Anot „Lidl Lietuva“ socialinės atsakomybės konsultantės Rasos Didjurgytės, prekybos tinklas prisideda prie plastiko taršos problemų sprendimo vykdydamas įvairias iniciatyvas, orientuotas į plastiko mažinimą, perdirbamumą ir perdirbto plastiko naudojimą.

Ypatingas dėmesys perdirbto plastiko naudojimui

Vykdydama savo plastiko tikslus „Lidl Lietuva“ remiasi tarptautinės „Schwarz“ grupės plastiko strategija „REset Plastic“. Pagal žiedinės ekonomikos principus 2018 m. parengtos strategijos centre – uždarų medžiagų ciklų kūrimas.

„Plastikas gaminamas naudojant neatsinaujinančius išteklius, tačiau jį perdirbdami ir vėl grąžindami į gamybą mes ne tik prasmingai panaudojame plastiko atliekas, bet ir mažiname naujų žaliavų išgavimą. Uždaro ciklo sistema leidžia išvengti naujų žaliavų naudojimo arba jų poreikį gerokai sumažinti“, – pasakoja R. Didjurgytė.

„Savo nuolatiniame asortimente jau dabar turime įvairių buitinių valiklių, kurių buteliai pagaminti iš 100 proc. perdirbto plastiko. Be to, tokį plastiką vis dažniau naudojame ne tik pakuotėse, bet ir tam tikrose prekėse. Akcinių prekių asortimentą vis papildome iš sertifikuoto perdirbto poliesterio pagamintomis tekstilės prekėmis (pavyzdžiui, drabužiais, batais, patalyne) bei iš perdirbto plastiko pagamintais namų apyvokos daiktais.“, – pratęsia socialinės atsakomybės konsultantė.

Perdirbto plastiko kiekį savo privačių prekių ženklų pakuotėse „Lidl“ didins ir toliau. 2021 m. vasarą prekybos tinklas paskelbė, kad planuoja iki 2025 m. pabaigos įgyvendinti tikslą savo plastikinėse pakuotėse naudoti vidutiniškai bent 20 proc. perdirbto plastiko. „Suprasdami žiedinės ekonomikos svarbą ir paskaičiavę, kad galime žengti dar toliau, nusprendėme savo tikslą didinti iki 25 proc. perdirbto plastiko savo privačių prekių ženklų pakuotėse“, - teigia įmonės atstovė.

Tvaresnis nuosavų prekių ženklų asortimentas

„Lidl Lietuva“ tobulina nuosavų prekių ženklų pakuotes mažindama naudojamo plastiko kiekius ir kai tai yra prasminga – pakeičia plastiką tvaresnėmis alternatyvomis. Pavyzdžiui, dar 2019 metais savo iniciatyva atsisakė vienkartinių plastikinių indų, įrankių, šiaudelių. Vėliau, 2021 m., pagal ES reikalavimus prie salotų ir pan. produktų pridedamos šakutės buvo pakeistos medinėmis, o prie sulčių pakelių esantys šiaudeliai – popieriniais.

Kaip plastiko mažinimo sėkmės pavyzdį įmonės atstovė išskiria „Saguaro“ prekinio ženklo butelius. Sprendimas sumažinti PET butelių svorį kasmet padeda sutaupyti daugiau kaip 47 tonas plastiko. Be to, įmonė atsisakė rūšiavimo metu sunkiai identifikuojamų ir dažniausiai neperdirbamų juodojo plastiko pakuočių.

Dar vienas svarbus sprendimas – mikroplastiko pašalinimas iš kosmetikos ir higienos priemonių. „Pridėtinis mikroplastikas – tai skirtingų rūšių sintetiniai polimerai, dedami į įvarius kosmetikos ir higienos gaminius. Pavyzdžiui, šampūne esantis mikroplastikas padeda lengviau iššukuoti plaukus, o prausikliuose jis dažnai naudojamas siekiant suteikti abrazyvinį efektą. Šiuo metu nei Lietuvos, nei ES teisės aktais pridėtinis mikroplastikas tokiuose gaminiuose nėra draudžiamas, tačiau žinome, kad kartu su nuotekomis jis patenka į gamtą. Mokslininkai vis dar tiria mikroplastiko poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai, tačiau laikydamiesi atsargumo principo, nusprendėme nuo 2022 metų jo atsisakyti, kai formulės pakeitimas nedaro neigiamos įtakos gaminio funkcijoms ar saugai“, - paaiškina R. Didjurgytė.

Skatina atsakingą vartojimą

2019 m. „Lidl“ nusprendė nebenaudoti vienkartinių plastikinių pirkinių maišelių ir nuo 2020 m. pirkėjams siūlo rinktis popierinius arba daugkartinius pirkinių maišelius. Šį sprendimą lydėjo itin sėkminga plastiko mažinimo kampanija „Banginio dydžio dėkui“, kurios rezultatas - daugiau nei 90 tonų sutaupyto plastiko per metus.

„Šios kampanijos simbolį – banginį – pasirinkome neatsitiktinai. Banginiai minta planktonu, o kartu su maistu į jų, kaip ir kitų vandens gyvūnų, organizmus patenka plastiko. Šie didžiausi pasaulio žinduoliai taip pat simbolizuoja tą didelį „dėkui“, kurį tariame visiems žmonėms, besistengiantiems imtis, kad ir mažų, tačiau labai reikalingų pokyčių“, – pabrėžia R. Didjurgytė.

Tinklo atstovė paaiškina, kad prie atsakingesnio vartojimo turėtumėm prisidėti visi. „Dažniausiai geriausias sprendimas – vienkartinių gaminių atsisakymas. Apsiperkant rekomenduojama naudoti ne tik daugkartinius pirkinių, bet ir daugkartinius vaisių / daržovių maišelius. Perkant kavą išsinešimui galima atsinešti daugkartinius puodelius. O kai kurių gaminių apskritai galima atsisakyti – pavyzdžiui, prieš pirkdami šiaudelius, pagalvokite, ar jums išties jų reikia, o užuot naudoję maistinę plėvelę, galbūt maisto likučius galite sudėti į daugkartines dėžutes?“, pavyzdžius vardina įmonės atstovė.

Daugkartiniai maišeliai virsta pagalba ruoniukams

Siekdama atkreipti dėmesį būtent į Baltijos jūros ekosistemą ir biologinę įvairovę, „Lidl Lietuva“ šią vasarą pristatė naują daugkartinį maišelį „Duok ruoniukui penkis“. Pagrindiniu simboliu šįkart tapo Baltijos jūros ruonis, kurio populiacijai dėl žmogaus veiklos gresia išnykimas.

„Kiekvienas nupirktas maišelis tampa 0,05 EUR parama Lietuvos jūrų muziejaus vykdomai Baltijos jūros gyvūnų reabilitacijos veiklai. Per pirmuosius tris projekto vykdymo mėnesius surinkome daugiau nei 14,5 tūkst. eurų paramos, kuri panaudojama sužalotų gyvūnų gydymui, specialaus inventoriaus įsigijimui“ – sako R. Didjurgytė.

Iš 50 proc. perdirbto plastiko pagaminti specialiu ruoniuko simboliu pažymėti maišeliai taip pat prisideda prie žmonių sąmoningumo didinimo ir skatina juos apmąstyti savo įpročių poveikį aplinkai. Maišelius galima įsigyti visose „Lidl Lietuva“ parduotuvėse.