Visa informacija vienoje vietoje

Daugiau nei dešimtmetį Leliūnuose, Utenos rajone, limuzinų veislės mėsinius galvijus auginantis ūkininkas Mindaugas Kinderis sako jau seniai naudojasi NMA elektroninėmis paslaugomis. Ūkininkas teigia vertinantis jas dėl patogumo ir galimybės taupyti laiką. NMA informaciniame portale www.portal.nma.lt jis teigia dažniausiai ieškantis informacijos apie pateiktų paraiškų būseną, skaitantis jam skirtus pranešimus.

„Čia vienu prisijungimu galiu sužinoti informaciją apie mano jau pateiktas paraiškas. Portale labai patogiai vienoje vietoje kaupiama visa informacija apie pateiktų paraiškų vertinimą, atliktas patikras, gautus ir išsiųstus pranešimus, taip pat informaciniame portale galima pasitikrinti išmokėtą paramos sumą ar atnaujinti savo kontaktinius duomenis, jei jie pasikeičia“, – aiškina M. Kinderis.

Ūkininkas pasakoja, kad pačiam jau ne kartą teko teikti paraiškas, mokėjimo prašymus, ataskaitas ir kitus dokumentus per ŽŪMIS sistemą, adresu www.zumis.lt. Jo teigimu, elektroninių formų pildymas ir dokumentų pateikimas tikrai lengvesnis ir paprastesnis, lyginant su popierinėmis formomis. „Elektroninės sistemos padeda sutaupyti laiko ir išvengti nebūtinų kelionių, norint pristatyti reikiamus dokumentus. Man, kaip žmogui, tikrai didelę laiko dalį praleidžiančiam ūkyje, tai labai svarbu“, – sako mėsinių galvijų augintojas M. Kinderis.

KPP dokumentacija – tik per ŽŪMIS

Šiemet įsigaliojusius pokyčius, kai visi su KPP programa susiję dokumentai bus priimami tik per ŽŪMIS sistemą, M. Kinderis vertina pozityviai: „Taip bus kur kas patogiau visiems“, – įsitikinęs Utenos rajono ūkininkas.

NMA informuoja, kad Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklėse jau įtvirtinta nuostata, kuria vadovaujantis, visus pagal KPP įgyvendinamų projektų dokumentus – paraiškas, mokėjimo prašymus ir ataskaitas – reikia teikti naudojantis ŽŪMIS informacine sistema, jei priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenurodyta kitaip.

Svarbu tai, jog paraiškos, mokėjimo prašymai ir projektų įgyvendinimo ataskaitos NMA turi būti teikiamos tik užpildžius elektroninę dokumento formą. Kitaip sakant, į ŽŪMIS sistemą nereikia kelti nuskenuotų mokėjimo prašymų ar ataskaitų – šios formos suformuojamos el. erdvėje, tai yra ŽŪMIS sistemoje. Jei papildomai teikiami ir kiti dokumentai, jie turi būti nuskenuoti ir pateikti PDF formatu.

Tik tokiu atveju, jei konkrečios KPP priemonės paraiškų teikti per ŽŪMIS nebūtų galimybės, paraiška ir su ja susiję dokumentai, pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, galės būti pateikti naudojantis ŽŪMIS pranešimų siuntimo funkcionalumu, t. y. ŽŪMIS meniu pasirinkus punktą „Pranešimai“, arba el. paštu dokumentai@nma.lt.

„Man asmeniškai teikti ataskaitas elektroniniu būdu gerokai patogiau, nes iškart matau dalį paraiškoje pateiktos informacijos, nebereikia iš naujo įvedinėti vardo, pavardės, rekvizitų. Tiesiog visi duomenys automatiškai perkeliami iš paraiškos, todėl viską užpildyti pavyksta greičiau ir paprasčiau“, – patirtimi naudojantis ŽŪMIS dalijasi ūkininkas M. Kinderis.

Dar viena elektroninė priemonė – „NMA agro“

M. Kinderis naudojasi ir kita NMA pasiūlyta inovacija – išmaniąja programėle „NMA agro“. Tai, pasak ūkininko, yra labiausiai praverčiantis įrankis vasaros metu, kai darbai verda intensyviausiai.

„Vasarą tai tikrai dažniausiai naudojamas dalykas. Joje labai patogu matyti aiškius žemės valdos planus. Žiemą, kai ūkio darbų mažiau, atsiranda daugiau laiko prisėsti prie kompiuterio, o vasarą, per darbymetį „NMA agro“ visada po ranka – mano išmaniajame telefone“, – sako M. Kinderis.

Naudodamiesi mobiliąja „NMA agro“ programėle ūkininkai agentūrai gali teikti informaciją apie atliktas veiklas, patikslinti turimų sklypų dydžius, taip pat pranešti NMA apie netinkamai prižiūrimus laukus ir kitus pažeidimus.

Šia mobiliąja aplikacija, sukurta prieš porą metų, jau naudojasi daugiau nei 24 tūkst. vartotojų.

Apskritai ūkininkas M. Kinderis ragina kolegas ūkininkus, kurie dar nebandė, nebijoti naudotis elektroninėje erdvėje prieinamomis paslaugomis, nes jos sukurtos taip, kad patiems ūkininkams būtų lengviau ir patogiau. „Naudojantis elektroninėmis priemonėmis, aš galiu dirbti man patogiu metu, jei prireikia, galiu greitai patikslinti informaciją ar atnaujinti duomenis, o patikslinta informacija akimirksiu matoma NMA specialistams. Tai ne tik greita ir patogu, bet ir efektyvu“, – sako M. Kinderis.

Vis daugiau paslaugų taps skaitmenizuotos

Elektroninių paslaugų diegimas ir toliau išlieka vienu prioritetų NMA veikloje, juolab kad paslaugų skaitmenizavimas labai prisideda prie kito vieno svarbiausių NMA siekių – administracinės naštos mažinimo.

Ateityje planuojama robotizuoti procesus, įdarbinti dirbtinį intelektą, taip pat plačiai pradės veikti daug žadanti laukų monitoringo sistema – automatinės laukų nuolatinės stebėsenos informacinė sistema (ALNSIS), kurią diegiant ir tobulinant jau yra aktyviai dirbama. Kol kas ši sistema naudojama tik atrinktuose ūkiuose, tačiau NMA turi tikslą – 2023 metais ALNSIS naudoti visoje Lietuvos teritorijoje.

ALNSIS leis matyti apleistus plotus, pievų suarimą, pūdymų įdirbimą, išdegintos žolės plotus, patikrinti ūkininko deklaruotas „force majeure“ situacijas, pvz., užlietos pievos plotus, taip pat stebėti derliaus nuėmimą. Tai atvira sistema, tad šie duomenys, kurie bus naudojami patikroms, nuasmeninti galės būti stebimi visų ūkininkų. Tuo tarpu ūkių savininkai, naudodamiesi ALNSIS, gali nuolat stebėti savo laukų būklę, laiku ištaisyti neatitikimus ir taip išvengti sankcijų.

NMA primena, kad kylant klausimams, pagalbos visuomet galima kreiptis į agentūros specialistus, kurie yra pasiruošę padėti ir konsultuoti telefonu, elektroniniu paštu ar per „Teams“ platformą.