Antradienį parlamento posėdyje Peteris Foley ir Gregas Hoodas iš Australijos transporto saugumo biuro (ATSB) teigė, kad oro linijų bendrovės „Malaysian Airlines“ MH370 reiso lėktuvas, 2014 m. skridęs su 239 keleiviais iš Kvala Lumpūro į Pekiną, greičiausiai sudužo virš Indijos vandenyno, nes baigėsi degalai.

Malaizijos, Kinijos ir Australijos bendromis pajėgomis atlikta pradinė paieškos operacija buvo nutraukta pernai sausį, kadangi 710 000 kvadratinių kilometrų plote Indijos vandenyne nepavyko rasti jokių lėktuvo pėdsakų. Vėliau paiešką perėmė privati kompanija.

ATSB tyrėjai padarė išvadą, kad pilotas Zaharie Ahmadas Shahas greičiausiai buvo be sąmonės, kai lėktuvas sudužo. Vieną lėktuvo sparno užsparnį 2015 m. rado Tanzanijos pakrantėje, o tai rodo, kad dužimo metu lėktuvas buvo beveik arba visiškai nevaldomas.

Senato komiteto posėdyje vėl buvo iškeltas klausimas dėl MH370 likimo, kadangi neseniai pasigirdo spėlionių ir teorijų, kad lėktuvo pilotas tyčia sudaužė lėktuvą ir pražudė visus juo skridusius žmones.

Užsparnis buvo svarbus radinys, posėdyje pabrėžė P. Foley, nes tai rodo, kad lėktuvas nebuvo valdomas.

Buvęs oro katastrofų tyrėjas kanadietis Larry Vance‘as gegužę rodytoje TV laidoje „60 minučių“ sakė, kad pilotas Z. A. Shahas išjungė atsakiklį ir stipriai sumažino slėgį lėktuve, todėl prieš lėktuvui įkrentant į vandenyną keleiviai buvo praradę sąmonę.

Pilotas nusižudė?

L. Vance‘as dalyvavo laidoje kartu su keliais aviacijos ekspertais, tarp kurių buvo ir buvęs ATSB pareigūnas, atsakingas už avarijos tyrimą, buvęs „Boeing 777“ pilotas, instruktorius, okeonografas ir kiti.

„Jis nusižudė, – laidoje tvirtino L. Vance‘as ir priminė gandus apie žlungančią piloto santuoką. – Deja, jis nužudė ir visus, skridusius lėktuvu. Jis tyčia tai padarė.“ L. Vance‘as parašė knygą apie lėktuvo dingimą.

P. Foley teigė, kad ATSB konsultavosi su ekspertais dėl tyčinio lėktuvo nuleidimo į vandenį, ir pridūrė – tai nėra neįmanoma, bet vargiai tikėtina“. Jis nurodė Vance‘o teorijos spragas – pirma, pilotas dėl žemo slėgio irgi būtų praradęs sąmonę. Anot ankstesnių įrodymų, lėktuvas krito į vandenyną, sukdamasis spirale, t. y. leidosi nevaldomai.

„Nešališkai išnagrinėjome visus įrodymus, o tai, ką rašo spauda, veikiausiai tėra gausios spėlionės dėl vienos įrodymų detalės, – pabrėžė Foley ir pridūrė nenorintis vartoti nei vaiduokliško skrydžio, nei mirtino panėrimo epitetų.

CNN korespondentas aviacijos klausimais, knygos „MH370 reiso lėktuvo dingimas“ autorius Richardas Questas irgi nesutinka su piloto savižudybės teorija.

Jo teigimu, piloto savižudybė – retas reiškinys, be to, nėra įrodymų, kad MH370 pilotas nusižudė.

„Užtikrinu – nėra absoliučiai jokių naujų įrodymų, kurie paaiškintų, kas nutiko lėktuvui. Daug ekstrapoliacijos (mokslinio tyrimo metodas, vienas iš svarbiausių šiuolaikinių mokslinių techninių ir socialinių ekonominių būdų, išvados, gautos stebint vieną reiškinio dalį, išplečiant kitą jo dalį, įvykių eigos numatymas). Daroma daug išvadų, žmonės mano, kad vienas plius vienas lyg dviem. Bet ar įvyko nusikaltimas? Ar (gedimas) buvo mechaninis? Ar kažkas kita nutiko? Mes dar nežinome.“

2016 m. piloto sesuo Sakinab Shah kategoriškai nesutiko, kad brolis sudaužė lėktuvą. „Jį nuo pat pradžių norėjo paversti atpirkimo ožiu“, – sakė ji.

„Malaysia Airlines“ reiso MH370 lėktuvo paieškos, kurias vykdo viena JAV įmonė, bus nutrauktos kitą savaitę, trečiadienį pranešė Malaizijos transporto ministras, o laineriu skridusių žuvusiųjų šeimos nariai paragino vyriausybę peržiūrėti visas aplinkybes, susijusias su lainerio dingimu prieš ketverius metus.

Praėjus vieniems metams nuo oficialių paieškų nutraukimo, Malaizija sausį su Teksase įsikūrusia „Ocean Infinity“ sudarė operacijos atnaujinimo sutartį, pagal kurią bendrovei būtų atsilyginta tik radus lėktuvą.

Kol kas per atnaujintas paieškas nebuvo aptikta nieko, kas padėtų atskleisti vieną didžiausių aviacijos paslapčių.

Pasak transporto ministro Anthony Loke'o, su „Ocean Infinity“ pasirašyta sutartis dėl 90 dienų paieškos turėjo pasibaigti balandį, tačiau bendrovės prašymu ji buvo dukart pratęsta iki gegužės 29-osios.

„Daugiau pratęsimų nebus. Tai negali trukti iki begalybės. Palaukime iki gegužės 29-osios ir tada nuspręsime, ką daryti toliau“, – naujienų agentūrai AP sakė jis.

Laineris, kuriuo iš Kvala Lumpūro į Pekiną skrido 239 žmonės, dingo 2014-ųjų kovo 8-ąją.

Pagal sutartį, jei „Ocean Infinity“ per tris mėnesius rastų lėktuvą, Malaizijos vyriausybė sumokėtų bendrovei iki 70 mln. JAV dolerių (59,8 mln. eurų), priklausomai nuo paieškų teritorijos dydžio.

Anksčiau pareigūnai kalbėjo apie 85 proc. tikimybę, jog naujoje ekspertų nustatytoje 25 kv. km teritorijoje bus rasta nuolaužų.

Oficiali paieška vyko labai sudėtingai, kadangi po pirmų 38 skrydžio minučių lėktuvas neperdavė savo koordinačių. 2017-ųjų sausį paviešintoje Australijos transporto saugumo komisijos galutinėje ataskaitoje nurodoma, kad nesuveikė sistemos, turėjusios automatiškai perduoti orlaivio buvimo vietą.

Keleivių artimiesiems atstovaujanti organizacija „Voice 370“ trečiadienį paskelbtame pareiškime paragino naująją vyriausybę peržiūrėti visas lėktuvo dingimo aplinkybes, įskaitant „bet kokias galimas falsifikacijas“ ar techninės priežiūros duomenų panaikinimą, taip pat bet kokias aplaidumo apraiškas, galėjusias pakenkti lainerio sekimui, paieškoms bei gelbėjimo operacijai.

A. Loke'as pareiškė, kad naujoji vyriausybė, atėjusi į valdžią po gegužės 9-ąją vykusių rinkimų, vadovaujasi skaidrumo principu ir atskleis visuomenei detalių, kai tam ateis laikas.