Prekybos tinklo „Lean" ekspertas Gytis Marcinkus sako, kad Lietuvoje dar mažai žinoma metodika praverčia ir buityje – išmokę taupyti darbe, darbuotojai apdairiau su pinigais elgiasi ir namuose.

„Pradėję taikyti „Lean", turėjome du tikslus: auginti prekybos centrų darbuotojų kompetencijas ir įtraukti juos į kasdienius veiklos gerinimo procesus. Rezultatų sąraše: aiškesnė komunikacija, aktyvesnis darbuotojų įsitraukimas, bendradarbiavimas sprendžiant problemas, pagerintos prekybos centrų darbo vietos. Priešakyje laukia dar daug, tačiau pirmuosius teigiamus rezultatus ima pastebėti ir „Rimi" pirkėjai", – apie metodiką pasakoja G. Marcinkus.

Pirmiausia – pagarba kito darbui

„Lean" metodai bendrovėje, pasak G. Marcinkaus, paremti trimis principais. Pirmasis – „Nebijok klysti". Darbuotojai kviečiami suprasti, kad nepabandę dirbti skirtingais būdais, nesužinos, kuris geriausias. Ši, „Rimi" itin paplitusi praktika, skatina atvirumą ir įvairovę, suteikia galimybę situaciją pamatyti kitaip.

Antrasis principas – problemos priežasties paieškos. Kai tai pavyksta, darbuotojai sutelkia dėmesį į galimus sprendimus ir juos išbando. Trečiąjį principą G. Marcinkus vadina „Eik ir pamatyk". Jis skirtas teoriją patikrinti praktiškai.

„Visus šiuos principus lydi pagarba kito darbui ir indėliui. Žingsnis po žingsnio ugdomės sąmoningumą ir supratimą, kaip esame priklausomi nuo vienas kito", – sako G. Marcinkus.

Svarbiausia grandis – žmogus

Vienos iš pagrindinių „Lean" metodikos naudų, be kasdienio resursų taupymo, pasak G. Marcinkaus, yra draugiška darbo aplinka, kintantis darbuotojų požiūris ir pagalba naujokams. Diegiant metodiką, svarbiausia grandimi čia laikomas žmogus.

„Prekybos centruose pozityvus požiūris ir pakitusios darbo taisyklės matomi kone kasdien. „Išsikuopėme" aplinką, ją standartizavome. Tai padeda darbuotojams dirbti daug paprasčiau, palengvina pradžią naujokams. Jie greičiau atlieka užduotis, daro mažiau klaidų. Tai pastebi ir ilgiau dirbantys kolegos", – pasakoja „Rimi" taikomos metodikos ekspertas.

Nors nemažai efektyvumo metodų buvo diegta ir anksčiau, „Lean", pasak G. Marcinkaus, ženkliai praturtino jau susiformavusią vidinę bendrovės kultūrą, „aprengė" ją patogesniais marškinėliais. Darbuotojai mokosi numatyti galimas problemas, o jau atsiradusias išspręsti efektyviai ir visam laikui.

„Per ilgus veiklos metus prekybos centruose subūrėme komandas, kurios geba priimti svarbius sprendimus, analizuoti veiklos duomenis ir rodiklius. Itin džiaugiamės aukštu jų atsakomybės ir pagarbos lygiu. Kasdieninėje veikloje atsirado daugiau struktūros, sąmoningumo ir greičio", – sako G. Marcinkus.

Subūrė „Lean" lyderių bendruomenę

Per ketverius metus „Rimi" sukūrė platų „Lean" tinklą, kuris vadinamas lyderių bendruomene. Lyderiams tenka atsakingas vaidmuo: metodologijos tikslus ir pokyčius pristatyti prekybos centrų darbuotojams, juos drauge įgyvendinti. Taip vidiniai lyderiai ne tik stiprina bendruomenę, bet ir auga patys: gilina žinias, geriau supranta verslo subtilybes. Naudą turi ir pirkėjas – „Lean" padeda užtikrinti geriausią įmanomą apsipirkimo patirtį.

„Ši metodika diegiama prekybos centrų padaliniuose. Kuriama ir plėtojama bendruomenė su skirtingomis perspektyvomis, tačiau bendru tikslu – veikti kartu. Kiekvieno darbuotojo indėlis ir vaidmuo čia yra skirtingas, bet reikšmingas. Pavyzdžiui, „Rimi" prekybos centrų regionų vadovai padeda savo komandoms gilintis į metodiką, atlikti užduotis, stiprina darbuotojų komunikaciją bei tarpusavio bendradarbiavimą. Prekybos centro direktorius padeda „Lean" lyderiams nusistatyti tikslus bei iššūkius padedančias spręsti užduotis, koordinuoja jų įgyvendinimą. Tuo tarpu lyderiai užtikrina, kad rezultatas bus efektyvus ir įgyvendintas laiku", – pasakoja G. Marcinkus.

Metodiką vadina įtraukiančiu žaidimu

Kauno „Rimi" direktorė Snieguolė Usavičienė pasakoja, kad paprastesni ir patogesni „Lean" sprendimai taip įtraukė, jog jau neįsivaizduoja kitokios darbo kasdienybės.

„Tai – lyg žaidimas, kurį kuo ilgiau žaidi, tuo daugiau laimi. Šiandien į visų procesų patobulinimą, problemų sprendimą ir idėjų įgyvendinimą žvelgiame per „Lean" prizmę. Tai leidžia mums priimti daug efektyvesnius, geresnius ir visiems priimtinus sprendimus. Daug lemia ir darbuotojų įsitraukimas: mus išties supa smalsūs ir aktyvūs žmonės", – džiaugiasi 19-tus metus „Rimi" skaičiuojanti S. Usavičienė.

Ji pastebi, kad naujokams kartais kyla klausimų, kam viso to reikia. Bet ilgainiui mąstymas pasikeičia. Pradėję dirbti lengviau, paprasčiau ir patogiau, jie suvokia naudas, pradeda tikėti „Lean" metodologija ir patys įsitraukia į procesą.

„Šios metodologijos nauda neišmatuojama – tai efektyvumas, saugios ir patogios darbo vietos, greitas problemų sprendimas ir nereikalingų nuostolių šalinimas. Svarbiausia – galimybė skleistis talentams", – naudas vardija S. Usavičienė.

Reikėjo persiorientuoti

Kauno „Lean" metodikos lyderė Simona Girnevičienė prisimena, kad pradžia nebuvo lengva. Teko išmokti naujų dalykų, teorines žinias panaudoti praktiškai ir visa tai dar perteikti kitiems darbuotojams. Jai, kaip ir daugeliui, kilo nemažai klausimų ir abejonių dėl metodikos naudos.

„Ko gero, kiekvieno naujo etapo pradžioje visi svarstome, ar tai būtina, kam to reikia. Pirmuosius teigiamus „Lean" rezultatus pamačiau gana greitai. Dabar ši metodika tapo kasdieniniu įrankiu. Tai tam tikra struktūra, kaip ir kada turime atlikti įvairius darbus. Neabejotinai dirbame efektyviau. Nežinomybės jausmo nelieka ir naujai prie komandos prisijungiantiems darbuotojams", – pasakoja S. Girnevičienė.

Kauno „Rimi" pamainos vadovė Gintarė Vaivadaitė pritaria, kad „Lean" gelbėja įvairiose situacijose, ypatingai padeda turintiems mažai žinių apie darbo prekybos centre specifiką. Ji sako patikrinusi tai praktiškai: pati padirbėjo kitame prekybos centre. Tai leido dar aiškiau suprasti, kaip veikia metodika: ar darbuotojui pakanka informacijos, ar patogi jo darbo vieta, ar jis aprūpinamas reikalingomis instrukcijomis.

„Metodika leidžia greitai ir be didelių resursų apmokyti ir paruošti naują darbuotoją. Darbai vyksta efektyviau, atsirado aiški tvarka", – sako G. Vaivadaitė ir džiaugiasi, kad į darbą keliauja kaip į šventę.

Padeda taupyti ir buityje

Išmokę „Lean" metodų darbe, darbuotojai juos sėkmingai panaudoja ir buityje.

„Tam tikri metodai tarsi „įauga į kraują". Pastebiu, kad ir asmeniniame gyvenime ieškau paprastesnių, patogesnių sprendimų. Jie neabejotinai taupo laiką, kuris man gyvenime yra labai brangus. Pritaikius „Lean" struktūrą buityje, taupomas ir šeimos biudžetas. Visada aišku, kokias atsargas turime namuose, todėl nereikia papildomai išlaidauti nereikalingiems pirkiniams", – pastebi S. Usavičienė.

Asmeninius resursus „Lean" metodika padeda taupyti ir S. Girnevičienei. Ji sako, kad namuose atsirado aiškesnė struktūra, kur kiekvienas daiktas atrado savo vietą. Tad nebekaupiami nereikalingi daiktai, taip pat nebeliko instinkto neapgalvotai išlaidauti.

Šaltinis
Temos
Projektas „Vertinantiems įvairovę“
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją