Didžiausiam visų susirinkusių apmaudui atsitiko tai, ko numatyti galima nebuvo – antrą parodos dieną, sekmadienį, vos po pietų, stebint apie šimtui tūkstančių žiūrovų, žemėn nukrito dviejų pilotų valdomas Baltarusijos Su-27UB (dvivietis, mokomasis-kovinis Su-27 „Flanker“ variantas).

Tai jau antra nelaimė, susijusi su sunkiaisiais rusų naikintuvais Su-27. Vos prieš porą savaičių šalia Maskvos vykusio aviasalono „MAKS 2009“ treniruočių metu įvyko plačiai nuskambėjusi nelaimė, kurios metu žuvo du žmonės. Vienas jų – akrobatinės grupės „Rusijos riteriai“ vadovas pulkininkas Igoris Tkačenko. Tąkart įtikinamiausia versija pasirodė žmogiškasis faktorius, t.y. nelaimę lėmė I.Tkačenko pilotavimo klaida.

Šį kartą Radome žuvo du karinių oro pajėgų pilotai, kurių pasiruošimą repeticijų metu gyrė aplinkiniai: pulkininkas Aleksandras Marfickis ir pulkininkas Aleksandras Žuravlevičius. Teigiama, jog vienas jų - Baltarusijos karinių oro pajėgų vado pavaduotojas. Nukritus lėktuvui minios akyse sužibo klausimas: negali būti? Deja, jau antrus metus iš eilės Radomo aviacijos šventėje įvyksta skaudžios netektys. Prieš dvejus metus, vykstant dešimtajam „air show“, manevro metu ore susidūrė du lėktuvėliai Zlin Z-526. Žuvo abu orlaiviais skridę lakūnai, paskelbtas trijų dienų gedulas.

Baltarusijos gynybos ministerija sudarė komisiją sekmadienį įvykusios katastrofos tyrimui. Įtikinamiausia nelaimės priežastimi šiuo metu įvardijama susidūrimas su paukščiu. Akivaizdu tik tai, jog lėktuvas staiga pradėjo „prarado aukštį“ ir, paskutiniu momentu pasišalino iš Radomo oro uosto ribų.

Iškart po nelaimės buvo nutraukti visi kiti vėliau turėję vykti skrydžiai, tad žiūrovams liko nebent apžiūrėti ant žemės parodai išstatytus orlaivius. Keliolikos šalių aviatoriai savo programų susirinkusiems taip ir neparodė. Renginio tinklalapis iš spalvoto virto juodai baltu. Nukritęs Baltarusijos orlaivis tapo netinkamas net remontui, todėl nurašytas.

Pirmąją dieną nuplovė lietus

Šeštadienį vos prasidėjus aviacijos šventei iš pat ryto visi apsilankę pateko į nemažą įvairiausios technikos ekspoziciją. Mugės svečiams savo techniką demonstravo Radomo gaisrininkai, nemažą stendą atvėrė Lenkijos karinės oro pajėgos, norintys galėjo susipažinti su pažangia kompanijų „Sigma“, „Sony“ ir „Nikon“ fotografine aparatūra, įvairiausių NATO šalių (Belgijos, Čekijos, Suomijos, Vengrijos) skraidančiais aparatais. Iš pat ryto danguje ratus suko ir Lenkijos aviacijos klubo lakūnai. Ore buvo galima pamatyti įvairiausiomis formacijomis skrendančius lėktuvus: aerobatų komandą „Baltai raudonos kibirkštys“, praskrendančius transportinius lėktuvus. Netrukus šventę atidarė Lenkijos gynybos ministras Bogdanas Klichas.

Viena iš parodos „vinių“ būtų galima pavadinti milžinišką Baltarusijos oro pajėgų keturių variklių orlaivį Il-76MD (modernizuotas ir ilgiems skrydžiams pritaikytas Il-76 „Candid“ variantas). Milžiniškas transportinis lėktuvas smalsuolius kvietė apsilankyti viduje, kur pasipuošę aviatoriškais kombinezonais su tautine simbolika, juos pasitiko kaimyninės šalies kariškiai. Lėktuvo mastas ir vidaus įranga privertė aiktelti ne vieną mėgėją. Il-76, valdomas 5-7 žmonių komandos, sveria 92 tonas ir pats gali sėkmingai transportuoti 50 tonų svorio krovinius daugiau kaip 4 tūkst. kilometrų atstumu. Palyginimui, populiariausi pasaulyje keleiviniai „Boeing 737“ lėktuvai patys sveria apie 40 tonų, o pakelti gali ne daugiau kaip 14 tonų krovinį (t.y. apie pusantro šimto keleivių).

Deja, apie šeštadienio pietus prasidėjęs lietus sustabdė skrydžių pasirodymus daugiau nei trims valandoms. Dėl oro sąlygų tūkstančiai žmonių ėmė ieškotis pastogės, svarbūs asmenys išvažiavo, dauguma stendų užsidarė, o šimtai žmonių patraukė namo – maža malonumo vaikščioti po pažliugusius laukus. Organizatoriai pažadėjo, jog bilietai galios ir kitą mugės dieną. Vis dėlto, šeštadienį dėl meteorologinių aplinkybių, susirinkusiems liko neparodyta daugybė demonstracinių skrydžių. Organizatorių teigimų, šitaip elgtasi saugumo sumetimais. Tuomet dar niekas net neįtarė, jog kitą dieną šventė bus irgi nutraukta net neįpusėjus programai.

Statinė ekspozicija

Kadangi Radomo aviacijos šventė organizuojama kaip renginys visai šeimai, čia jau nuo pat ryto kilo palapinės ir buvo tiesiami ant žemės pledai, išlankstomos kėdės ir išpakuojamos kuprinės. Vyrų ir moterų rankose tviskėjo dideli žiūronai, o aplink žaisdami plastmasiniais lėktuvėliais krykštavo vaikai. Daugelis šventės svečių čia atriedėjo iš miesto kursavusiu specialiuoju traukiniu. Dar neįėjus į mugės teritoriją, ateinančius pasitiko virš galvų skraidantis policijos sraigtasparnis, senųjų naikintuvų (MiG-21, MiG-23, Su-22) ir mokomųjų lėktuvų (I-22, TS-1) ekspozicija. Šventės viduje save potencialiems turistams ir investuotojams pristatė Radomo miesto savivaldybė.

Kiek toliau buvo pastatyti JAV sukurti koviniai, puolamieji sraigtasparniai UH-60A „Black Hawk“ ir AH-64 „Apache“, kuriuos karybos mėgėjai pagrįstai vadina skraidančiais tankais. Juos tiesiog apgulė smalsuoliai, mat nusifotografuoti šalia tūkstančiai žmonių laikė garbės reikalu. Labai agresyviai atrodantys aparatai traukė ir dailiosios lyties atstoves.

Netoliese buvo galima išvysti ir kaip atrodo atvertas Antonov An-26 „Curl“ variklis arba pasisvečiuoti Belgijos karinių oro pajėgų transportiniame Lockheed C-130H „Hercules“ lėktuve, tolumoje bolavo besisukantis Lenkijos karinių oro pajėgų radaras, o pievoje šalia kilimo-leidimosi tako rikiavosi Lenkijos aviacijos klubo, PZL gamybos lėktuvėliai. Kartais užgrodavo ir Lenkijos karinių oro pajėgų orkestras, o orą raižė ultralengvieji lėktuvėliai.

Įdomesnės Radomo aviacijos šventės akimirkos – fotoalbume.