Pirmauja olandai

„Tiek mūsų Marketplace‘o patirtis, tiek įvairių organizacijų tyrimai ir duomenys rodo, kad e. prekybos sektorius Lietuvoje ir Baltijos šalyse yra tiesiog užprogramuotas tolesniam augimui. Erdvės plėtrai – daugiau nei pakankamai“, – konstatuoja Raimondas Žilėnas, „Pigu.lt“ Marketplace‘o vadovas.

Išsamioje e. prekybos ataskaitoje, kurią kiekvienais metais paruošia Europos prekybos sektoriui atstovaujanti organizacija „EuroCommerce“, ryškiausiai žiba Olandija. Būtent ši šalis 2021 metais pirmavo pagal internete apsiperkančiųjų skaičių, kuris sudarė net 94 procentų.

Šalia Olandijos rikiavosi Skandinavijos valstybės: Norvegija ir Danija su 92 procentais bei Švedija su 89 proc. apsiperkančiųjų internete. „EuroCommerce“ ataskaitos duomenimis, aktyviausių e. komercijos dalyvių penketukui priklausė ir Airija su 88 proc. interneto vartotojų, reguliariai perkančių e. būdu.

Yra pirkę 9 iš 10

Šiaurės Europos šalys, prie kurių šioje ataskaitoje priskirta ir Lietuva, pirmauja su 86 procentų apsiperkančiųjų internete vidurkiu. Vakarų Europoje 2021 m. internetu vidutiniškai pirko 84 procentai, centrinėje Europoje – 75 procentai, Pietų Europoje – 65 procentai, Rytų Europoje – 46 procentai interneto vartotojų.

„EuroCommerce“ ataskaitos duomenimis, tarp Baltijos šalių pirmavo Estija su nuolat 77 proc. apsiperkančiųjų internete. Lietuva rikiavosi viduryje su 69 procentais, Latvijoje e. prekyboje aktyviai dalyvavo 67 proc. internautų.

Bent kartą internete yra pirkę dar daugiau gyventojų. 2022 metais atliktas „Kantar“ Interneto vartotojų tyrimas parodė, kad e. prekybos skverbtis Lietuvoje pasiekė 94 procentus – net 9 iš 10 interneto vartotojų jau yra ką nors pirkę internetu.

Racionalus pirkimas

R. Žilėnas pastebi, kad vis daugiau pirkėjų supranta: prekių ieškant internete, paprasta priimti racionalų sprendimą.

„Internete galima ramiai palyginti prekių kainas ir specifikacijas – išsirinkti geriausią variantą iš milžiniško asortimento. Tuo tarpu fizinėje parduotuvėje renkamės iš būtent tos parduotuvės asortimento, savo laiką gaištame stovėdami transporto spūstyse pakeliui į prekybos tašką ir skubame, o tai atveria kelią ne racionaliam, o emociniam sprendimui“, – sako R. Žilėnas.

Pirkėjų įpročiai transformavosi COVID-19 pandemijos laikotarpiu, kuomet galiojo apribojimai fizinei prekybai. „Pirkėjai įsitikino, kad pirkti internetu yra saugu ir patogu, kainos – konkurencingos, o prekių asortimentas – milžiniškas. Nenuostabu, kad Pigu.lt Marketplace‘as toliau sparčiai auga net ir pasibaigus pandemijai“, – sako R. Žilėnas.

Anot jo, augant e. rinkai, kartu su ja augs ir Marketplace‘as, jo asortimentas – pirkėjams didės pasirinkimo galimybės. „Didesnis prekybininkų skaičius internete reiškia ir didesnę konkurenciją, kuri lems geresnį kainos pasiūlymą pirkėjui“, – įsitikinęs R. Žilėnas.

Paprasta pradėti prekybą

Vadovo vertinimu, tai, kad Lietuvoje e. prekybos rinka dar nepasiekė savo lubų – pozityvi žinia tiek pirkėjams, tiek ir pardavėjams. „Augant e. komercijos rinkai, laimės ir šio sektoriaus senbuviai, ir naujokai, jau žengiantys ar dar tik planuojantys žengti savo pirmuosius žingsnius“, – įsitikinęs R. Žilėnas.

Anot jo, vis labiau įsitvirtina daugiakanalė mažmeninė prekyba. Vis daugiau prekybininkų, pardavimus generuoja skirtinguose prekybos kanaluose – fizinėse parduotuvėse, socialiniuose tinkluose, nuosavose internetinėse parduotuvės, „Pigu.lt“ ar kituose Marketplace’suose.

Šiuo metu tie pardavėjai, kurie pasinaudojo „Pigu.lt“ Marketplace’o pasiūlymu prekiauti ne tik Lietuvos, bet ir kitų Baltijos šalių rinkose, pasiekia daugiau nei 6 mln. potencialių pirkėjų.

R. Žilėno teigimu, žvelgiant iš verslo perspektyvos, Marketplace‘as patrauklus, nes gana paprasta jame pradėti prekybą, pardavėjams suteikiama visa mokėjimų, logistikos infrastruktūra, reklamos bei finansavimo sprendimai, bet svarbiausia – nuolatinis potencialių pirkėjų srautas – tai didžiausia vertybė, na ir, žinoma, galimybė išplėsti pardavimus užsienio šalyse.

Laiko klausimas

Valstybės duomenų agentūros duomenimis, Lietuvos įmonių, pardavusių prekes ar paslaugas kompiuteriniais tinklais, dalis 2021 metais tesudarė 37,6 procento.

„Akivaizdu, kad e. prekybos dar neatrado reikšminga dalis Lietuvos įmonių. Tik laiko klausimas, kada jos savo veiklą pabandys išplėsti internete – surasti daugiau prekių ir paslaugų vartotojų“, – sako „Pigu.lt“ Marketplace‘o vadovas.