Naujos galimybės Lietuvai

Nors apie būtinybę modernizuoti mokyklas kalbama jau seniai, realūs pokyčiai Lietuvos ugdymo įstaigose vyksta lėtai. Poreikį ir būtinybę spręsti atgyvenusios mokyklų įrangos problemas ypatingai išryškino pandemija – turima įranga dažnu atveju nėra pritaikyta efektyviam nuotoliniam ar hibridiniam mokymui.

„Lietuvos mokykloms ir jose dirbantiems mokytojams teko išties nelengva užduotis – labai greitai ir su minimaliais resursais kardinaliai pakeisti mokymosi procesus. Džiugu, kad pasitelkus kūrybiškumą ir profesionalumą viską pavyko įgyvendinti sėkmingai, tačiau galime tik įsivaizduoti, ką mokytojai galėtų nuveikti turėdami visaverčius moderniausius technologinius sprendimus“, – sako įmonės „Epson Europe“ verslo plėtros Baltijos šalims vadovas Mantas Nemickas.

Mantas Nemickas
Foto: Organizatorių nuotr.

Vienas tokių ES žaliąjį kursą atitinkančių sprendimų – interaktyvus projektorius, veikiantis kaip išmanioji lenta. Vienu metu prie išmaniosios lentos gali dirbti du mokiniai ir mokytojas, o ją suderinus su specialia programine įranga bei papildomais garso ir vaizdo sprendimais, galima panaudoti ir hibridiniam mokymui, t. y. mokantis tiek nuotoliniu būdu, tiek ir klasėje.

Interaktyvūs „Epson“ projektoriai turi keičiamo ekrano dydžio funkciją, todėl leidžia matyti informaciją net ir klasės gale sėdintiems mokiniams. Naudojant padalinto ekrano funkciją, nesumažinus kokybės galima rodyti dviejų tipų turinį, o pastabas galite rašyti ekrane tiesiog pirštais ar panaudodami interaktyviuosius rašiklius. Veikiant naujajai dviejų rašiklių funkcijai mokytojas ir mokinys arba du mokiniai gali dirbti vienu metu naudodami skirtingus atributus.

Išmaniuosiuose „Epson“ projektoriuose nesusidaro šešėliai, vaizdas neakina ir išlieka pilnai matomas, o didelio ryškumo lazerinis šviesos šaltinis puikiai veikia net esant ryškiam aplinkos apšvietimui. Projektorius užtikrina kokybiško vaizdo perteikimą ir tuo pačiu tausoja mokinių regėjimą.

Kaimynų patirtys

Lietuvoje interaktyvūs projektoriais dar tik skinasi kelią į mokyklas, tuo tarpu Estijoje skaitmeninių technologijų svarba ugdymo procese jau senokai laikoma savaime suprantamu dalyku.

„Naujasis Estijos prezidentas iškėlė labai ambicingą tikslą – pasiekti, kad Estijos švietimo sistema būtų geriausia pasaulyje. Ar tai pavyks, nežinia, tačiau suformuotas tikslas labai aiškus ir nuolatinis šio klausimo kėlimas visais valdymo lygiais valstybėje bei ambicinga kryptis neabejotinai duos begalę teigiamų pokyčių. Panašaus postūmio labai reikėtų ir Lietuvos švietimo sistemai“, – sako M. Nemickas.

Vienas iš sektinų Estijos ugdymo įstaigų pavyzdžių – Jarvekulos miestelyje praėjusiais metais atidaryta „Kindluse“ mokykla, klasėse įsirengusi 50 išmaniųjų projektorių. Kaip teigia mokyklos IT inžinierius Madis Võrklaev`as, rinktis „Epson“ projektorius paskatino itin universalios ir plačios jų panaudojimo galimybės bei naudojimosi paprastumas.

Išmanusis projektorius
Foto: Organizatorių nuotr.

„Naudotis interaktyviais projektoriais nėra sudėtinga, todėl net ir tie mokytojai, kurie iki šiol nėra dirbę su tokia įranga, greitai suprato veikimo sistemą ir atrado šios technologijos privalumus. Žinoma, reikia suprasti, kad supratimas ir žinios ateina palaipsniui, tad kai kuriems pedagogams reikia daugiau laiko perėjimui prie modernesnių mokymosi procesų. Bet kuriuo atveju labai tikimės, kad ateityje šiuos projektorius naudosime vis dažniau, nes tiek mokytojams, tiek mokiniams su jais dirbti patogu“, – sako M. Võrklaev.

Koolije mieste veikianti „Tabasalu“ mokykla išmaniuosius „Epson“ projektorius naudoja jau 4 metus. Mokyklos IT inžinieriaus Philipo Millso teigimu, skirtumas tarp šių ir kitų gamintojų projektorių – akivaizdus.

„Pasinaudoję ugdymui skirtomis ES lėšomis, įsigijome tiek „Epson“, tiek kitų gamintojų interaktyvius projektorius. Dauguma mūsų mokytojų pastebėjo, kad „Epson“ įranga yra tikrai pranašesnė, ypatingai kalbant apie liečiamo ekrano funkciją – rašyti naudojant šiuos projektorius yra kur kas patogiau. Kitas svarbus aspektas – įrangos vienodumas ir tapatus funkcionalumas. Pedagogai mūsų mokykloje keičiasi klasėmis, tad norėjome užtikrinti, kad jie visur galės naudotis tais pačiais išmaniais įrenginiais“, – sako P. Mills.

Išmanusis projektorius
Foto: Organizatorių nuotr.

Šiuo tikslu naujajame „Tabasulu“ mokyklos priestate, kuriame įrengta daugiau nei 40 klasių, buvo sumontuoti mokytojų bei mokinių geriausiai įvertinti „Epson“ išmanieji projektoriai. Kaip pastebi pašnekovas, modernūs įrenginiai padeda ne tik pamokų metu, bet tampa ir smagia pramoga vaikams per pertraukas.

P. Mills atkreipia dėmesį, kad kelias link šiais laikais būtinybe tapusių technologijų pažinimo prasideda nuo mokyklos suolo, todėl rūpinantis vaikų ugdymu bei ateitimi, mokyklose būtina diegti modernią įrangą ir žengti koja kojon su laikmečiu.

„Vienas iš svarbiausių mokyklos uždavinių – paruošti vaikus plačiam pasauliui, kuriame technologijos yra neišvengiamos, tad jos jau dabar turi būti svarbia ugdymo proceso dalimi. Mokiniai imlūs, greitai prisitaikantys prie naujovių, o kuo daugiau skirtingų technologijų jiems bus prieinama, tuo geriau jie bus pasirengę įsilieti į darbo rinką“, – sako P. Mills.

Jam antrina ir M. Võrklaev: „Skaitmenizacija ypatingai svarbi ugdant mokinių gebėjimą prisitaikyti šiuolaikiniame pasaulyje. Ji padeda suefektyvinti pačius įvairiausius procesus, jų tarpe ir gebėjimą bendradarbiauti, dirbti komandoje. Išmaniųjų projektorių naudojimas klasėse suteikia daugiau galimybių mokytojams perteikti naudingą informaciją, o mokiniams – ją suprasti ir pritaikyti tolimesniuose gyvenimo etapuose“.