Šis pokalbis yra Europos parlamento nario Juozo Oleko iniciatyvos “Lietuvos vizionierius” dalis. Iniciatyva skirta ugdyti jaunus žmones aktyviai dalyvauti visuomeninėje, bendruomeninėje veikloje. Juozas Olekas siekia išgirsti jaunų žmonių siūlymus, kaip padaryti gyvenimą Lietuvoje geresnį ir darnesnį.

Juozas Olekas: Europos Parlamente dažnai diskutuojame, kaip svarbu, kad visiems europiečiams būtų vienodai prieinamas švietimas, kad toje daugiakultūrėje Europoje atsirastų vietos kiekvienai kultūrai ir švietimo sistemai. Taip pat ypatingai svarbu, kaip jaučiasi jaunas žmogus, kuris ateina į mokyklą mokyti mūsų naujosios kartos. Šiandien kalbuosi su mokytoju Mantu Karanausku.

Mantai, kaip jaunas mokytojas jaučiasi mokykloje?

Mantas Karanauskas: Tikriausiai sudėtinga kalbėti už visus mokytojus ir atsakyti, kaip jie jaučiasi mokyklose, bet galiu pakalbėti apie save ir artimų mokytojų ratą. Mokytojai jaučiasi gerai, nes dauguma mokytojų daro tai, kas turi didelę prasmę, kas teikia džiaugsmą ir tai, kas turi išliekamąją vertę. Kita vertus, turime iššūkių, šiek tiek su nerimu laukiame 2025 metų, kada mokytojo specialybė turi tapti prestižinė. Po truputį, mažais žingsniais einame link to.

Juozas Olekas: Kaip manote, ko reikėtų, kad jauni mokytojai būtų motyvuoti dirbti mokyklose?

Mantas Karanauskas: Galėtų būti du dalykai, kurie pritrauktų tiek jaunus mokytojus, tiek išlaikytų mokytojus dirbti mokyklose iki pensijinio amžiaus. Pirma – atlyginimai, antra – geresnės darbo sąlygos. Yra suprantama, kad visai mokytojų bendruomenei neįmanoma taip greitai padidinti užmokesčio, tačiau mažais žingsniais tai turėtų būti nuolat daroma, ypatingai kai tokia infliacija. Mokytojus reikėtų motyvuoti ne tik atlyginimu, bet ir puikia darbo aplinka, kad būtų komfortiška, kad klasėse būtų mokytojų padėjėjai, motyvacinė sistema, kad mokytojas norėtų vykdyti papildomas veiklas, pavyzdžiui, veiklas savaitgaliais, konkursus, keliautojų klubus, dalyvavimą įvairiuose renginiuose ir t.t.

Juozas Olekas: Ką reikėtų keisti švietimo sistemoje, kad ji taptų patraukli tiek jaunam, tiek vyresniam mokytojui ar net ateinančiam besimokyti moksleiviui?

Mantas Karanauskas: Mokyklos su kiekvienais metais keičiasi. Dabartinės mokyklos turi daugiau skaitmeninio turinio, tad paprasti vadovėliai po truputį praranda populiarumą, mokiniai nori naudotis planšetėmis, kompiuteriais ir programinėmis įrangomis. Manau, jeigu visa tai ateityje išpopuliarės, švietimo situacija irgi gėrės.

Juozas Olekas: Koks šiandien yra moksleivis? Kokios jo vertybės dabar ir kaip jis žiūri į mokymąsi?

Mantas Karanauskas: Dirbdamas mokykloje matau didžiulę pagarbą tiek mokytojams, tiek kitiems žmonėms, tad viena iš tokių vertybių – pagarba. Galima paminėti atkaklumą, neretai tenka susidurti su mokiniais, kurie siekia tikslo. Dar svarbus yra mokinių pasitikėjimas savimi.

Juozas Olekas: Labai svarbu, kad ir bendros Europos vertybės atsispindėtų švietime ugdant jaunąją kartą. Kaip prie to galime prisidėti?

Mantas Karanauskas: Pagrindinės Europos Sąjungos vertybės yra laisvė, demokratija, lygybė, būtent jos, manau, kad mokykloje yra įgyvendinamos ir diegiamos. Sveikintina tai, kad mokyklose įgyvendinama lygybė, kad mokyklose gali mokytis visi vaikai, net ir tie, kurie turi specialiųjų poreikių. Šių dienų viena iš aktualijų, specialiųjų poreikių mokinių įtraukimas į ugdymo procesą. Manau, kad jiems pirmiausia reikia suteikti reikiamą pagalbą. Be to, svarbi demokratija, tai viena iš vertybių, kuri mokyklose propaguojama. Mokykloms Lietuvoje suteikiama vis daugiau laisvės, mokyklos, pasitarusios su savo bendruomene gali priimti sprendimus. Reikia paminėti ir vaikų įsitraukimą, kuomet sprendimų priėmimuose dalyvauja vaikai nuo pradinio amžiaus.

Juozas Olekas: Apibendrinant mūsų pokalbį, ko palinkėtum ar paprašytum tų žmonių, kurie būtent ir formuoja švietimo sistemą?

Mantas Karanauskas: Norėčiau pateikti pavyzdį. Švietimo sistema yra kaip krepšinio komanda. Vienas komandoje tu negali pasiekti gero rezultato, turi nuolat bendradarbiauti. Lygiai taip pat švietimo sistemoje: turėtų kiekvienas mokytojas būti išgirstas, mokyklos poreikiai turėtų būti svarbūs. Kuomet švietimo sistemos valdžia supras, ko reikia mokytojams, kam jie pritaria, kam ne, mes pasieksime geresnių rezultatų. Kuomet mokytojų nuomonė bus svarbi, mokytojai jausis reikalingi ir suprasti, bendradarbiaudami jie pasieks didelių tikslų.

Parengta bendradarbiaujant su Europos Parlamento Socialistų ir Demokratų pažangiuoju aljansu.