Užsitraukti iki gyvos galvos Kinijai vadovausiančio prezidento Xi Jinpingo pyktį – tikrai menki juokai, nes tie, kurie atsiduria juodajame jo sąraše, paprastai labai greitai apkaltinami korupcija.

Šia priemone šalies vadovas mėgsta pasinaudoti prireikus apmalšinti politinius oponentus ir tuos, kuriems nepavyksta pateisinti konkrečių lūkesčių. Šįsyk kaip tik taip ir nutiko asmeniui, vadovavusiam Kinijos gynybai ypač svarbiam projektui – naujo lėktuvnešio „Type 001A“ statybai, informuoja news.com.au.

Tas laivas turėjo simbolizuoti ambicingą Pekino siekį įsitvirtinti Pietų Kinijos jūroje ir užsitikrinti atitinkamą statusą tarp pasaulio valstybių. Iki 2020-ųjų jis turi būti visiškai parengtas eksploatuoti. Lėktuvnešį, esą, bus galima traktuoti kaip Pekino galios ir gerovės simbolį.

Panašu, kad šviesias viltis ėmė niaukti nerimo debesys – po pirmos kelionės jūra lėktuvnešį teko nedelsiant nukreipti į sausąjį doką, o tai nėra įprasta.

Skubaus remonto laivui veikiausiai prireikė dėl gana rimtų techninio pobūdžio problemų.

Minėtina, kad Kinijos valstybinė žiniasklaida per pastarąjį mėnesį apie šią nesėkmę neperdavė jokių žinių.

Tačiau, kaip ką tik paaiškėjo, lėktuvnešio „Type 001A“ statybos projekto vadovas jau sulaukė kalėjimo nuosprendžio ir atsidūrė už grotų.

Klaidos kaina

Kinijos Komunistų partijos Centrinė disciplinos tikrinimo komisija savaitgalį išplatintame glaustame pranešime nurodė, kad Sun Bo elgesys buvo ištirtas „kilus įtarimų dėl rimtų partijos disciplinos ir įstatymų pažeidimų“.

Kaip teigiama Honkonge leidžiamo laikraščio „South China Morning Post“ publikacijoje, šis įprastas paaiškinimas tiesiog atstoja eufemizmą žodžiui „korupcija“ pakeisti.

Lėktuvnešio statybos projektui vadovavęs asmuo yra 57-erių metų bendrovės „China Shipbuilding Industry Corporation“ (CSIC) generalinis direktorius. CSIC yra valstybės kontroliuojama įmonė, kuriai buvo patikėta lėktuvnešio statyba. Pagrindinė jos statykla įrengta Kinijos šiaurės rytuose esančiame Daliano mieste.

Kinijos laikraštyje nurodoma, kad Daliano laivų statyklos vadovu Sun Bo buvo skirtas dėl pasiekimų laivybos objektų projektavimo srityje. Į Komunistų partiją jis įstojo 2009-aisiais, jau vadovaudamas CSIC.

Nuo 2015 Sun Bo ėjo generalinio direktoriaus pareigas – antras pagal svarbą po direktorių tarybos pirmininko pareigų. Pastarąjį postą užima Hu Wenmingas.

Daugiausia atsakomybės Sun Bo teko prisiimti įgyvendinant lėktuvnešio „Type 001A“ statybos projektą, kursi trūks plyš turėjo būti sėkmingas.

Po penketą metų užsitęsusių statybų gegužės 13 d. lėktuvnešis pagaliau išplaukė į jūrą, tačiau jau po penkių dienų sugrįžo. Kaip skelbė valstybinė Kinijos žiniasklaida, laivas „grįžo įvykdęs visas iš anksto numatytas užduotis“.

Nuo pat 2012 metų, kai stojo prie valstybės vairo, prezidentas Xi Jinpingas ėmėsi plataus atgarsio susilaukusios kovos su korupcija kampanijos. Xi Jinpingo vadovavimo laikotarpiu kalėjimo bausmės buvo skirtos net keletui aukštas pareigas einančių asmenų, karinių pajėgų vadų ir vyriausybės darbuotojų. Anot gandų, daugelis iš jų pasisakė prieš prezidento užmačias centralizuoti valdžią ir paversti ją vien savo, kaip prezidento iki gyvos galvos, prerogatyva.

Pastaraisiais mėnesiais Kinijos prezidentas viešai ragino sutelkti jėgas ir modernizuoti šalies laivyną, kad jis taptų vienomis iš galingiausių pasaulyje jūrų pajėgų.

Didžiuliai lūkesčiai

Gegužės pradžioje Kinijos socialiniuose tinkluose buvo paviešintos nuotraukos, kuriose užfiksuota, kaip ką tik baigtas „Type 001A“ pirmą kartą leidžiamas į vandenį.

Visiškai netrukus vyriausybės kontroliuojama Pekino žiniasklaida pradėjo viešinti laivo nuotraukas ir skelbti informaciją apie sėkmingų pirmųjų testų rezultatus.

Tąsyk buvo siekta maksimaliu pajėgumu paleisti ir navigacijos, ir variklių sistemas.

Apie tai, kas įvyko vėliau, nebuvo nė užuominos.

Tiesa ta, kad lėktuvnešį teko tučtuojau sugrąžinti į tą patį sausąjį doką, kuriame jis buvo pastatytas. Doko vartai buvo tuojau pat uždaryti, vanduo išleistas, beveik visa laivo įgula grįžo į krantą, o statyklos darbininkai vėl kibo į darbą.

Kodėl buvo imtasi tokių veiksmų, neaišku.

Lėktuvnešių mechanizmai – ypač sudėtingi, todėl pradiniais eksploatavimo etapais neretai iškyla problemų.

Pavyzdžiui, Jungtinių Valstijų karinių jūrų pajėgų pažiba vadinamą „USS Ford“ taip pat teko nuodugniai remontuoti ir modifikuoti nuo tada, kai prieš metus jis buvo nuleistas į vandenį. Iki šiol pasitaiko katapultavimosi ir optinės tūpimo sistemos trikčių. Varikliai taip pat kartais nuvilia.

Naujasis Britų lėktuvnešis „HMS Queen Elizabeth“ taip pat turėjo grįžti į sausąjį doką, paaiškėjus, kad pro suvirinimo siūles, einančias aplink milžiniškus propelerius sukančius velenus, į vidų sunkiasi vanduo.

Nors „Type 001A“ ir neprilygsta nė vienam iš vienuolikos Jungtinių Valstijų branduoliniais reaktoriais varomų lėktuvnešių, jo ir dar vieno panašaus tipo laivo buvimas Pietų Kinijos jūroje galėtų pakeisti jėgų pusiausvyrą šiame regione.

„Type 001A“ pajėgus gabenti 18–24 reaktyvinių naikintuvų J-15 ir beveik 17 sraigtasparnių.

Vienas Kinijos eksploatuojamas lėktuvnešis „Liaoning“ buvo pastatytas prieš beveik 30 metų Sovietų Sąjungoje. Jis buvo įsigytas iš Ukrainos (nurodant, kad laivas bus paverstas plaukiančiu kazino), o 2012 metais transformuotas į pratyboms skirtą laivą.

Pekinas yra pareiškęs, kad dabar tam laivui sugrąžintos visos pirminės funkcijos ir jis jau visiškai parengtas orlaivių skrydžių ir kitoms operacijoms.

„Lėktuvnešių grupės pratybos buvo papildytos kovos operacijomis atviroje jūroje“, – šį mėnesį valstybinei žiniasklaidai nurodė šalies Gynybos ministerijos atstovas spaudai Ren Guoqiangas. Jis užsiminė ir apie sisteminių kovos priemonių suformavimą.

Remiantis Kinijos valstybinės žiniasklaidos perduotais karybos specialistų žodžiais, Kinija ketina pastatyti ne mažiau kaip šešis lėktuvnešius.