Tokios išvykos metu galima ne tik susipažinti su daug platesnėmis miesto erdvėmis nei keliaujant pėsčiomis, tačiau ir pasportuoti gryname ore.

Kristina Mackevičienė, Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Užsienio ryšių ir turizmo skyriaus vyr. specialistė, dalijasi informacija apie naujausius dviračių maršrutus ir siūlo idėjas, ką galima jais važiuojant pamatyti bei nuveikti.

JUDU (SĮ „Susisiekimo paslaugos“) Judumo planavimo specialistas Augustas Rakauskas primena ir Kelių eismo taisykles (KET) bei mandagumo principus, kurių svarbu paisyti sėdus ant dviračio.

Važiuojam, kad kelionė bus ne tik įdomi, bet ir maloni bei saugi!

Bent vienas iš aštuonių maršrutų tikrai sužavės K. Mackevičienė sako, kad šiuo metu „Neakivaizdinio Vilniaus“ platformoje siūlomi net 8 skirtingi maršrutai dviratininkams ir kiekviename iš jų galima rasti įvairių miesto centre bei toliau nuo centro nutolusių istorinių, kultūrinių lankytinų objektų.

„Pavyzdžiui, važiuojant iš miesto centro link Belmonto, siūlome aplankyti 10 skirtingų objektų, vienas iš jų – Paupio meno galerija, kuri neseniai pasipildė ir naujomis skulptūromis – vonia besimėgaujančia gorila (skulptoriaus Donato Jankausko-Duonio kūrinys „Rytmetis“) ir kūriniu „Dobermanė“ (autorius Eimantas Ludavičius)“, – pasakoja pašnekovė.

Dviratininkams, pasirinkusiems kelionę link Žaliųjų ežerų, siūloma aplankyti Staviškių piliakalnį, kuris vilniečiams galbūt žinomas mažiau.

„Kiekviename iš siūlomų maršrutų pateikiame po keletą skirtingo tipo lankytinų vietų, kurias važiuodami galite apžiūrėti ir nenulipdami nuo dviračio“, – sako K. Mackevičienė.

Dviračiu patogiau nei automobiliu

Sostinės savivaldybės atstovė sako, jog visos į dviračių maršrutus įtrauktos lankytinos vietos yra pasiekiamos dviračiu ar pėsčiomis: „Pavyzdžiui, Verkių parką išnaršyti, patekti prie tam tikrų jame esančių lankytinų objektų patogiau dviračiu arba pėsčiomis, tam sukurta puiki infrastruktūra.“
Daugelio vilniečių pamėgtą Belmontą taip pat galima pasiekti dviračiu. „Ypač maloni išvyka turėtų būti karštą dieną, kai palei Vilnią galima važiuoti pavėsyje skendinčiu takeliu ar tiesiog nuo dviračio nulipus ramiai paėjėti, grožintis gamta“, – pasakoja K. Mackevičienė.

Ji pataria išbandyti naujausią dviračių maršrutą po Šnipiškes: „Čia dviračiu patogu pasiekti Šv. Vardano armėnų apaštališkąją bažnyčią ar pakeliauti Neries senvagės slėniu, kuriame galima ir papiknikauti.“

Bene daugiausia Vilniaus galima pažinti keliaujant dviračių maršrutu „Vilnius 700”. Jis praskrieja pro daug skirtingų laikmečių, daug skirtingų lankytinų objektų. Keliaujant šiuo maršrutu galima pamatyti, kaip Vilnius keitėsi, kaip augo, kas formavo jo pokyčius. Išsamiau čia.

Saugumo ir eismo taisyklių nevalia pamiršti ir dviračių takuose

K. Mackevičienė sako, kad visi sostinėje esantys dviračių maršrutai yra skirti pažinimui, juos kuriant stengtasi, kad jie būtų saugūs ir tiktų keliauti šeimomis, su vaikais.

„Pavyzdžiui, pristatant naujausią maršrutą „Dviračiu per pasaulį Šnipiškėse“, su gide į ekskursiją leidosi ir penkerių metų dviratininkai, kurie lengvai įveikė 8 km trasą“, – apie sėkmingą finišą pasakoja pašnekovė.

Tačiau ji primena, kad eismo taisyklių ir saugumo reikalavimų reikia laikytis ir čia: „Pavyzdžiui, važiuojant palei Nerį, reiktų labiau saugotis, nes nuo upės nėra atitvarų. Taip pat prieš keliaujant būtina susipažinti su maršruto žemėlapiu ir išsiaiškinti, ar jame nėra pavojingų taškų. Tai patogu matyti platformoje.

Čia rasite informacijos, kur galima atsigerti vandens, pateikiami „Cyclocity“ dviračių nuomos punktai, pažymėtos nesaugios vietos, kuomet reikėtų būti atidesniems, jei nėra dviračių tako, o nedidelę atkarpą tektų važiuoti kelio dalimi.“

Pirmiausia KET, o tik tada – į kelią

JUDU (SĮ „Susisiekimo paslaugos) Judumo planavimo specialistas Augustas Rakauskas primena, kad pirmiausia jauni vairuotojai turi išmokti Kelių eismo taisykles, o tik tada sėstis ant dviračio.

„Tėvų užduotis – supažindinti vaikus su KET bei paaiškinti, kaip saugiai atlikti įvairius manevrus dviračiu, kokie pavojai gali tykoti gatvėje. Vaikas su teorija turi būti susipažinęs prieš pradėdamas praktikuotis. Ir visai nesvarbu, kad kol kas jis važinės tik parke ar dviračių taku,“ – sako specialistas. Anot jo, išsiruošus į pasivažinėjimą dviračiais su vaikais, geriausia, jog drauge važiuotų abu tėvai – priekyje ir gale.

A. Rakauskas primena, jog ten, kur yra dviračiams skirta infrastruktūra, būtina važiuoti dviračių takais arba dviračių juostomis:

„Tik jei jų nėra, minkite asfalto ar betono dangos kelkraščiu (pagal eismo kryptį). Jeigu dviračių tako ar juostos nėra, taip pat galite važiuoti šaligatviu.

Važiuojamąja dalimi važiuoti dviračiu galima tik tokiu atveju, jeigu nėra nei dviračių tako arba juostos, nei kelkraščio arba šaligatvio. Tokiu atveju reikia važiuoti dešine eismo juosta, viena eile ir kuo arčiau dešiniojo krašto.“

Svarbu numatyti galimus pavojus

JUDU ekspertas akcentuoja ne tik dviratininkų, bet ir automobilių vairuotojų elgesį kelyje. Jis ragina prisiminti pavojingiausius galimus manevrus: lenkimą, važiuojamosios dalies kirtimą, važiavimą per įvažiavimus į kiemus, stabdymą.

„Lenkiant važiuojančiuosius dviračiais, ypač šeimas su vaikais, reikia turėti omenyje, kad jaunesnio amžiaus dviratininkai nebūtinai gali važiuoti tiesia linija, jie gali ir išvažiuoti į priešpriešinio eismo juostą. Todėl lenkiant tokius eismo dalyvius, reikėtų tai turėti omenyje ir lenkimą atlikti kuo atokiau nuo jų, išvažiuojant į priešpriešinės juostos kairįjį kraštą“, – pataria A. Rakauskas.

Jei lenkimą atlikti trukdo nedrausmingai važiuojantys dviratininkai, galima balsu mandagiai informuoti, kad atliekate lenkimo manevrą: „Taip pat galima įspėti apie lenkimą dviračio skambučiu, tik žinoma, prieš darant lenkimo manevrą, o ne manevro darymo metu. Dviratininkas, kuris yra lenkiamas, išgirdęs skambutį turi pasitraukti labiau į dešinį eismo juostos kraštą.“

Taisyklių pakartojimas gali padėti išvengti nelaimių

Kaip kirsti važiuojamąją dalį, nurodo KET:

• Dviračio vairuotojui, važiuojančiam važiuojamąja dalimi, prireikus pasukti į kairę, apsisukti ar pervažiuoti į kitą kelio pusę, rekomenduojama nulipti nuo dviračio ir kirsti važiuojamąją dalį vedantis dviratį, jeigu eismo sąlygos to reikalauja.
• Dviračio vairuotojas, artėdamas prie vietos, kur reikia kirsti važiuojamąją dalį, visais atvejais privalo sumažinti važiavimo greitį ir gali tęsti judėjimą tik įsitikinęs, kad važiuoti saugu.
• Dviračio vairuotojas, ketindamas kirsti važiuojamąją dalį ten, kur eismas nereguliuojamas arba nėra eismo pirmumą nustatančių kelio ženklų, privalo praleisti važiuojamąja dalimi važiuojančias transporto priemones, išskyrus tuos atvejus, kai kerta išvažiavimus iš šalia kelio esančių teritorijų, gyvenamosios zonos, kiemo, stovėjimo aikštelės, kai kerta važiuojamąją dalį, į kurią kiti vairuotojai suka (įvažų kirtimas).

A. Rakauskas sako, visas įvažas reiktų kirsti itin dėmesingai, ypač keliaujant mieste, nes iš tolo ne visada matosi, kada iš kiemo išvažinėja automobilis, ypač reiktų būti atidiems, kur yra įrengti bromai.

„Stabdyti taip pat reikia atsargiai, ne per staigiai, kad gale važiuojantis kitas lėtesnės reakcijos dviratininkas ar per arti važiuojantis dviratininkas neįvažiuotų į galą. Ir, priešingai, reikia laikytis saugaus atstumo nuo priešais važiuojančio dviratininko“, – įspėja pašnekovas.

Naudinga žinoti:

• Pagal KET jaunesni negu 14 m. vaikai vieni negali važiuoti važiuojamąja kelio dalimi (nebent jeigu yra išklausę specialų kursą ir jiems yra ne mažiau negu 12 m.). O su suaugusiųjų priežiūra tą gali daryti tik vyresni negu 8 m. vaikai.
• Prieš leisdamiesi į kelią patikrinkite, ar tvarkingas jūsų vaiko dviratis. Ar veikia šviesos, stabdžiai, ar yra garsinis signalas, atšvaitai.
• Į gatves su vaiku išriedant pirmą kartą, tą daryti reikėtų ne piko valandomis ir būtų geriausia rinktis toliau nuo judrių gatvių besidriekiančius dviračių takus.
• Dviračio vairuotojas (keleivis) iki 18 metų, važiuodamas (vežamas) keliu, privalo būti užsidėjęs ir užsisegęs dviratininko šalmą. Vyresniam kaip 18 metų asmeniui, dviračiu važiuojančiam keliu, rekomenduojama būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko šalmą.