Šiuo metu vyksta aktyvus tyrimas, kol kas nėra lėktuvo savirašių prietaisų duomenų, o oficialūs asmenys neskuba pateikti išvadų apie incidento priežastis. Tiesa, kai kurie specialistai galvoja, kad pilotai nekalti.

„Suchoj Superjet-100“ – pirmas visiškai kompiuterizuotas rusiškas lėktuvas, t. y. valdomas praktiškai automatiškai, o informacija su tam tikrais davikliais perdirbama ir perduodama kompiuteriu. Pilotas neturi šturvalo, tik valdymo lazdelę, su kuria reguliuoja variklį, rašo „Moskovskij komsomolec“ (MK).

Anksčiau avarijos modeliavimas parodė, kad pilotai padarė klaidą – gali būti, kad jie išjungė garsinę įspėjimo apie kliūtis signalizaciją, kad ji jiems netrukdytų bendrauti su svečiais ar kažką rodyti kabinoje per parodomąjį skrydį. Tiesa, MK šaltinis įsitikinęs, kad „Suchoj Superjet-100“ pilotai viską padarė teisingai – praskridęs kalną ir atsidūręs lygumoje lėktuvas paprašė sumažinti aukštį.

Prastas oras, lėktuve žmonės, greitai bus leidžiamasi, tad ekipažas paprašė sumažinti aukštį, kad laiku pamatytų nusileidimo juostą ir saugiai nutūptų. Visgi dėl kažkokių priežasčių lėktuvas apsisuko 150 laipsnių kampu ir rėžėsi į kalną. Specialistas spėja, jog taip galėjo atsitikti todėl, kad sutriko kompiuterių veikla.

Tiesa, jo spėjimu, vargu ar pavyks šią versiją įrodyti, lėktuvo savirašiuose prietaisuose nebus informacijos, kuri suteiktų galimybę objektyviai padaryti išvadą, kad kažkas atsitiko būtent kompiuteriui.

„Žinoma, bus įrašyta kažkokia komanda. Tarkime, lėktuvas pradėjo suktis į kairę. Tačiau turint omenyje, kad sukantis jis rėžėsi į uolą, nebus galima vienareikšmiškai nustatyti, kodėl taip atsitiko. Lengviau ir patogiau priskirti klaidą ekipažui“, – , sakė specialistas.

MK šaltinis tikina, kad be techninių problemų būta ir rimtų organizavimo ir valdymo pažeidimų, dėl kurių padaugėjo katastrofos aukų. Esmė, jog lėktuvas buvo bandomasis, todėl juo neturėjo skristi keleiviai. O tą dieną „Suchoj Superjet-100“ skrido ir potencialūs pirkėjai, ir žurnalistai.

Paaiškėjo dar vienas įdomus faktas – Indonezijoje turėjo skristi kitas „Suchoj Superjet“, rašo MK. Iš pradžių bandomajam skrydžiui parinko lėktuvą, kurio numeris buvo 95005, būtent šį lėktuvą demonstravo Kazachstane ir Pakistane. Pakistane jam kažkas nutiko, todėl jį grąžino, o vietoje jo į Indoneziją išsiuntė lėktuvą, kurio numeris 95004, kurio šiaip neruošė bandomiesiems skrydžiams. Pagrindiniu bandymų inžinieriumi skyrė lėktuvo 95005 specialistą, nes 95004 inžinierius atostogavo.

„Tai, kas atsitiko, rodo, kokia netvarka egzistuoja ne tik pagrindinėje šalies įmonėje, bet ir apskritai aviacijos pramonėje. Pramonės vadovavimo sistema pagrįsta prieštvaniniais metodais, kurioje pagrindinė valdymo paradigma – popierizmas. Jeigu artimiausiu metu iš esmės nepakeisime padėties, tai reikš, kad aviacijos srityje visiems laikams atsilikome nuo Vakarų“, – sakė specialistas.