Jei kandidatai aktyviai ir noriai naudojasi darbo per pažintis būdu, ar šį darbuotojų paieškos per rekomendacijas kanalą pilnai išnaudoja įmonės?

Atlyginimų tyrimo www.manoalga.lt duomenimis, 2022 metais rekomendacijų programos, kai darbuotojas rekomenduoja įmonei naują darbuotoją ir už tai gauna finansinį priedą, prieinamos 9% darbuotojų. Pernai tokiu priedu naudojosi 7% darbuotojų, o prieš penkerius metus finansinio skatinimo už rekomendacijas sulaukė 4,5% darbuotojų.

Nors ir ne itin sparčiai, bet rekomendacijų programos populiarėja, nes tam yra svarių priežasčių:

  • Į darbuotojų paiešką įtraukiamas kolektyvas gerokai išplečia darbuotojų paieškos tinklą
  • Įmonę drąsiau rekomenduoja tie, kurie yra patys patenkinti darbu įmonėje. Potencialiam darbuotojui jie akcentuoja tuos dalykus, kurie jiems patiems yra svarbūs, tai, ką jie vertina įmonėje, tai, kaip juos vertina įmonė. Esamas darbuotojas kalba ne reklamine kalba, todėl tai skamba daug tikriau ir patikimiau.
  • Ieškančiųjų darbo manymu, vienas iš patikimiausių darbo paieškos būdų yra „per pažintis“ arba, kitaip pasakius, „per rekomendacijas“. Kandidatai labiau linkę pasitikėti pažįstamų, draugų, artimųjų rekomendacijomis, nei viešoje erdvėje esančiais darbo pasiūlymais. Darbo paieška per rekomendacijas suvokiamas kaip saugus variantas.
  • Potencialų kandidatą rekomenduojantis darbuotojas prisiima už jį atsakomybę ir rizikuoja savo reputacija, todėl gerokai pasveria ir įvertina rekomenduojamo asmens tinkamumą. Pažinodamas rekomenduojamą asmenį, žino ne tik jo stipriąsias, bet ir silpnąsias puses, o kalbėdamas apie darbą įmonėje pristato ne tik privalumus, bet ir galimus trūkumus - mažiau slapukavimo, daugiau tikrumo.
  • Rekomenduojantis asmuo apie įmonę skleidžia teigiamą žinią, prisideda prie įmonės žinomumo, įvaizdžio formavimo.
  • Finansinis rekomendavimo skatinimas turi įtakos rekomenduojamų kandidatų kiekiui, pristatymo greičiui iki kokybei.

Kokios įmonės darbuotojų paieškai pasitelkia rekomendacijų programas?

Tipinės rekomendacijų programą turinčios įmonės paveikslas: Vilniuje įsikūrusi užsienio kapitalo telekomunikacijų, IT, bankų, finansų, apskaitos ar transporto veikla užsiimanti daugiau nei 250 darbuotojų turinti įmonė.

- Nenuostabu, kad tarp aktyviai rekomendacijų programas naudojančių įmonių matome ekonomiškai stiprių veiklų atstoves. Dėl aukštos kvalifikacijos kandidatų trūkumo rinkoje, įmonės pastaruoju metu naudoja daugiau ir įvairesnių personalo paieškos sprendimų. Drąsiau išbando netradicinius būdus, rūpinasi įmonės įvaizdžiu, bei darbdavio vertės pasiūlymu, kuris padeda operatyviau pritraukti tinkamus darbuotojus, - rekomendacijų programos naudojimo priežastis įvardina CV-Online marketingo vadovė Rita Karavaitienė.

Rekomendacijų programos sparčiai papilto ir tarp startuolių, gamybinėse ir mažmeninės prekybos įmonėse. Apskritai, rekomendacijų programos dažniau taikomos technologijų srities, pažangiose, inovacijų nevengiančiose įmonėse, ypač tose, kurios yra sparčiame kolektyvo augimo etape.

Anot R.Karavaitienės, rekomendacijų programas taiko ir personalo atrankų įmonės, kurios darbuotojų ieško ne sau, o savo klientams. Taip į potencialių kandidatų paiešką įtraukiami ne įmonės darbuotojai, o išoriniai vartotojai - ieškantieji darbo.

Už rekomenduotą darbuotoją galima gauti ir metinio darbo užmokesčio dydžio priedą

Nėra vienos unifikuotos rekomendacijų programos, kiekviena įmonė ją paruošia pagal savo veiklos ir ieškomų darbuotojų specifiką, finansines ir technines galimybes. Tačiau, tam kad rekomendacijų programa veiktų tinkamai, ji turi būti aiškiai aprašyta ir iškomunikuota, bei užtikrinamas jos vykdymo skaidrumas.

Rekomendacijų programoje turi būti numatyta:

  • Kas gali dalyvauti rekomendacijų programoje
  • Kur (gal yra speciali sistema, forma, atsakingas asmuo) turi būti pateikta rekomenduojama kandidatūra. Tam galima panaudoti ir ATS (angl. applicant tracking system).
  • Kokie dokumentai turi būti pateikti
  • Kas fiksuos kandidato kelią atrankos, įdarbinimo, darbo metu, kad būtų tinkamai ir laiku atsiskaitoma su jį rekomendavusiu asmeniu
  • Kokie yra rekomendacijos programos etapai, t.y. kada, už ką, kokio dydžio priedas išmokamas
  • Kokie saugikliai užtikrins programos efektyvumą

Rekomendacijų programa turėtų būti kuo aiškesnė, paprastesnė ir motyvuojanti. Bet bene svarbiausias klausimas yra - kokio dydžio finansinis priedas būtų teisingas ir skatinantis rekomenduoti? Priklausomai nuo įmonės ir ieškomų darbuotojų, finansinis priedas už rekomendaciją gali būti nuo keliasdešimties eurų iki metinio darbo užmokesčio dydžio.

Įprastai, kuo sudėtingesni reikalavimai, kuo aukštesnio lygio profesionalo ieškoma, tuo didesnis priedas skiriamas. Tačiau kai kuriose įmonėse finansinis priedas už rekomendaciją būna vienodo dydžio, nepriklausomai nuo atvesto darbuotojo pareigų lygio.