Rožinė – tai uždegiminė veido odos liga, kuriai būdingas pasireiškiantis veido raudonis. Netinkamai prižiūrint savo odą, rožinė gali progresuoti, išsivystyti sudėtingesnės odos būklės – eritrozė ar kuperozė. Tai nepagydoma, tačiau kontroliuojama liga, todėl labai svarbu pastebėti pirmuosius odos uždegimo simptomus ir imtis kompleksinių priemonių: pasirinkti tinkamas odos priežiūros priemones, sveikai maitintis bei vengti odos būklę bloginančių faktorių.

Svarbiausios mitybos taisyklės – nuosaikumas, įvairumas ir balansas

Kalbant apie rožinę, dažnai pabrėžiama ne tik kosmetinė odos priežiūra, bet ir mityba. Juk tai, ką valgome ir kokį gyvenimo būdą propaguojame, atsispindi ir mūsų odoje.

„Moksliniais tyrimais įrodyta, kad veido odos būklė yra mitybos įpročių atspindys, todėl esant veido raudoniui ar bet kokiai kitai būklei, susijusiai su veido oda, subalansuota mityba yra labai reikšminga, – sako dietistė Gabija Paulina Juodagalvė. – Suvalgytas maistas suteikia naudingų medžiagų odai klestėti arba priešingai – sudaro sąlygas odos sudirgimams, spuogelių atsiradimui ar netgi infekcijoms“.

Specialistė atkreipia dėmesį, kad esant veido raudoniui, reikėtų atsakingai žvelgti į savo mitybą ir laikytis kelių svarbiausių, visiems tinkančių taisyklių: nuosaikumo, įvairumo bei balanso.

„Net ir būtinos maistinės medžiagos, jei jų vartojama per daug, yra žalingos sveikatai, todėl mityboje reikia laikytis nuosaikumo. Kitas svarbus dalykas – maisto įvairovė ir balansas – tinkamas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų bei optimalus energijos kiekis maisto produktuose“, – apie svarbiausias mitybos taisykles pasakoja dietistė.

Taip pat derėtų prisiminti ir kitas mitybos taisykles:

• Vartokite kuo įvairesnių šviežių maisto produktų, domėkitės jų sudėtimi ir rinkitės tuos, kuriuose yra kuo mažiau konservantų, dažiklių ir saldiklių.
• Laikykitės mitybos režimo, valgykite kas tris–penkias valandas. Per pusryčius ir pietus turėtumėte gauti daugiau nei du trečdalius paros raciono kalorijų, o vakarienei – mažiau nei trečdalį. Stenkitės, kad dienos raciono pagrindą sudarytų grūdiniai produktai.
• Valgykite daugiau sezoninių daržovių, uogų ir vaisių, kuomet jų skonis pats geriausias.
• Pirmenybę teikite augaliniams riebalams ir tinkamai pasirinkite užkandžius: vaisius, riešutus, jogurtą ar sumuštinį su grūdėta duona bei žuvimi, liesa mėsa, mažiau riebių sūriu.
• Venkite riebaluose kepto maisto, įpraskite maistą troškinti, virti garuose, kepti orkaitėje.
• Rinkitės mažiau druskos turinčius maisto produktus ir valgykite mažiau saldumynų.
• Kasdien išgerkite pakankamai vandens – apie 20–40 ml kilogramui kūno svorio (1,5–2 l per parą).
• Nepersivalgykite ir kasdien aktyviai judėkite.

Foto: Shutterstock

Maisto produktai, kuriuos reikia įtraukti į kasdienę mitybą

Dietistė atkreipia dėmesį, kad sergant rožine, negatyviai odą veikia karštis – pomėgis valgyti karštą maistą ir netgi ilgas buvimas, palinkus virš karštos sriubos lėkštės ar arbatos puodelio. Taip pat – aštrus maistas, kurį valgant įkaista skruostai. Atėjus iš šalčio, nederėtų pulti šildytis karšta arbata, kava ar alkoholiu – šie gėrimai dar labiau išplės ir susilpnins kraujagysles.

„Reikėtų nerūkyti, vengti alkoholio, labiausiai – gėrimų su burbuliukais, vynų. Taip pat prie jų nerekomenduojami aštrūs užkandžiai, aštrios alyvuogės, pelėsiniai sūriai. Patartina riboti produktus, kuriuose gausu histamino ar histaminą atpalaiduojančių medžiagų: rūkytos, vytintos mėsos, rūkytos bei nešviežios žuvies, bananų, braškių, pomidorų, fermentinių sūrių ar sūrio su pelėsiais, greito maisto užkandžių, acto, datulių, razinų ir kt., – pataria G. P. Juodagalvė. – Dažniau reikėtų vartoti lapines daržoves (kopūstus, salotas), antioksidantų turinčius vaisius ir daržoves, cinku bei „geraisiais“ riebalais turtingus produktus. Cinko, padedančio greičiau gyti pažeistai odai, yra moliūgų ir saulėgrąžų sėklose, kedrų riešutuose, kokosų drožlėse, o „gerųjų“ riebalų gausite valgydami avokadus, riešutus ar žuvį.“

Nepamirškite aprūpinti organizmo skysčiais. Per dieną išgerkite 1,5–2 litrus vandens, geriausia – kambario temperatūros mineralizuoto ar silpnos mineralizacijos natūralaus mineralinio vandens, nesaldintos arbatos, paprasto vandens su mėtomis, citrina ar šviežiais vaisiais. Venkite itin šalto vandens, juodos arbatos bei alkoholinių gėrimų.

Odai svarbūs ir vitaminai

Vitaminai, kurių gauname su maistu, padeda prevenciškai stiprinti kraujagyslių sieneles. Mitybos specialistė atkreipia dėmesį, kad sergant rožine, ypač svarbūs vitaminai C, K ir P. Reguliariai vartojant šiuos vitaminus, oda tampa lygesnė, skaistesnė, greičiau atsinaujina odos ląstelės ir mažėja paraudimas.

„Vitaminas C – viena veiksmingiausių priemonių, gerinanti odos regeneraciją, sauganti nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio. Į valgiaraštį įtraukite produktų, kuriuose gausu šių vitaminų: spanguolių, juodųjų serbentų, aronijų, lapinių salotų ir kopūstų, obuolių, citrusinių vaisių. Vitaminas K organizme palaiko normalų kraujo krešėjimą, skatina žaizdų gijimą. Šio vitamino daug augaliniuose produktuose: špinatuose, šermukšnio uogose, kopūstuose, salotų lapuose, žaliuose žirneliuose, morkose, žemuogėse, bulvėse. Šiek tiek yra ir gyvulinės kilmės maiste – kepenyse, kiaušiniuose. Vitaminas P (rutinas) stiprina kraujagysles, stabdo uždegiminius procesus. Jo galite rasti vitamino C turinčiuose augaliniuose produktuose: salotose, rabarbaruose, vyšniose, spanguolėse, bruknėse, obuoliuose, aronijose, erškėtrožėse“ – apie produktus, kuriuose gausu odai svarbių vitaminų, pasakoja G. P. Juodagalvė.

Odai taip pat svarbūs ir kiti vitaminai, kurių taip pat galite gauti su maistu:

• Vitamino A šaltinis – pieno produktai, morkos, pomidorai, kopūstai, brokoliai, abrikosai.
• Vitamino E šaltinis – nerafinuotas aliejus, grūdinės kultūros, žirniai, pupelės, grikių kruopos, kukurūzai, kiaušinio trynys, pieno produktai, mėsa.
• Vitamino B6 šaltinis – kviečių gemalai, rupi duona, žaliosios pupelės, morkos, vištiena, kiaušiniai, saulėgrąžos.
• Seleno šaltinis – austrės, moliuskai, lašišos, lydekos, bertoletijų riešutai, grikių kruopos, apelsinai.
• Chromo šaltinis – viso grūdo miltų duona, rugių duona, austrės, bulvės, kviečių gemalai.

Foto: Shutterstock


Rūpindamiesi oda iš vidaus, nepamirškite ja pasirūpinti ir iš išorės

Normalios odos būklės palaikymui svarbi kompleksinė priežiūra, todėl rūpindamiesi savo odos grožiu iš vidaus, nepamirškite tinkamai pasirūpinti savo oda ir iš išorės.

Pasireiškus pirmiesiems rožinės simptomams, svarbu pasirinkti dermatologiškai patikrintas, saugias ir specialiai šiai odos problemai pritaikytas kosmetikos priemones. Jei nesate tikri, ar jūsų odai iš tiesų pasireiškė rožinės simptomai, nebijokite kreiptis į specialistą. Patyręs dermatologas patars, kokias kasdienės kosmetikos priemones naudoti ir jei reikės, paskirs medikamentinį gydymą.

Svarbiausia – nedelskite. Rožinė yra progresuojanti liga, todėl savo oda pradėti rūpintis reikėtų kuo anksčiau. Nors rožinė nėra pagydoma, kompleksinės priemonės tikrai gali padėti ją sukontroliuoti.