Paskutiniame „ARA San Juan“ siųstame pranešime pateikta informacijos apie problemas su baterijomis ir gautas nurodymas grįžti namo.

Argentinos laivynas paneigė išreikštas viltis, kad neužbaigti palydoviniai skambučiai, aptikti savaitgalį, galimai siųsti iš dingusio povandeninio laivo, tačiau lapkričio 20 d. naktį pranešta apie vykdytą triukšmo analizę, siekiant nustatyti, ar tai buvo povandeninis laivas.

Laivyno atstovas Enrique Balbi pateikė informacijos apie du laivus, aptikusius šį garsą ir susisiekusius su JAV „P-8 Poseidon“ lėktuvu, kad garsas būtų užfiksuotas hidroakustiniais prietaisais.

Vėliau E. Balbi teigė, kad, remiantis ekspertų išvadomis, tikėtina, sklido ne iš dingusio povandeninio laivo, kaip buvo pranešama kai kuriuose žiniasklaidos pranešimuose, o iš biologinio šaltinio.

Pranešta apie du okeanografinius laivus, išsiųstus į vietą, iš kurios sklido garsas, o užfiksuotų triukšmų analizei prireiks trijų valandų.

Nors dingusio povandeninio laivo įgula turi maisto, deguonies ir degalų atsargų, kurių turėtų pakakti apie 90 dienų laikotarpiui būnant vandens paviršiuje, deguonies būnant po vandeniu jiems galėtų užtekti tik 7 dienoms, po kurių būtina pakilti į paviršių ar atsidurti šalia jo, kad būtų papildytos oro atsargos.

„Gerų žinių nėra, - liūdną tiesą vietos žiniasklaidos atstovams patvirtino dingusio povandeninio laivo įgulos nario Fernando Mendozos tėvas Juanas Carlosas Mendoza. – Tikimės, kad jie turi deguonies.“

Katastrofiška avarija

Kaip teigė buvęs JAV laivyno naras ir povandeninių laivų įgulos narys Williamas Craigas Reedas, dingęs povandeninis laivas galimai patyrė katastrofišką avariją. Vis tik jis buvo linkęs daryti prielaidą apie galimai įvykusį mažesnio masto nutikimą, dėl kurio povandeninis laivas kur nors pakibęs arba nusėdęs dugne.

Anot W. C. Reedo, kadangi „San Juan“ yra dyzeliu varomas, o ne atominis povandeninis laivas, galimybės išgyventi po vandeniu yra ribotos. Taigi kiekviena sekundė gali būti lemiama 44 povandeniniame laive esantiems įgulos nariams.

„Viskas priklauso nuo to, kada paskutinį kartą jie įkrovė savo baterijas, prieš kiek laiko gavo šviežio oro, kokia situacija povandeninio laivo viduje. Mes tiesiog nežinome“, – liūdną tiesą pripažino W. C. Reedas.

Kaip teigė tarptautinio saugumo specialistas Euanas Grahamas iš Lowy tarptautinės politikos instituto, vis tik tenka pripažinti, kad rasti laivą, kuris kurtas tam, kad jo nerastų, tikrai sudėtinga, juk tai kur kas rimtesnis dalykas už įprastinį laivo sudužimo atvejį.

„Bendrąja prasme jie kuriami taip, kad taptų tyliosiomis platformomis, – patikino jis. – Juos po vandeniu aptikti nelengva.“

Jei dingusio povandeninio laivo korpusas nepažeistas, jis gali atlaikyti iki 500-600 metrų gylio sąlygas. Jei „San Juan“ šiuo metu yra netoli nuo Argentinos krantų, tikėtina, kad gylis yra mažesnis.

Jei vis tik šis povandeninis laivas nuskendo Atlanto vandenyno gelmėse, tikėtina, kad pasiektas didesnis už leistiną gylį, kuriame korpusas neišvengiamai patiria pažeidimų dėl itin didelio spaudimo.

„Norint sugebėti tinkamai vykdyti paieškas, labiausiai šioje teritorijoje reikalingi laivai su daugiaspinduliniu sonaru“ – patikino Argentinos laivyno kapitonas Hectoras Alonso.

ARA San Juan pradėtas eksploatuoti 1983 m. Tada jis tapo naujausiu iš trijų Argentinos laivyno turėtų povandeninių laivų. Vokietijoje pastatytas povandeninis laivas Argentinoje atnaujintas 2008 m.

„Kiekviena minutė aukso vertės“

Garsai, pirmadienį užfiksuoti zondų Atlanto vandenyno pietinės dalies gelmėse, nėra susiję su prieš penkias dienas dingusiu Argentinos povandeniniu laivu, nurodė šios šalies karinės jūrų pajėgos.

Pagavus tuos signalus buvo padidėjusios viltys surasti laivą ir 44 jo įgulos narius, bet pastarasis pranešimas tapo nauju smūgiu dingusiųjų artimiesiems.

Laivyno atstovas Enrique Balbi sakė žurnalistams, kad triukšmas buvo išanalizuotas, o ekspertai nustatė, kad jo šaltinis veikiausiai yra „biologinis“.

Kariškis pabrėžė, kad tie garsai nebuvo daužymas įrankiais į povandeninio laivo korpusą, kaip anksčiau buvo paskelbusios kai kurios žiniasklaidos priemonės.

„Visi turėjome vilties, bet, deja, tai gaunama iš tikėjimų besikliaujančių šaltinių, kurie nėra patikimi, – aiškino E. Balbi. – Kai kurie šaltiniai sakė, kad tai buvo trankymas į korpusą Morzės abėcėlės signalais.“

Minėtus garsus du Argentinos karinių jūrų pajėgų laivai užfiksavo maždaug už 360 km nuo šalies krantų, apie 200 metrų gylyje. Į tą rajoną buvo pasiųstas JAV karinių jūrų pajėgų lėktuvas „P-8 Poseidon“, turėjęs padėti tiksliau nustatyti garsų šaltinį.

Povandeninis laivas „ARA San Juan“ dingo trečiadienį, plaukdamas iš pietinio Ušuajos uosto, esančio netoli piečiausio Pietų Amerikos taško, į savo bazę Mar del Platoje.

Jo paieškose dalyvauja keliolika įvairių šalių laivų ir orlaivių. Operaciją trikdo nepalankūs orai: audringame vandenyne bangų aukštis siekia šešis metrus.

Anksčiau pirmadienį argentiniečių laivynas pirmąkart patvirtino „San Juan“ gedimą. Kariškiai nurodė, kad šis dyzelinis-elektrinis povandeninis laivas trečiadienį prieš dingdamas pranešė apie akumuliatorių gedimą ir pasuko atgal į bazę.

Buvo vilčių, kad savaitgalį užfiksuoti trumpi palydovinio ryšio seansai rodo, jog įgula mėgina susisiekti su pasauliu. Ši žinia sukėlė įgulos narių artimųjų ir pareigūnų džiaugsmo pliūpsnį. Vis dėlto E. Balbi anksčiau pirmadienį nurodė, kad pareigūnai išanalizavo septynis žemo dažnio palydovų signalus ir nustatė, kad jų šaltinis – ne povandeninis laivas.

Nors Vokietijoje pastatytame „San Juan“ yra pakankamai maisto ir degalų atsargų 90 dienų plaukiojimui jūros paviršiuje, bet pasinėrusiame laive deguonies žmonėms pakaktų tik septynias dienas, pažymėjo E. Balbi.

Argentinietis popiežius Pranciškus Vatikane sakė „karštai besimeldžiantis“ už laivo įgulą.

JAV karinės jūrų pajėgos nurodė savo Povandeninio gelbėjimo štabui, įsikūrusiam San Diego mieste Kalifornijoje, suteikti pagalbą Argentinos povandeninio laivo paieškoms. Amerikiečiai turi per atstumą valdomų nardymo aparatų ir kitokios įrangos, skirtos gelbėti žmonėms iš nuskendusių povandeninių laivų.

Į Buenos Airių prašymą suteikti pagalbą taip pat atsiliepė Čilė, Urugvajus, Peru, Brazilija ir Didžioji Britanija. Pastaroji išsiuntė savo poliarinių tyrimų laivą „HMS Protector“.

Kai kurie dingusių įgulos narių artimieji pirmadienį per socialinius tinklus prašė padėti ieškoti laivo.

„Melskitės, kad mano vyras Fernando Santilli galėtų grįžti namo, – rašė Jesica Gopar. – Jis yra povandeniniame laive „San Juan“.

„San Juan“ yra vienas iš trijų Argentinos laivyno povandeninių laivų. 65 metrų ilgio laivas pastatytas Vokietijoje „Thyssen Nordseewerke“ statykloje 1983-aisiais. 2007–2014 metais jis buvo remontuojamas, ir jo eksploatavimas pratęstas 30 metų.

Jis turėjo pirmadienį atplaukti į laivyno bazę Mar del Platoje, esančioje maždaug už 400 km į pietryčius nuo Buenos Airių. Argentinos prezidentas Mauricio Macri toje bazėje susitiko su įgulos narių artimaisiais, neramiai laukiančiais kokių nors žinių apie laivo likimą.

„Galime sukurti tūkstantį filmų su laiminga arba liūdna pabaiga, bet tikrovė tokia, jog dienos praeina, ir nežinia tave žudo“, – naujienų agentūrai AP sakė povandeninio laivo karininko Fernando Arielio Mendozos brolis Carlosas.

„Kiekviena minutė reiškia (senkantį) deguonį, kuris yra aukso vertės“, – pridūrė jis.