliu. Ir nors žygis atnešė gausių mokslinių rezultatų, to neužteko, kad keliautojas galėtų pradėti Šiaurės ašigalio ekspediciją.

Laivas, pavadintas Norvegijos karalienės Maud garbei, 1925-aisiais po R. Amundseno bankroto buvo parduotas bendrovei „Hudson's Bay Company“.

Savo dienas laivas prieš nuskendimą 1930-aisiais prie Kembridžo įlankos Nunavuto teritorijoje baigė kaip plūduriuojantis sandėlis ir pirmoji regiono radijo stotis.

1990-aisiais R. Amundseno laivą Norvegijos Askerio taryba nusipirko vos už vieną dolerį.

Kembridžo įlankos gyventojai kovojo dėl leidimo pasilikti laivą, tačiau Kanados kultūros vertybių eksporto peržiūros valdyba 2012-aisiais išdavė leidimą jį išgabenti į Norvegiją.