Lenkijos dienraštis „Gazeta Wyborcza“ atliko išsamų žurnalistinį tyrimą apie V. Janukovyčiaus lėktuvą, jo maršrutus ir jį aptarnaujančios Austrijos kompanijos ryšius su Ukrainos ir Rusijos oligarchais. Atskleidžiamos įspūdingos ir mįslingos detalės.

Lėktuvo už 113 mln. Lt viduje – prabanga ir vaizdas iš pilotų kabinos

V. Janukovyčius po pasaulį skraidė lėktuvu „Airbus 318“. Tokių orlaivių kasdien galima pamatyti viso pasaulio oro uostuose. Tačiau Austrijos kompanijos „Avcon Jet“ spalvomis pažymėtas „Airbus“ yra išskirtinis. Ne išore, o vidumi.

Kaip rašo „Gazeta Wyborcza“, šis orlaivis priklauso elitinei klasei, o į eilinį keleivinį lėktuvą jis panašus tik korpusu. Keleivių salonas perdarytas taip, kad vietoj „Airbus 318“ įprastų 130 keleivių talpintų tik 18.

Salone įrengtas miegamasis, valgomasis, vonios kambarys ir darbo kabinetas. Tarp kitų prabangos detalių galima paminėti palydovinio ryšio telefonus bei plokščiaekranius televizorius, kurie rodo vaizdą, matomą pro piloto kabinos langą.

Toks orlaivis, „Gazeta Wyborcza“ skaičiavimais, kainuoja daugiau kaip 45 mln. JAV dolerių (113 mln. Lt).

Blaškėsi tarp Krymo, Sočio ir Emyratų

Šis „Airbus“ su unikaliu numeriu OE – ICE buvo prikaustęs viso pasaulio aviacijos mėgėjų (ir ne tik jų) dėmesį. Pasibaigus kraujo praliejimui Kijeve, Rada ėmėsi keisti įstatymus, karpyti prezidento galias, o „Airbus“ pakilo iš Žulianų oro uosto. Kas įdomiausia – tai buvo vienintelis iš Kijevo pakilęs orlaivis, nenurodęs savo skrydžio tikslo.

Internautai užgulė tiesiogiai lėktuvų maršrutus rodančią svetainę „Flightradar“ ir ėmė sekti V. Janukovyčiaus lėktuvą. Iš pradžių OE – ICE pasuko Krymo link. Atrodė logiška. Bet virš Juodosios jūros jis staiga pakeitė kursą. Link Sočio, kur tuo metu laukė Vladimiras Putinas ir besibaigiančios jo olimpinės žaidynės. Irgi logiška? Galbūt. Tačiau ir ten „Airbus“ nepasuko.

OE – ICE kelionę sekę žmonės galėjo gyvai stebėti, kaip „Airbus“ skrenda pro Jerevaną ir Teheraną, kol galiausiai šeštadienio rytą nusileidžia Jungtiniuose Arabų Emyratuose (JAE). Būtent dėl tokių mįslingojo skrydžio duomenų iki šiol gaji versija, kad V. Janukovyčiaus lėktuvas į JAE nuskraidino nušalintojo prezidento artimuosius.

O paties V. Janukovyčiaus lėktuve nebuvo. Jis kitu orlaiviu iškeliavo į Charkovą.

Kai Kijeve liejosi kraujas, „Airbus“ kursavo po Europą

„Gazeta Wyborcza“ pateikia ir daugiau šio „Airbus“ skrydžių duomenų – ne tik apie naktį iš praėjusio penktadienio į šeštadienį.

Vasario 18 d., kai prasidėjo Maidano šturmas, nusinešęs apie tris dešimtis gyvybių, OE – ICE išvyko iš Kijevo. Ne į Charkovą ar Sočį – į Varšuvą.

„Gazeta Wyborcza“ pavyko susisiekti su Varšuvos oro uosto darbuotojais, mačiusiais prabangaus lėktuvo atvykimą. Anot jų, orlaivyje jokių aukšto rango personų nebuvo – tik įgula, kuri keletą valandų praleido viešbutyje, o kitą rytą išvyko atgal į Kijevą.

Lenkijos dienraštis daro prielaidą, kad galbūt tai buvo savotiška dūmų uždanga. Esą aktyvistų dėmesį turėjo prikaustyti šis tuščio „Airbus“ skrydis į Lenkiją, o tuo pačiu metu V. Janukovyčiaus bendražygiai galėjo ramiai ir nepastebėti išskristi iš Kijevo.

Skrydis į Varšuvą nebuvo vienintelė OE – ICE kelionė kruvinųjų Kijevo įvykių dienomis. „Gazeta Wyborcza“ skelbia, kad orlaivis aktyviai kursavo po Europą ir ketvirtadienį, vasario 20-ąją. Tai buvo kruviniausia diena Kijeve, kai nuo snaiperių kulkų ir kitų sužalojimų žuvo mažiausiai 80 žmonių abiejose barikadų pusėse.

O V. Janukovyčiaus pamėgtas „Airbus“ tądien skrido į Mariborą – antrą didžiausią Slovėnijos miestą. Iš Mariboro OE – ICE išskrido į Serbijos sostinę Belgradą. Iš ten – atgal į Kijevą. Kas šių skrydžių metu buvo lėktuvo salone, nenustatyta.

Mįslingieji austrai – oligarchų oro flotilės majorai

„Šie skrydžiai manęs nestebina. Kai tik pasaulyje prasideda kokia nors krizė, mano tautiečiai lekia iš to uždirbti“, - „Gazeta Wyborcza“ teigė Austrijos civilinės aviacijos ekspertas, prašęs neatskleisti savo tapatybės.

Ir iš tiesų – anot dienraščio, OE – ICE eksploatuojanti kompanija „Avcon Jet“ nestokoja ryšių su Ukrainos ir Rusijos oligarchais.

Pats V. Janukovyčiaus kelionėms naudotas „Airbus“ nėra „Avcon Jet“ nuosavybė – „Gazeta Wyborcza“, remdamasis Ukrainos žiniasklaidos duomenimis, nurodo, jo austrų kompanija orlaivį eksploatuoja ir aprūpina įgula. Tuo tarpu tikruoju lėktuvo savininku įvardijamas Jurijus Kosiukas – Ukrainos milijardierius, siejamas su Regionų partija.

Neįvardintas Austrijos aviacijos ekspertas „Gazeta Wyborcza“ teigė manantis, kad didžioji dalis „Avcon Jet“ eksploatuojamų orlaivių – Rusijos arba Ukrainos oligarchų nuosavybė.

Tiesa, lėktuvų savininkų kompanija neįvardija. O Austrijos įstatymai to ir nereikalauja. „Orlaivių savininkai lieka šešėlyje. O kai jiems prisireikia lėktuvo, nes, pavyzdžiui, pradeda degti žemė po kojomis, skrydžiui paruoštas „Airbus“ pristatomas į nurodytą oro uostą“, - teigė „Gazeta Wyborcza“ pašnekovas.

Tarp „Avcon Jet“ klientų įvardijami bent du Regionų partijos deputatai Radoje ir turtuoliai – Borisas Kolesnikovas bei Dmitrijus Firtašas. Abu jie esą skraido 15 mln. dolerių vertės „Embaer 135“. Austrijos žiniasklaida skelbė, kad savo prabangų lėktuvą „Avcon Jet“ patikėjo ir Olegas Deripaska – vienas turtingiausių Rusijos žmonių, neseniai buvęs pasaulio turtingiausiųjų sąrašo dešimtuke. Jo iš dalies valdoma Austrijos kompanija „Strabag“, beje, siekė imtis didžiulės vertės Vilniaus gatvių apšvietimo modernizavimo projekto. Tačiau, kaip rašė DELFI, O. Deripaskos verslas gavo netikėtą antausį – dėl techninių priežasčių „Strabag“ iš konkurso buvo eliminuota.

Kodėl Austrija?

Lenkijos dienraštis pastebi, kad Austrija – išskirtinė Europos Sąjungos (ES) šalis civilinės aviacijos požiūriu. Esą austrai pirmauja visoje ES pagal šalyje registruotų mažų keleivinių lėktuvų skaičių.

„Gazeta Wyborcza“ vardija aibę priežasčių, dėl kurių Rusijos ar Ukrainos veikėjams patogu samdytis Austrijos aviakompaniją. Tai, kad austrai mieliau nei daugelis kitų Europos Sąjungos šalių priima dviprasmiškos reputacijos lėktuvus ir jų keleivius – tik ledkalnio viršūnė.

Itin patogus Austrijos bruožas – lanksčios bankininkystės taisyklės. „Gazeta Wyborcza“ pastebi, kad austrai nepasiduoda Briuselio spaudimui ir toliau leidžia savo bankams slėpti duomenis apie, pavyzdžiui, buvusio Sovietų bloko veikėjų sąskaitas ir jose galimai nuo apmokestinimo slepiamus pinigus. „Politikai ir verslininkai iš buvusios Sovietų Sąjungos šiomis galimybėmis nepaliaujamai naudojasi“, - rašo dienraštis.

Nurodoma, kad sąskaitas Austrijos bankuose turi Ukrainos ekspremjero Mykolos Azarovo šeima, verslo gijos iš Austrijos veda ir iki Andrejaus Kliujevo – buvusio prezidento administracijos vadovo. Ir, beje, „Avcon Jet“ kliento. „Gazeta Wyborcza“ skelbia, jog A. Kliujevas su broliu Austrijoje plėtoja atsinaujinančios energetikos verslą. Buvęs prezidento administracijos šefas esą valdo šimtais milijonų dolerių vertinamą turtą.

Beje, Austrijos įstatymai numato kitokias bankinės informacijos pateikimo normas, jei bankų klientai deklaruoja einantys politines pareigas. Anot dienraščio, Kliujevai dievagojosi neturį nieko bendro su politika, o austrai jais tiesiog patikėjo.