Vienas vertingiausių ir populiariausių aliejų – alyvuogių ypač tyras aliejus. Jį sudaro įvairios riebiosios rūgštys – nuo sočiųjų, mononesočiųjų iki polinesočiųjų omega-6 ir omega-3, taip pat polifenoliai, vitaminai E, A ir D. Dėl alyvuogių naudos sveikatai sutaria praktiškai visų sveiko maisto teorijų šalininkai, o tai gana reta. Alyvuogių aliejų kaip sveiką maistą leidžia minėti netgi oficialiuose ES sveikatingumo teiginiuose.

„Kokybiškas aliejus ne tik savaime yra naudingas organizmui, bet ir padeda pasisavinti daugiau vertingų maisto medžiagų iš kitų produktų, kuriuos naudojame drauge su juo. Jokiu būdu negalima eliminuoti aliejaus iš raciono, nes jis reikalingas ląstelių sienelėms, ypač hormonų, nervų ir smegenų“, – teigia Vaida.

Kokybiškas aliejus turėtų atitikti šias savybes: jis turėtų būti šalto spaudimo ir tamsiame stiklo butelyje (išskyrus kokosų ir sviestmedžių aliejų). Alyvuogių aliejus turėtų būti ypač tyras (angl. extra virgin). Kai aliejus turi ekologiškumo arba biodinaminio ūkio sertifikatą – išvengiame pesticidų ir herbicidų likučių. Ekologiškas, nerafinuotas aliejus turi labai ryškų, specifinį atitinkamo augalo skonį ir kvapą. Pavyzdžiui, ypač tyras alyvuogių aliejus kvepės žaluma, bus saldžiai sūrus, jausis aitrumas.

Siekiant išsaugoti kokybiško aliejaus savybes, jį būtina tinkamai laikyti ir laiku suvartoti. „Mažiau įprastus ar trumpo galiojimo aliejus rekomenduoju įsigyti nedideliuose buteliukuose, nes jų galiojimo laikas trumpas ir ne visada pavyksta plačiai naudoti gaminant. Kitas svarbus priminimas – jokio aliejaus nelaikykite šalia viryklės ar palangės, nes temperatūrų svyravimai neigiamai veikia aliejų. Nenaudokite kamščių su skylutėmis, atvirų piltuvėlių, nes jie praleidžia orą, o tai skatina aliejaus oksidaciją, kitaip sakant - gedimą“, – pataria Vaida Kurpienė.

Rinkdamiesi ekologišką aliejų būsite tikri, kad jo sudėtyje nėra pesticidų likučių bei turėsite papildomą kontroliuojančios įstaigos patvirtinimą, kad toks aliejaus gamintojas tikrai egzistuoja ir jis naudoja tą žaliavą, kurią deklaruoja.

Foto: Organizatorių nuotr.

Dietistė pasakoja, kad aliejaus tinkamumą naudojimui išduoda skonis. „Jei paragavus alyvuogių aliejaus kartumas jaučiamas giliai gerklėje – jis tikrai tinkamas naudoti. Tokį aitrumą sukelia polifenoliai, ypač naudingi mūsų organizmui. Bet jei kartumas jaučiamas liežuvio priekyje – toks aliejus yra sugedęs ir netinkamas vartoti.“

Nors alyvuogių aliejaus galime rasti daugelio lietuvių virtuvėse, verta patyrinėti aliejų pasaulį plačiau. Rečiau vartojami riešutų ir sėklų aliejai įprastiems patiekalams gali suteikti naujų, kartais net egzotiškų skonių. Pavyzdžiui, kanapių aliejus gali tapti puikiu košių ir salotų priedu, avokadų aliejus – idealiu padažų ingredientu.

„Linų sėmenų aliejus puikiai tinka prie silkės, bulvių ar raugintų kopūstų patiekalų, o ruošiant Viduržemio jūros regiono įkvėptas salotas galima išmėginti graikinių riešutų aliejų ar gaminti su juo naminį majonezą“, – rekomendacijomis dalijasi Vaida. Verta paminėti, kad graikinių riešutų aliejus vienas iš nedaugelio dėl išskirtinio skonio patinka vaikams.

Dar viena aktuali tema, susijusi su aliejumi – kepimas. Vaida Kurpienė rekomenduoja vengti kaitinto aliejaus, net jei jis ypač geros kokybės. „Vertingą alyvuogių aliejų gaila naudoti kepimui, nes didžioji dalis vertingų polifenolių suyra. Naudingiau juo gardinti jau paruoštus patiekalus, o kepti galima įgusti išvis be riebalų – naudojant specialias keptuves, grilius, skardą išklojant kepimo popieriumi, maistą ruošiant garuose arba naudojant keksiukų formeles. Šios ypač tinka ruošiant maltinius.“

Visgi jei naudojate aliejų kepti, rinkitės kuo aukštesnio dūminio taško, t. y. kuo atsparesnį aukštai temperatūrai, prie kurios skyla aliejuje esančios medžiagos ir tampa koncerogenais. „Kepti geriausia rinktis lydytą ghee sviestą, ypač tyrą alyvuogių aliejų. Jei kepimo temperatūra žemesnė iki 150 C, galima naudoti ir kokosų aliejų. Pastebėjau, kad lietuviai labai mėgsta maistą gruzdinti, tai savaime kenksminga, nesvarbu, koks kokybiškas aliejus naudojamas.“

Taigi saikingai ir tinkamai naudodami kokybišką aliejų – savo mitybos racioną papildysite ne tik organizmui naudingomis maisto medžiagomis, bet ir naujais skoniais.