Rizikas mažina pasiruošimas

Kavos rinkos vertė pasaulyje pernai viršijo 90 mlrd. eurų, o šio segmento metinis augimo koeficientas iki 2026-ųjų ūgtels 4,28 proc. – tokias prognozes pateikia rinkos analitikai „Mordor Intelligence“. Sudėjus šias perspektyvas ir e. komercijos augimo tempus, kavos prekyba internetu šiandien turi nemažai potencialo, kuriuo naudojasi ir lietuviškas verslas.

Tarptautinis kavos ir kavos aparatų mažmeninės prekybos tinklas „Kavos draugas“, Lietuvoje veikiantis daugiau nei dešimtmetį, sėkmingai atrado ir užsienio rinkas. Bendrovė, pirmiausia žengusi į Latviją ir Estiją, šiandien prekiauja dar 7 Europos valstybėse. Ši plėtra, anot „Kavos draugo“ įkūrėjo A. Vainausko, įgyvendinta turint ilgalaikę strategiją ir aiškų tikslą – tapti pirmuoju pasirinkimu kavos ir kavos aparatų sektoriuje visoje Europoje.

„Šiais metais kavos aparatų rinka Baltijos šalyse augo apie 20 proc., „Kavos draugas“ – sparčiau, apie 30 proc. Tokius rezultatus lėmė ištobulinta ir puikiai veikianti elektroninės prekybos sistema, taip pat efektyviai išnaudoti rinkodaros kanalai, – kalba A. Vainauskas. – Žengiant į užsienio rinkas, svarbu laikytis ilgalaikių tikslų, nuolat investuoti į klientų aptarnavimą, girdėti vartotojų poreikius, stebėti rinkos tendencijas. Sėkmė yra strategijos visuma: auditorijos pažinimas, jos elgsena, konkurencinės aplinka, kainodaros įvertinimas.“

Norint sėkmingai plėtoti verslą ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje, kaip pabrėžia „Omniva LT“ komercijos vadovas Justinas Pileckas, verslui būtina tinkamai pasiruošti.

„Pirmiausia reiktų apsispręsti, kuriose šalyse norima veikti. Tuomet, nusistačius plėtros geografiją, atlikti skirtingų rinkų tyrimus. Šiandien galime rasti daugybę viešai prieinamos informacijos apie kiekvieną šalį, jos vartotojų įpročius, blogąsias ir gerąsias patirtis. Atlikus šiuos namų darbus, belieka eksperimentuoti, – pataria J. Pileckas. – Iš pradžių galima rinktis trečiųjų šalių e. komercijos kanalus, pavyzdžiui, „Allegro“, „Amazon“, ar net prekybą socialiniuose tinkluose – vadinamąją socialinę komerciją.

Svarbu ir prisitaikyti, ir išlaikyti

Ekspertai vieningai sutaria, kad ypač svarbus e. komercijos plėtros veiksnys – vartotojų pažinimas. Tačiau pirkėjų poreikiai Lietuvoje ir užsienyje yra skirtingi, todėl juos reikia ne tik perprasti, bet ir prie jų prisitaikyti. Tai padaryti, anot A. Vainausko, lengviau tuomet, kai įsigilinama į kultūrinius vartotojų skirtumus.

Omniva LT“ komercijos vadovas Justinas Pileckas

„Baltijos šalyse pirkėjai reikalauja aukštos kokybės aptarnavimo ir yra linkę reikšti nepasitenkinimą. Pavyzdžiui, kitų Europos šalių vartotojai dažniau pasinaudoja galimybe grąžinti prekes. Vokietijoje grąžinama apie 8 proc. prekių, Lietuvoje – vos 1 proc., – detalizuoja jis. – Kalbant apie kavos vartojimo kultūrą, visose Baltijos šalyse ji yra labai aukšta, pagrindinis skirtumas tarp Vakarų ir Baltijos šalių yra tas, kad Vakaruose vartotojai patys nori būti baristais. Jie siekia išmanyti šį amatą, dažnai renkasi pusiau automatinius ar pusiau profesionalius kavos aparatus. Baltijos šalių gyventojai įpratę prie patogumo ir prabangos. Jiems svarbu mėgautis puodeliu kavos vos vieno mygtuko paspaudimu, tad čia ryškus automatinių kavos aparatų augimas.“

J. Pileckas verslui siūlo drauge nepamiršti skatinti klientų lojalumo.

„Grįžtantys vartotojai neabejotinai padeda e. prekybininkams pasiekti geresnių veiklos rezultatų mažesnėmis sąnaudomis. Todėl rinkoje, kuri yra ypač konkurencinga, verslui būtina ne tik pažinti savo pirkėjus ir atsižvelgti į jų poreikius, bet ir kurti lojalių klientų bazę. Visa tai apima geros patirties kūrimą. Tik ją užtikrinus galima tikėtis aukštų klientų išlaikymo rodiklių“, – pabrėžia ekspertas.

Jis papildo, kad vienas esminių klientų apsipirkimo motyvų yra greitas, patogus ir už gerą kainą prekių pristatymas. Matydama galimybes tai pasiūlyti bei atliepti klientų poreikius, „Omniva LT“ šiemet sukūrė specialią tarptautinių siuntų internetinę platformą tarptautines.omniva.lt.

„Siuntimas į užsienį yra vienas labiausiai augančių segmentų logistikos sektoriuje. Tai – natūralu, nes verslas, norėdamas įsitvirtinti tarptautinėje e. komercijos rinkoje, turi užtikrinti, kad klientai produktų sulauktų be rūpesčių“, – įsitikinęs pašnekovas.

Lietuvos potencialas dar neišnaudotas

Pasak A. Vainausko, sumaniai pasinaudoti e. komercijos plėtros galimybėmis galima ir vietos rinkoje. Jo teigimu, norint būti konkurencingam, privalu siekti tapti geriausiam pasirinktoje nišoje, todėl „Kavos draugas“ nuolat ieško būdų, kaip pritraukti kuo didesnį lojalių vartotojų ratą Lietuvoje. Netrukus bendrovė savo klientams pasiūlys kavos prenumeratą.

„Išmanyti produktą ir sukurti pridėtinę vertę klientui yra tiesiog privaloma. Todėl siūlome ne tik prekes, bet ir visapusišką aptarnavimą. Klientus mokome, kaip naudotis kavos aparatu, ką daryti, kad puodelis kavos būtų kuo skanesnis, konsultuojame, siūlome serviso paslaugas. Nišos tuščios lieka tik trumpam – reikia pasiruošti ir konkurencinei kovai, ir turėti planą B arba netgi C“, – tikina A. Vainauskas.