Pirmą kartą Lenkija prisipažino dalyvavusi slaptoje CŽV programoje, susijusioje su svarbių, terorizmu įtariamų žmonių pervežimu iš Irako ir Afganistano.

Po metus trukusių išsisukinėjimų, Varšuvos oro kontrolės tarnyba patvirtino, kad 2003 m. mažiausiai 6 CŽV lėktuvai nusileido šiaurinėje Lenkijos dalyje esančioje nenaudojamoje karinėje oro bazėje.

„Laikas valdžios atstovams pateikti pilną ataskaitą dėl Lenkijos vaidmens kalinių pervežime“, - teigė Varšuvoje įsikūrusio Helsinkio žmogaus teisių fondo atstovas Adamas Bodnaras.

„Šie skrydžių įrašai patvirtina nerimą keliančius oficialių Europos tyrimų ir pasaulio žmogaus teisių gynimo grupių išvadas, rodant bendrininkavimą su CŽV darant pažeidimus visoje Europoje”, - teigė A. Bodnaras.

Daugelį metų Europos ir žmogaus teisių gynimo grupių tyrėjai manė, kad Lenkija vaidino pagrindinį vaidmenį slaptoje įtariamųjų pervežimo programoje, kuri sukėlė žmogaus teisių skandalą JAV prezidento George Busho administracijos valdymo metu.

2007 m. išsamaus Europos Tarybos tyrimo metu buvo nustatyta, kad „ypatingai slapti, didelės vertės sulaikytieji” buvo laikomi šiaurinėje Lenkijos dalyje, netoli Szymany oro uosto esančiame kalėjime, kurį CŽV nuomojosi iš lenkų.

Tyrėjams Lenkijos pareigūnai teigė, kad jie neturi informacijos apie skrydžius, kuri leistų nustatyti žmonių grobimo maršrutus.

Vis dėlto, vykdant Helsinkio fondo ir Niujorke įsikūrusios Atviros visuomenės teisingumo iniciatyvos informacijos laisvės kampaniją, Lenkijos oro navigacijos paslaugų agentūra pateikė informaciją apie skrydžius, kurie rodo, kad 2003 m. vasario mėn. iki rugsėjo mėn. mažiausiai 2 iš CŽV operacijose naudojamų lėktuvų nuo atliko 6 skrydžius iš Kabulo ir Maroke esančio Rabato į Szymany.

„Mes žinome, kad CŽV sulaikytieji buvo laikomi tose dvejose vietose nurodytu laikotarpiu”, - teigė kampanijos dalyviai.

Du lėktuvai – „Boeing 737” ir „Gulfstream V” - buvo registruoti JAV ir žinoma, kad anksčiau jie buvo naudojami CŽV operacijose.

„Anksčiau Lenkija neigė savo dalyvavimą pervežimuose. Ankstesniems tyrimams ji nesugebėjo pateikti jokių įrašų apie skrydžius”, - tvirtina kampanijos dalyviai.

Skrydžių duomenų analizė taip pat parodė bandymus prisijungti prie CŽV ir Lenkijos pareigūnų bandymų nuslėpti tiesą, aviacijos pareigūnams buvo teigiama, kad kelių iš tų skrydžių kelionės tikslas buvo ne Szymany, o Varšuva.

„CŽV pateikė fiktyvius ir neteisingus skrydžius planus, arba iš viso nepateikė jokių skrydžių planų dėl įeinančių ir išeinančių N379P skrydžių”, - pridūrė kampanijos dalyviai.

„[Lenkijos aviacijos vadovybė] bendradarbiavo su CŽV, priimdami užduotį, nesilaikant tarptautinių skrydžių planavimo taisyklių reikalavimų, nukreipti tuos slaptus skrydžius į ir iš Szymany oro uostą. Labiausiai neįtikėtina yra tai, kad Lenkijos valdžia, kuri daugiau kaip keturis metus tvirtino, kad tokie įrašai neegzistuoja ir kad, jei jie egzistuotų, jie yra neatsekami, dabar pateikė akivaizdžiai išsamų tokių lėktuvų nusileidimų sąrašą, surūšiuotą ir tvarkingai bei nuosekliai parengtą”.