Dabar jau yra praėję trys su puse metų nuo tada, kai per skrydį iš Kvala Lumpūro į Pekiną dingo reisu MH370 skridęs lėktuvas ir 239 jo keleiviai bei įgulos nariai.

Nepaisant didžiausių ir brangiausių povandeninių paieškų istorijoje, šio lėktuvo tragedijos vieta iki šiol lieka nežinoma.

Antradienį povandenines paieškas koordinavusi agentūra – Australijos transporto saugumo biuras (ATSB) – paskelbė savo galutinę ataskaitą dėl MH370 lėktuvo dingimo.

Ataskaitoje pateikiamos išsamios paieškų detalės, bet pristatoma mažai naujų įrodymų dėl galimos lėktuvo katastrofos vietos. Paieškos galėtų būti atnaujintos nebent tuomet, jei atsirastų naujų patikimų įrodymų.

„Tai lieka didžiulė tragedija, nors mes vylėmės, kad galėsime pateikti galutinius paaiškinimus sielvartaujantiems artimiesiems, - teigė ATSB vyriausiasis komisaras Gregas Hoodas. – Tačiau tikiuosi, kad juos bent šiek tiek paguos tas faktas, kad padarėme viską, ką galėjome, kad rastume atsakymus“.

Operacija, skirta MH370 lėktuvo paieškoms, buvo sustabdyta sausio mėnesį, po 1046 dienų. Tai sukėlė kai kurių aukų artimųjų pyktį.

„Povandeninės paieškos eliminavo daugumą tikėtinų tragedijos rajonų, kurie buvo žvalgomi rekonstravus lėktuvo skrydžio kelią, o plūduriuojančių nuolaužų tyrimai, atlikti per pastaruosius 12 mėnesių, su vis didesniu tikslumu padėjo identifikuoti labiausiai tikėtiną rajoną“, - rašoma ataskaitoje.

Atlikus povandenines paieškas, pakartotinė palydovinių vaizdų analizė tikėtiną lėktuvo tragedijos vietą susiaurino iki mažiau kaip 25 tūkst. kvadratinių kilometrų, pažymėjo ATSB.

Antroji Australijos agentūra, Tautų Sandraugos mokslinių ir pramoninių tyrimų organizacija, antradienį paskelbė atskirą paieškų ataskaitą. Ji patvirtino, kad ankstyvosios paieškos, kurios vyko vandens paviršiuje 2014 metų kovo – balandžio mėnesiais, iš karto po to, kai dingo MH370 lėktuvas, buvo efektyvios.

Lėktuvo „Boeing 777“ katastrofos vieta yra tapusi viena didžiausių aviacijos paslapčių, kurios nesugebėjo išnarplioti tarptautinės pastangos, įtraukusios laivus bei orlaivius iš tokių valstybių kaip Indija, Kinija, JAV ir Australija.

MH370 lėktuvas nukrypo nuo savo kurso ir dar skrido septynias valandas, bet per pirmąsias 38 skrydžio minutes nepasiuntė jokių automatinių radijo signalų. Paskutinė lėktuvo vieta buvo užfiksuota prie šiaurinio Sumatros salos smaigalio.

Per pirmąsias 52 paviršiuje vykusių paieškų dienas buvo aprėpta kelių milijonų kvadratinių kilometrų teritorija. Per tuo pačiu metu vykusias povandenines paieškas buvo ieškoma kokių nors lėktuvo povandeninio lokatoriaus signalų.

2015 ir 2016 metais Indijos vandenyno salų pakrantėse ir rytiniame Afrikos krante buvo rasta kai kurių lėktuvo nuolaužų.

Naujieji radiniai ir pakartotinė palydovų medžiagos analizė padėjo tyrėjams susiaurinti vietą, kurioje galėjo sudužti MH370 lėktuvas.

Dėl lėktuvo dingimo buvo iškeltos kelios versijos, susijusios su „priešiškai nusiteikusiais pilotais“ – 53 metų skrydžio kapitonu Zaharie Ahmadu Shahu ir antruoju pilotu, 27 metų Fariqu Abdul Hamidu.

Tarp kitų tragedijos versijų minima diversija, elektros sistemos gedimai, gaisras, pilotų kabinos išsihermetinimas ar asmeninės bei psichologinės keleivių problemos. Politinio lėktuvo užgrobimo versiją tyrėjai atmetė.